۲۱ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6180101
T T
۰ نفر
صنعت گریم در سینما، در پشت نقاب فراز و نشیب ها ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/21 فرهنگی.گریم .سینما گریم، صنعتی است که در سینما بخوبی برای هنرمندان و کارگردانان فیلمهای سینمایی، تئاتر و تلویزیون، مفهوم و معنای جدای از برداشت های افراد غیرهنری دارد.
صنعت گریم بقدری در دل فعالیت های هنری از جمله فیلم، تئاتر، سریال و غیره جای دارد که بدون استفاده از آن، هنرمند نمی تواند در قالب نقش خود بطور چشمگیری هنرنمایی کند.
پس با توجه به نقشی که این حرفه در جان دادن به فعالیت های هنری از جمله در بخش تولیدات سینمایی دارد، به نظر می رسد که بدون وجود این حرفه، فعالیت های هنری در سینما، تئاتر و تلویزیون و ایفای نقش هنرمندان نیز چندان جذابیت و موفقیت نخواهد داشت.
در واقع، علاوه بر توان و تاثیری که نوع نگاه و عملکرد یک هنرمند در معرفی شخصیت های یک اثر یا داستان دارد، صنعت گریم نیز به همان میزان در جان دادن و همسان سازی نقش ها، برای هنرمندان موثر است.
این هنر سابقه ای بس طولانی در کشور دارد، بطوری که حتی قبل از شروع ساخت نخستین اثر هنری (فیلم ) در دنیا، این صنعت به صورت ابتدایی در ایجاد تغییر چهره برخی از افراد فعال در نمایشهای محلی، سیاه بازیها و حتی شعبده بازی زمان های دور در کوچه، محله، روستاها و شهرها، به نوعی مورد استفاده قرار می گرفته است.
اما امروزه این حرفه در تولیدات صنعت سینما و بخش های دیگر هنری یک محور مهم هنری مورد توجه است.
ایجاد دانشگاههای هنری و آموزش فعالیت های هنری با روش های علمی، که یکی از شاخه های اصلی آن صنعت گریم است، نشان از اهمیت و ارزش این حرفه دارد.
اگرچه این حرفه در صنعت سینمایی کشور رشد خوبی داشته است، اما در سال های اخیر تحولات گسترده ای در بخش گریم در سینماهای جهان رخ داده که در مقایسه با وضعیت آن در کشور، فاصله زیادی پیدا کرده است.
مهران روحانی استاد دانشگاه و یکی از گریمورهای با سابقه سینمای کشور، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این زمینه معتقد است که بزرگترین عامل عقب ماندن صنعت گریم کشور با سینماهای جهان، کمبود و در دسترس نبودن بسیاری از مواد و لوازم مدرن مورد نیاز این حرفه در مقایسه با سایر کشورهاست.
وی که به عنوان گریمور در بیش از80 فیلم سینمایی تولیدی کارگردانان بزرگ، همکاری داشته است، تصریح کرد: تنگنای موجود در زمینه کمبود مواد و لوازم ، سبب شده که گریمورهای ایرانی بیشتر از قدرت خلاقیت و انرژی فردی خود برای ارائه کارهای خوب استفاده کنند.
روحانی که فیلم های سینمایی از جمله شکار ساخته مجید جوانمرد، اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی، خواستگاری، هم نفس و مسافران مهتاب هر سه ساخته مهدی فخیم زاده، طبل بزرگ زیر پای چپ ساخته کاظم معصومی، سرزمین خورشید ساخته احمد رضا درویش، اوینار ساخته شهرام اسدی و غیره را در کارنامه خود دارد، اظهار داشت: بسیاری از این مواد و لوازم چهره پردازی که سبب رشد و ارتقای این صنعت در سینماهای جهان شده است، به دلایل مختلف به کشورهای جهان سوم ارسال نمی شود.
وی تصریح کرد: بی اطلاعی، ناآشنایی و نا آگاهی افراد شاغل در حرفه گریم با لوازم مدرن امروزه، باعث شده که فاصله این حرفه در کشورهای صاحب امکانات و بدون امکانات زیاد شود.
