۱۱ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6176117
T T
۰ نفر

از عقب ماندگی ذهنی پنج هزار کودک پیشگیری شد

۱۱ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6176117
از عقب ماندگی ذهنی پنج هزار کودک پیشگیری شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/11 اجتماعی.سلامت .نوزادان با اجرای طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیرویید و فنیل کتون آوری (pku( از عقب ماندگی ذهنی نزدیک به پنج هزار کودک پیشگیری شد.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،طی سه سال گذشته با افزایش پوشش غربالگری نوزادان در مورد دو بیماری کم کاری تیرویید و فنیل کتون آوری از 10درصد به بالای 90درصد از ابتلا به بیماری کم کاری تیرویید در 990/3نفر و بیماری فنیل کتون آوری در هزار کودک که منجر به عقب ماندگی ذهنی آنان می شد، پیشگیری به عمل آمد.
مطالعات انجام شده قبلی در دانشگاههای فارس ،شهید بهشتی و اصفهان بیانگر بروز بالای بیماری کم کاری مادرزادی تیرویید یک بیمار در هزار تولد زنده در استانها بوده است که با توجه به تولد سالانه حدود 1/2میلیون نوزاد زنده در کشور و بروز بالای بیماری ،پرداختن به امر غربالگری نوزادان ،شناسایی زودهنگام نوزادان مبتلا و درمان به موقع آنان یکی از اولویتهای نظام سلامت شناخته شد.
براساس این گزارش برنامه کم کاری مادرزادی تیرویید نوزادان در حال حاضر در همه استانهای کشور و برای تمامی نوزادان زنده به دنیا آمده ارایه می شود که با گذشت سه سال از اجرای این برنامه ،بیش از یک میلیون و 600هزار نوزاد غربالگری شده ، سه هزار و 990بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.
همچنین برنامه کنترل فنیل کتون آوری از سال 85 با سه استراتژی ساماندهی خدمات بالینی بیماران در سراسر کشور پیشگیری از طریق مشاور ژنتیکی برای تمامی بیماران و خانواده هایشان و غربالگری نوزادان در استانهای تهران ، فارس و مازندران آغاز شد.
در این برنامه با شناسایی نوزادان مبتلا به فنیل کتون آوری از عقب ماندگی ذهنی و جسمی بعدی بیماران پیشگیری می شود که تاکنون نزدیک به هزار بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.
شماره 051 ساعت 16:39 تمام
۰ نفر