تنگناها و مسائل آموزشی استان خراسان شمالی از دیدگاه مسوولان (2)
..............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/02/87
داخلی.اجتماعی.فرهنگی.آموزشی.
وجود کلاسهای چندپایه از دیگر مشکلات آموزش و پرورش خراسان شمالی است که
یکهزار و چهار کلاس درس چندپایه که از آن مجموع 126 کلاس پنج پایه است، از
آن جمله است.
معاون آموزش عمومی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: 268 کلاس
درس چندپایه در شیروان، 155 کلاس در مانه وسملقان، 141 کلاس در بجنورد، 100
کلاس در منطقه مرزی رازوجرگلان، 64 کلاس در جاجرم، 74 کلاس در فاروج و 51 کلاس
در بام و صفی آباد اسفراین است.
محمد وحیدی با بیان اینکه یک معلم در یک کلاس پنج پایه، پنج برابر معلمان
معمولی کار می کند ،افزود: سهم هر پایه تحصیلی در کلاس چند پایه کمتر از 10
دقیقه است و معلم ناچار است زمان کلاس را به تعداد پایه ها تقسیم کند.
وی وجود کلاس های چندپایه را برای آموزش دانش آموزان تهدید دانست و افزود:
فرصت های آموزشی در کلاس های چندپایه از دانش آموزان گرفته می شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی نیاز دیگر این استان را ایجاد
خانه های معلم در نواحی دوردست و مرزی این استان دانست و گفت: اکنون 200
معلم در روستاهای مرزی استان مشغول به خدمت هستند.
ماشاء الله طالبی افزود: ساخت معلم سرا در روستاها باعث اسکان معلمان در
محل تدریس می شود و تاثیرات فرهنگی مناسبی در روستاها خواهد داشت.
این مسوول افزود: ساخت 35 واحد خانه معلم در مناطق مرزی از محل اعتبار
درون استانی در شورای آموزش و پرورش استان مصوب شد و این مصوبه به شورای
برنامه ریزی و توسعه استان برای تصویب نهایی ارسال شده است که 210 میلیون
ریال اعتبار نیاز دارد.
وی آموزشگاه های واقع در روستاهای مرزی با شعاع 30 کیلومتری را 97 مدرسه
ذکر کرد و افزود: حدود 25 هزار دانش آموز در مناطق مرزی این استان تحصیل
می کنند.
استاندارد نبودن آموزشگاه های شبانه روزی از دیگر مشکلات آموزشی خراسان
شمالی است که با کمبود شدید امکانات رفاهی و آموزشی و نیز فرسودگی فضاهای
فیزیکی مواجه هستند.
شلوغی خوابگاههای شبانه روزی، سرویسهای بهداشتی نامناسب و تغذیه نامطلوب
از جمله مشکلات این آموزشگاهها است.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی شمار زیادی از این مراکز
شبانه روزی را بدور از استاندارهای لازم دانسته و افزود: این مراکز برای
این منظور ساخته نشده و تنها تعداد انگشت شماری از مراکز، ویژه استقرار
شبانه روزی ساخته شده است.
نصرالله رییسی بیان کرد: خوابگاه های شبانه روزی باید از استاندارهای
لازم برخوردار باشد تا دانش آموزان براحتی و بانشاط و با آسایش خاطر در این
مراکز تحصیل کنند.
او گفت: چهار خوابگاه در بام، غلامان، قلعه جق و سنخواست با زیربنای چهار
هزار و 800 متر و اعتباری بیش از 2/1 میلیارد ریال در حال ساخت است.
وی افزود: شبانه روزیهای راز، جاجرم، مانه وسملقان و بجنورد با زیربنای
11 هزار و 500 متر مربع و اعتباری بیش از 32 میلیارد و 252 میلیون ریال
هم اکنون در حال ساخت است و حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
در خراسان شمالی 89 مرکز شبانه روزی وجود دارد که حدود 13 هزار و 500
دانش آموز در این مراکز تحصیل می کنند.