وی با تاکید بر اینکه کشور ما در زمینه ابتکار، طراحی، حرفه ای بودن و نیروهای انسانی، صنعت گریم در شرایط مناسبی قرار دارد، اضافه کرد: به دلیل ضعف در بخش های آموزشی، افراد بعد از فارغ التحصیل شدن، از نظر کار عملی بسیار ضعیف هستند.
این استاد دانشگاه هنر، با بیان اینکه در زمینه آموزش این صنعت و برخی از رشته های هنری با کمبود اساتید مجرب مواجه هستیم، افزود: برخی از اساتید مجرب نیز به دلیل تامین نشدن نیازهای واقعی آنان، مجبور به فعالیت در بخش های خصوصی و غیر آموزشی هستند.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان کارشناسی این حرفه، بعد از پایان تحصیلات ، به دلیل ضعف عملی به مراکز هنرآموزی گریم مراجعه می کنند، خاطر نشان کرد: متاسفانه مراکز آموزشی هنری به دلیل فقر علمی در رشته گریم و یا استفاده از اساتید بی تجربه، فارغ التحصیلانی را به بازار کار تحویل می دهند که هیچگونه کار عملی نمی دانند.
روحانی، با اشاره به اینکه حدود 250 نفر از گریمورها، دارای کارت عضویت انجمن خانه سینمای ایران هستند، اظهار داشت: از این تعداد، به دلیل کاهش تولیدات سینمایی و هنری در کشور ، حدود 50 نفر فرصت فعالیت و کار گریم در تولیدات سینمایی را دارند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه کیفیت، محتوا و ارزش های فنی تولیدات هنری در کشور بسیار کاهش یافته است، افزود: به دلیل کاهش بازار کار در صنعت گریم، حتی بزرگان این رشته نیز مجبور به همکاری در تولیدات هنری بی کیفیت و در سطح پایین شده اند.
وی گفت: تولیدات هنری بشدت بی کیفیت شده اند و بیشتر کارگردانان مشهور سینمای کشور نیز به دنبال ساخت فیلم های 90 دقیقه ای بی کیفیت و بی محتوا هستند.
این گریمور سینما، افزود: امروز در تولیدات سینمایی کشور بیشتر فیلم هایی ساخته می شود که در سطح بسیار پایینی هستند و این موضوع بسیاری از شاغلان بخش گریم را نیز بیکار کرده است.
وی علت اینگونه مشکلات را، سرمایه گذاری نکردن بخش خصوصی عنوان کرد و گفت : بخش خصوصی به دلیل نداشتن اطمینان، جرات ورود و سرمایه گذاری در بخش تولیدات سینمای کشور را ندارد.
عبدالله.اسکندری، گریمور با سابقه سینما و تلویزیون کشور، نیز در این زمینه معتقد است: گریم ایران با گریم سطح اول دنیا، فاصله دارد.
وی افزود: گریم ایران، با حضور چهره های جوان، حرکت رو به رشدی را آغاز کرده، اما به دلیل برخی از کاستی ها، از گریم دنیا فاصله دارد.
اسکندری، با طراحی چهره شخصیت های سریال امام علی (ع) و فیلم های آدم برفی و مادر، نقش موثری در رشد گریم سه دهه سینمای ایران داشته است.
این گریمور60 ساله که کار جدی خود را با فیلم گوزنها در سال 1353آغاز کرده است، تاکنون در بیش از 120 فیلم سینمایی، طراح چهره پردازی، چهره پرداز و تهیه کننده بوده است.
اسکندری، پنج سیمرغ بلورین فیلم فجر را برای بهترین چهره پردازی فیلم هایی همچون مادر، ناصرالدین شاه آکتور سینما، ساحره و چند فیلم دیگر دریافت کرده است.
وی رشد صنعت گریم کشور را وابسته به رشد علمی این حرفه و استفاده از ابزارها و امکانات مدرن روز مطابق با سینماهای دنیا دانست و گفت: رشد تولیدات هنری، زمینه را برای ارتقا و شکوفایی استعدادهای نهفته در این رشته هنری فراهم خواهد کرد.
شماره 064 ساعت 19:36 تمام
۰ نفر