نشریات محلی خراسان شمالی، بیلبوردهای تبلیغاتی ادارات
.....................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/05/86
داخلی.فرهنگی.اجتماعی.مطبوعات محلی.
شماری از شهروندان خراسان شمالی از آنچه که تبدیل نشریات استان به
بیلبورد تبلیغاتی ادارات عنوان می کنند، گلایه مندند.
آنان روز دوشنبه در آستانه روز خبرنگار، 17 مرداد در گفت و گو با
خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشتند: نشریات و روزنامه های استان از رسالت
اصلی خویش که اطلاعرسانی و نقادی است، به دور مانده اند.
"شهاب یادگار" در این باره گفت: نشریات محلی این استان به طور محسوس یک
جانبه کار می کنند.
وی اظهار داشت: جانبداری یک اداره از یک نشریه و یا سوق یافتن یک نشریه
به سوی یک اداره برای کسب منافع، کاملا در نحوه کار آنان محسوس است.
او بیان کرد: گاه نارسایی های زیادی در عملکرد یک اداره وجود دارد ولی
به علت وجود برخی حمایتهای آن اداره از نشریه ای، این نارسایی ها منعکس
نمی شود.
او ادامه داد: خبرنگاران معتمدان مردم هستند و باید به وظیفه خویش عمل
کنند نه اینکه صرفا قلم شان را برای به دست آوردن منافع خویش بچرخانند.
شهروندی دیگر نیز گفت: هر روز انبوه آگهی های تبریک سمت و مسوولیت و
عنوان و مقام در روزنامه ها به چاپ می رسد.
"یگانه شفایی" افزود: گویا روزنامه ها و هفته نامه ها عرصه مسابقه و جولان
مسوولان و طرفداران آنهاست که از سلاح آگهی برای نیل به اهداف شان استفاده
می کنند.
وی اظهار داشت: گاه در یک نشریه محلی این استان جز پنج شش خبر دیده
نمی شود و عمده فضای نشریه از تبلیغات و مانورها و جنجالهای تبلیغی که در
قالب آگهی ها نمود یافته، پر می شود.
این شهروند تاکید کرد: روزنامه باید دردنامه مردم باشد و حرف مردم را
به مسوولان برساند نه اینکه به ویترین اداره ها تبدیل شود.
شهروندی دیگر نیز گفت: برخی از نشریات این استان اصلا شکل و شمایل نشریه
را ندارند اما با قیمت های بالایی به فروش می رسند.
آیسن علی پور افزود: این نشریات تنها با تعدادی خبر محدود، نشریه را با
عنوان نشریه تزیین می کنند و باز می روند به سمت رسالت اصلی خود یعنی آگهی
و تبلیغ!
وی بیان کرد: یک نشریه محلی با قیمت بالا به فروش می رسد و از عمق و غنا
و اطلاعات و خبر نیز خالی است و مخاطب ترجیح می دهد با پول کمتری روزنامه
غنی تر و ترجیحا کشوری را خریداری کند.
او افزود: برخی از روزنامه ها نیز با وجود برخورداری از تعداد زیادی
خبرنگار، صفحات روزنامه را صرفا با مطالب یا تصاویر پوچ پر می کنند.
وی اظهار داشت: روزنامه ها و هفته نامه ها به طور مدون چاپ می شوند و برای
چاپ آنها هزینه ها و یارانه های زیادی پرداخت می شود پس مسوولان این نشریه ها
در قبال این همه هزینه مسوولند و نباید اجازه دهند سرمایه ها تلف شود.
مدیر مسوول هفته نامه ارمغان خراسان شمالی در این باره گفت : این قضیه
پذیرفتنی نیست که یک نشریه به بیلبورد تبلیغاتی یک اداره تبدیل شود.
محمدعلی جهانی افزود: اگر یک نشریه رپرتاژ خبری یا آگهی می گیرد صرفا
باید برای تامین نیازهای مالی و مخارج نشریه باشد و این خود هدف نشود.
وی ادامه داد: آرمان، ایجاد تعامل میان مردم و مسوولان است ولی اگر در
این زمینه به علت برخی مسایل مثل مشکلات مالی وظیفه درست انجام نشود، نقد
سازنده مردم تاثیرگذار است.
او بیان کرد: البته اگر هم نشریه ای از یک سازمان یا نهاد دولتی حمایت
می کند، گناه نیست و این در راستای تقویت دولت است اما این موضوع نباید
به مداهنه و چاپلوسی منتهی شود.
وی افزود: مطبوعات باید واقعیات را انعکاس دهند ولی اگر تلویزیون هم
یکسره نارسایی های جامعه مثل فقر و فلاکت، بیکاری ، مشکلات معتادان و غم و
اندوه ها را انعکاس دهد، در روحیه مردم اثر منفی می گذارد.
او اظهار داشت: در کنار این مشکلات باید برنامه های شاد و متنوع مثل آیین
عروسی نیز منعکس شود که این قضیه در مورد نشریات نیز صادق است.
وی اظهار داشت: تنها 10 درصد نشریه ارمغان خراسان شمالی به آگهی اختصاص
دارد و مثل دیگر نشریات نیست که به علت برخی روابط همه آگهی ها بسوی آنها
هدایت شود.
مدیر کل فرهنک و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این باره به ایرنا گفت:
باید بین جامعه و رسانه تعامل وجود داشته باشد.
محمدرضا سوقندی افزود: گاه نشریات در انتخاب و انعکاس اخبار دچار افراط
و تفریط می شوند.
وی بیان کرد: نشریات باید اخبار و اقدامات دولت را به مردم اطلاع رسانی
کنند و از سویی نیازهای واقعی مردم را که از نگاه مسوولان به دور مانده را
به آنها برسانند.
او اظهار داشت: در این راستا باید تعامل و ارتباطات بیشتر شود و
نیازهای جامعه در قالب پیشنهادها و انتقادها و نظرها در رسانه منعکس شود.
سوقندی گفت: البته نشریات و روزنامه ها از راه گرفتن آگهی و درج آن،
بخشی از مخارج و هزینه های خود را تامین می کنند.
وی افزود: درج آگهی نیز قوانین و مقررات خاص خود را دارد که نباید بیش
از 30 درصد یک نشریه آگهی باشد.
او گفت: در بررسی های به عمل آمده مشخص شده که خوشبختانه این قاعده در
نشریات خراسان شمالی رعایت می شود و حتی گاه نشریات از کمبود آگهی گلایه
دارند.
این مسوول تاکید کرد: رسانه ها و نشریات استان باید در انجام رسالت خویش
عدالت را اصل قرار دهند.
در استان 811 هزار نفری خراسان شمالی حدود 10 نشریه فعالیت دارند. ک/4
آ/626/659
شماره 214 ساعت 19:32 تمام