۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6171136
T T
۰ نفر
مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور از 16 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است ..................................................................
مراغه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/02/87 داخلی.علمی.پژوهشی.فسیل شناسی.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، پیشرفت فیزیکی مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور را 16 درصد اعلام کرد.
بیوک رییسی ، روز شنبه در حاشیه همایش و کارگاه بین المللی دیرینه شناسی مراغه به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز به لحاظ اهمیت منطقه فسیلی مراغه در حاشیه این منطقه در حال احداث است که انتظار می رود ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت: عملیات احداث مرکز تحقیقات دیرینه شناسی و موزه دیرینه شناسی مراغه در زمینی به مساحت حدود 10 هزار متر مربع در مرداد ماه سال 83 آغاز شده است.
وی افزود: ساختمان اصلی موزه با هفت هزار و 990 مترمربع مساحت، کارگاه موقت و ساختمان مدیران نیز به ترتیب با 490 و 710 مترمربع مساحت بخش های مختلف ساختمانی نخستین مرکز تحقیقات دیرینه شناسی کشور را تشکیل می دهند.
رییسی گفت: ایجاد این مرکز دیرینه شناسی در شهر تاریخی و زیبای مراغه می تواند تاثیر زیادی در افزایش حضور گردشگران علمی در منطقه داشته باشد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از این مرکز، پژوهش و تحقیقات علمی در زمینه فسیل های مهره داران منطقه با سرعت بیشتری انجام شود.
منطقه فسیلی مراغه با دارا بودن لایه های کاملی از مهره داران ، به بهشت فسیل شناسی دنیا معروف است و این فسیل ها جزو معدود فسیل های سالم و بدون آسیب دنیا به حساب می آید.
منطقه فسیلی مراغه 40 هزار هکتار وسعت دارد که در شرایط فعلی یک هزار و 26 هکتاراز آن به عنوان نخستین اثر ملی طبیعی از سوی سازمان محیط زیست حفاظت می شود.
این منطقه به لحاظ تنوع گونه ها یکی از چهار منطقه مهم فسیلی دنیاست و تاکنون گونه های فسیلی مختلفی از جمله جوندگان، اسب سانان، گاوسانان، گوشتخواران، فیل ها، زرافه ها، گوزن ها و پرندگان و غیره از این منطقه به دست آمده است.
فسیل های کشف شده از این منطقه در زمان حاضر در موزه های فرانسه، اتریش و آمریکا نگهداری می شود.
شهرستان 250 هزار نفری مراغه در 147 کیلومتری جنوب تبریز ، مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.ک/3 7483/1495/587 شماره 083 ساعت 16:12 تمام
۰ نفر