۱ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6171621
T T
۰ نفر
سطح تراز آب دریاچه ارومیه 76 سانتی متر دیگر پایین رفت ....................................................
ارومیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/03/87 داخلی.اجتماعی.محیط زیست.دریاچه.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه در پایان اردیبهشت ماه امسال 76 سانتی متر از سال قبل پایین تر است.
کیومرث کلانتری، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چنین کاهشی در روند نزولی آب پارک ملی دریاچه ارومیه بی سابقه است.
وی اظهار کرد: با توجه به کم آبی سال، این کاهش تراز آب دریاچه ارومیه تا پایان سال زراعی نیز تدوام می یابد.
وی، ارتفاع آب دریاچه ارومیه را در زمان حاضر 1272 متر و 36 سانتی متر بالاتر از آبهای آزاد ذکر کرد و افزود: ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مدت مشابه سال گذشته 1273 متر و 12 سانتی متر بوده است.
وی، در خصوص حیات وحش موجود در جزایر دریاچه ارومیه نیز گفت: با اتخاذ تدابیر لازم آب شیرین برای شرب حیات وحش به اندازه ضرورت تامین شده است.
وی گفت: هم اکنون آب انبارهای احداثی جهت شرب موجودات موجود در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، پرآب هستند.
کلانتری، در خصوص تامین علوفه نیز یادآور شد: در حال پی گیری هستیم تا از طریق سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی علوفه مورد نیاز حیات وحش، تامین شود. پیش از این هم مسوولان اجرایی آذربایجان غربی، نگرانی خود را از وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرده اند.
رحیم قربانی، استاندار آذربایجان غربی، خواستار به حداقل رساندن مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شده و اظهار داشته است که برای تامین آب کشاورزی باید به سراغ آبیاری تحت فشار رفت.
خطر کاهش حجم آب دریاچه ارومیه، تشکلهای زیست محیطی را نیز نگران کرده به طوری که به دفعات با انتشار اطلاعیه هایی خواستار جلوگیری از بروز بحران در این دریاچه و نجات محیط زیست موجود در دریاچه شده اند.
کارشناسان محیط زیست نیز معتقدند آسیب ناشی از بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه به دلیل نمک موجود در آن، فاجعه بزرگی برای سواحل دریاچه تا وسعت زیادی به واسطه وزش بادها خواهد بود.
مشکل کاهش ارتفاع دریاچه ارومیه و آثار تخریبی زیست محیطی آن در جلسات مختلف و از سوی دیگر مسوولان آذربایجان غربی چون ستاد حوادث غیرمترقبه، ستاد پیشگیری از اسیبهای خشکسالی نیز مورد توجه و بحث قرار گرفته است.
مسوولان حفاظت محیط زیست استان، کاهش نزولات آسمانی را عامل اصلی پایین رفتن آب دریاچه ارومیه در سال جاری اعلام کرده اند.
دریاچه ارومیه، مامن بسیاری از پرندگان مهاجر زمستان گذران و تابستان گذران چون فلامینگو، پلیکان، انواع درناها، تنجه و غیره است و تعدادی از این پرندگان نیز همه ساله در سواحل دریاچه زادآوری و جوجه گذاری می کنند.
همچنین در جزایر زیبای این دریاچه، تعدادی وحوش چون گوزن زرد منحصر به فرد ایرانی، قوچ میش ارمنی، گرگ و سایر موجودات زندگی می کنند.
گونه های گیاهی موجود در سواحل و جزایر این دریاچه نیز منحصر به فرد است.
میزان پس رفت آب دریاچه ارومیه از مجموع وسعت 570 هزار هکتاری آن بیش از 130 هزار هکتار اعلام شده به طوری که جزیره اسلامی بزرگترین جزیره آن با اتصال به خشکی، به شبه جزیره تبدیل شده است.
میزان نمک موجود در آب دریاچه ارومیه نیز به بیش از یک سوم رسیده و افزایش غلظت نمک در آب دریاچه باعث شده آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه نیز با خطر ادامه حیات مواجه شود.
آرتمیا نوعی سخت پوست است که در شرایط شوری مساعد آب زندگی می کند و ماده غذایی ارزشمندی برای انواع پرندگان مهاجر و لارو ماهی هاست.
دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی واقع است و حوزه آبریز آن علاوه بر دو استان مزبور، کردستان را نیز در بر می گیرد.
امروز با کاهش آب دریاچه، بخش اعظمی از سواحل آن به نمک زار تبدیل شده است.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره کوچک و بزرگ است که تعدادی از آن ها وضعیت منحصر به فردی از نظر حیات وحش موجود در آن و گونه های گیاهی دارند.
اسپیر، اشک، کبودان از جزایر مهم این دریاچه هستند که گوزن زرد، کل بز و انواع دیگر پستانداران در آن زندگی می کنند.
پارک ملی دریاچه ارومیه که جزو ذخایر 59 گانه بیوسفری جهان اعلام شده بزرگترین دریاچه داخلی کشور محسوب می شود و از جلوه گاههای زیبای طبیعت خدادادی است.ک/4 581/587 شماره 027 ساعت 10:59 تمام
۰ نفر