۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6198048
T T
۰ نفر
تغییر الگوی مهاجرت پرندگان نشانه تغییر اوضاع اقلیمی است ........................................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/02/86 خارجی.علمی.محیطزیست.
کارشناسان می گویند تغییر الگوی مهاجرت پرندگان پیش نشانگر فرایند تغییر اوضاع اقلیمی است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بن، پرندگان مهاجر برای آنکه با زمستانهای گرم، نابودی زیستگاهها و کوچک شدن مردابها، خود را سازگار کنند عادات و مسیرهای مهاجرت خود را تغییر داده اند.
طرفداران حفظ محیط زیست و گروههای دیده بان پرندگان در چندین کشور روز یکشنبه به منظور جلب توجه همگان به خطر گرم شدن زمین، با برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نمایش فیلم برنامه هایی را به مناسب روز جهانی پرندگان مهاجر برگزار کردند.
رابرت هپورث مسئول اجرایی معاهده گونه های مهاجر که تحت نظارت برنامه محیط زیست سازمان ملل تشکیل شد از ایجاد تغییراتی در رفتارهای پرندگان مهاجر خبر داده است.
پیش از این فعالیتهای انسانی نظیر توسعه نواحی ساحلی فشارهایی را بر زندگی پرندگان تحمیل کرده است، اما تغییر اوضاع اقلیمی این وضع را بدتر نموده است.
هیئت میان دولتی تغییر اوضاع اقلیمی متشکل از 2500 دانشمند در سلسلسه گزارشهای معتبر هشدار داده است انتشار زیاد گازهای گلخانه ای از نیروگاههای برق، صنایع و خودروها احتمالا میانگین دمای زمین را دستکم 2 درجه سانتیگراد افزایش می دهد که در نتیجه 30 درصد گونه های جانوری شناخته شده با خطر انقراض روبرو هستند.
پرندگان مهاجر به ویژه آسیب پذیری خاصی دارند. تغییر اوضاع اقلیمی می تواند بر تمام مراحل کوچ سالیانه این حیوانات از مناطقی که در آنها به زادو ولد می پردازند تا توقفگاههای آنها در طول سفر و تا مقصد نهایی تاثیر بگذارد.
تحقیقات نشان می دهد لایه منجمد دایمی زمین (پرمافراست ) و توندرا که بسیاری از گونه های جانوری در آنجا به تکثیر نسل می پردازند درحال ذوب شدن است. حتی بالا آمدن اندک سطح آب دریا می تواند مردابها را که توقفگاه پرندگان مهاجر است زیر آب ببرد. بیابانها روبه گسترش است و فاصله بین توقفگاهها طولانی تر شده است.
درصورتی که پرندگان مهاجر خیلی زود یا خیلی دیر برای شکار حشرات، ماهی ها یا پلانکتون ها به منطقه ای در طول سفر خود برسند با خطر گرسنگی روبرو می شوند. برخی پرندگان به علت زمستانهای گرمتر در نواحی شمالی بطور کل مهاجرت را کنار گذاشته اند که درصورتی که زمستان بعدی سرمای بیشتری داشته باشد در معرض خطر قرار می گیرند.
گونه های جانوری که طی هزاران سال خود را با تغییرات سازگار کرده اند، اکنون به خاطر افزایش ناگهانی دمای هوا باید این سازگاری را به سرعت انجام دهند در غیر این صورت برخی گونه ها نابود می شوند.
knot red (گره سرخ ) یک پرنده ساحلی است که در سیبری زاد و ولد می کند و به سمت جنوب آفریقا مهاجرت می کند که به خاطر دشواری سفر در طول راه نصف وزن خود را از دست می دهد و به کمترین وزنی که ادامه حیات را میسر می سازد می رسد.
گسترش بیابانها در شمال آفریقا می تواند فشارهایی فراتر از تحمل آنها براین پرندگان تحمیل کند.
براساس اعلام شورای علمی معاهده گونه های مهاجر، بروز تغییراتی در زمینه دسترسی به آب ، غذا و وقوع طوفانهای بیشتر و رقابت با گونه های بیگانه که به زیستگاه آنها دست انداخته اند، می تواند بر 84 درصد از 235 گونه فهرست شده در ضمیمه این پیمان تاثیر بگذارد.
این معاهده در سال 1983 اجرایی شد و به امضای 101 کشور که متعهد شده اند به حفظ زیستگاه حیوانات وحشی کمک کنند رسیده است.
علمی./1584/1786 شماره 071 ساعت 25:12 تمام انتهای پیام E24.12-25-24
۰ نفر