۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6194891
T T
۰ نفر

کانون عالی مجمع نمایندگان کارگری تشکیل می شود

۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6194891
کانون عالی مجمع نمایندگان کارگری تشکیل می شود ................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/02/86 داخلی.اقتصادی.هفته کارگر.
مدیر کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی گفت: کانون عالی مجمع نمایندگان کارگری تا نیمه دوم سال 86 ، تشکیل می شود.
"نبی الله بابایی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب افزود: وزارت کار تلاش می کند آیین نامه انجمنهای صنفی را اصلاح کند تا کانون عالی این انجمنها در کشور ، ایجاد شود.
وی در مورد حکمی که برخی از رسانه ها مبنی بر توقف فعالیت کانون عالی کارفرمایی کشور از سوی قوه قضائیه اعلام کرده اند، یادآور شد : تاکنون چنین حکمی رامسئولان وزارت کار رویت نکرده اند و کانون عالی کارفرمایی فعلی کشور همچنان به فعالیتهای خود ادامه می دهد.
بابایی می گوید: ضروری است که آسیب شناسی در خصوص انجمنهای صنفی در کشور انجام شود و به همین منظور وزارت کار نشستهای هم اندیشی تخصصی محدودی را با حضور تشکلهای کارگری برگزار می کند تا مسائل تشکلهابررسی و مسئولان حوزه کار بتوانند به یک برنامه عملی در این خصوص دست یابند.
به گفته وی، موضوعهای مهم در خصوص انجمنهای صنفی ،ملاک سودمندی تشکلها، قابلیت و پایداری آنها است.
وی افزود: نشستهای تخصصی از تیرماه 86 در وزارت کار با حضور نمایندگان انجمنهای صنفی برگزار می شود. در این نشستها به علت برخی از علل دشواری فعالیت انجمنهای صنفی ، رسیدگی خواهد شد.
مدیرکل سازمانهای کارگری و کارفرمایی خواستار توانمندی انجمنهای صنفی برای پیگیری مطالبات صنفی کارگری به دور از تنش شد.
وی با اشاره به فعالیت شوراهای اسلامی کار در کشور گفت: شوراهای اسلامی کار در زمینه مطالبات کارگری فعالیت مستمری داشته اند، هرچند که نمایندگان مدیریت نیز در این تشکلها همواره حضور داشتند.
بابایی یادآور شد: ضروری است تشکل گرایی صنفی بر اساس مقتضیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور شکل گیرد و در این صورت است که می توان مشکلات شوراها را به عنوان یک تشکل مورد بررسی قرار داد.
وی گفت: با تشکیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار، مجمع نمایندگان کارگری و کانون عالی انجمنهای صنفی کارگری ، تشکلهایی را که در میان سه گروه یادشده دارای اکثریت آرا در حوزه کارگری باشند، می توانند به عنوان تشکلهای کارگری در مجامع شرکت کنند.
وی تاکید کرد ، برای تشکیل کانون عالی انجمنهای صنفی در کشور ، فراهم کردن مقدماتی نظیر تنظیم مقررات و آیین نامه ها ضرورت دارد و اراده وزارت کار بر آن است که این مجمع تشکیل شود.
مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی تلاش می کنند که هیچ بنگاه اقتصادی بدون تشکل نماند و به همین منظور این وزارتخانه درصدد است دربخشهای حرف و صنعت بسترهای قانونی آن را هموار کنند.
وی سپس خواستار افزایش سطح آگاهی و شناخت مجموعه های کارگری از فعالیت -های صنفی شد و تاکید کرد: در صورت افزایش سطح آگاهی ، مطالبات صنفی کارگران به طور مطلوب پیگیری خواهد شد.
بابایی یادآور شد: هرقدر سطح آگاهی افزایش یابد، اندیشه تشکل گرایی در جامعه ارتقا می یابد.
وی معتقد است: دست اندازیهای غیر کارگری در مجموعه شوراها باعث شد که این تشکلها به عنوان یک تشکل کامل کارگری نتوانند آن طور که شایسته است خواستهای کارگری را در بنگاههای اقتصادی پیگیری کنند.
مدیرکل سازمانهای کارگری با اشاره به ضرورت تغییر ساختار شوراهای اسلامی گفت: تفاهمنامه ای در این خصوص با کارگران عضو شوراها تنظیم شده است تا بتوان اصلاح ساختار را در این مورد اعمال کرد.
وی در خصوص مقاوله نامه های 87 و 98 گفت: مباحث زیادی در خصوص مقاوله -نامه های یادشده مطرح است که نیاز به کارهای کارشناسی از سوی مسئولان حوزه کار دارد.
بابایی سپس با اشاره به کمکهای مالی وزارت کار به تشکلهای کارگری و کارفرمایی گفت : وزات کار به تازگی مبالغ زیادی را برای تجهیزات اداری در اختیار تشکلهای کارگری نه تنها شوراها قرار داده است . اما به طور یقین این وزارتخانه نمی تواند این کمک را به تک تک انجمنهای صنفی پرداخت کند.
وی در پایان همچنین از ایجاد مجمع کانون عالی بازنشستگان کشور در سال 86 ، خبر داد.
اقتصام. 9123 / 1557 شماره 003 ساعت 36:08 تمام انتهای پیام E08.08-36-31
۰ نفر