از سوی دیگر مدیر مشارکتهای مردمی و توسعه مدارس غیرانتفاعی سازمان
آموزش و پرورش خراسان شمالی 90 درصد فضاهای مدارس غیرانتفاعی این استان
را مورد تایید نوسازی و تجهیز مدارس ندانسته و می گوید: بسیاری از این
مدارس از نظر آیین نامه 2800 و شاخص های آن نمره قبولی نمی گیرند.
منوچهر هجرتی، هزینه بالای ساخت را مانع ایجاد مدارس جدید غیرانتفاعی
ذکر کرد و گفت: از استانداری و فرمانداریهای خراسان شمالی انتظار می رود
برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد فضاهای استاندارد آموزشی، ارایه تسهیلات
را آسان تر کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به تحصیل شش هزار و
200 دانش آموز خراسان شمالی در 57 مدرسه غیرانتفاعی می گوید: تنها 12 درصد
از مدارس غیرانتفاعی این استان مورد تایید اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس
هستند و بقیه استانداردهای اولیه را نیز ندارند.
طالبی ، بالا بودن شمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل را دیگر مشکل
این استان عنوان کرده و افزود: خراسان شمالی 20 هزار دانش آموز بازمانده
از تحصیل دارد و میزان گذر دانش آموزان این استان از مقاطع تحصیلی ابتدایی
تا متوسطه در این استان 80 درصد است.
این مسوول عمده جمعیت بازمانده از تحصیل در این استان را دختر دانست و
گفت: عدم اعتقاد به تحصیل دختران، خودداری از فرستادن دختران به مدارس
مختلط و یا مراکز فاقد معلم زن در نقاط روستایی و فقر فرهنگی و اقتصادی
از عمده علل بازماندگی از تحصیل در این استان است.
رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی، فرهنگ سازی ، ایجاد و گسترش
مدارس شبانه روزی و خوابگاه دانش آموزی را از راههای مقابله با این معضل
خواند.
نبود مراکز شبانه روزی استثنایی از دیگر مشکلات آموزشی خراسان شمالی است
که باعث شده تعدادی از دانش آموزان استثنایی این استان در مدارس شبانه روزی
استانهای همجوار مشغول به تحصیل شوند.
مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی کمبود فضای آموزشی،توانبخشی،
ورزشی و شبانه روزی را از مشکلات این بخش خواند و گفت: با توجه به افزونی
جمعیت روستانشین این استان بر شهرنشین، ایجاد مراکز شبانه روزی برای
معلولان ضروری است.
او گفت: اکنون 922 دانش آموز استثنایی در 12 مرکز استثنایی استان خراسان
شمالی تحصیل می کنند.
عدم معرفی کد عشایری برای دانش آموزان عشایر خراسان شمالی از دیگر مسایل
آموزشی این استان است که موجب شده آنان از بسیاری از مزایا که دولت برای
دانش آموزان عشایری درنظر گرفته، محروم شوند.
معاون آموزش عمومی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اکنون شمار
زیادی از دانش آموزان عشایری این استان بدون کد عشایری و به عنوان دانش آموز
عادی و یا روستایی مشغول به تحصیل هستند.
محمد وحیدی افزود: این در حالی است که سرانه دانش آموز عشایری دو تا سه
برابر دانش آموزان عادی و روستایی است.
وحیدی تخصیص سهیمه تربیت معلم ویژه عشایر، استفاده از مراکز شبانه روزی
در مقاطع راهنمایی و متوسطه، اعتبارات ویژه آموزشگاه های عشایری، اضافه
حقوق معلمان عشایری و بسته های بهداشتی و آموزشی ویژه دانش آموزان عشایری
را از دیگر مزایای کددار شدن دانش آموزان عشایری عنوان کرد.
چهار هزار و 837 دانش آموز در خراسان شمالی دارای کد عشایری هستند. ک/4
7184/626/659
شماره 048 ساعت 13:25 تمام
تنگناها و مسائل آموزشی استان خراسان شمالی از دیدگاه مسوولان (2)
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر:
6170150