۱۶ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6207372
T T
۰ نفر
تلخ و شیرین کار خبری در بین خبرنگاران خراسان شمالی ...................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/05/86 داخلی.اجتماعی.مناسبتها.17 مرداد.خبرنگار.
خبرنگاران نیز همانند سایر افراد جامعه در حرفه کاری خود خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارند که بعضا برخی این تلخی ها از زهر تلخ تر و حلاوت های آن از عسل نیز شیرین تر است.
آنچه که تلخ و شیرینی این حرفه را از سایر حرف جامعه جدا می کند این است که قالب خاطرات تلخ و شیرین افراد خارج از گود خبرنگاری جنبه شخصی پیدا می کند.
اما خاطرات تلخ و شیرین حرفه خبرنگاری و خبرنگاران جنبه عمومی داشته و شیرینی آن به کام جامعه و تلخی آن نیز برای همیشه در اذهان خبرنگاران باقی است.
"رجبعلی اسعدی" یکی از خبرنگاران استان خراسان شمالی شیرینی حرفه اش را احترام مردم به جایگاه خبرنگاری می داند و می گوید: اینکه در جامعه مردم احترام خاصی برای ما قایل شده و بعضا در خیابانها و معابر عمومی نیز ابراز ارادت می کنند بهترین خاطره شیرین برای هر خبرنگاری می تواند باشد.
او این ابراز احساسات را قدرشناسی مردم از خبرنگاران و تاثیر قلم دانسته و معتقد است: زمانی این ابراز احساسات ماندنی خواهد بود که خبرنگار فارغ از مسایل مادی و معنوی در خدمت مردم بوده و رسالت خود را به درستی انجام دهد.
وی تلخ ترین خاطرات دوره خبرنگاری را تاثیر یک انتقاد به یکی از مسوولان در شغل اداری اش دانسته و می گوید: در عرصه خبری، انتقادی را از یکی از روسای ادارات شهرستانی داشتم و این انتقاد که برخاسته از مطالبات مردمی بود به مذاق فرماندار به عنوان نماینده دولت در شهرستان خوش نیامد و قصد اخراج مرا از شغل اصلی ام داشت.
اسعدی گفت: اگرچه من با پافشاری بر انتقاد منصفانه توانستم حق و حقوق مردم را نسبت به اداره برای مدیر ارشد شهرستانی تببین کنم، ولی این که برخی مسوولان تا این حد از سعه صدر پایینی برخوردارند می تواند گاه تلخ ترین خاطرات دوران کاری یک خبرنگار را رقم بزند.
"احسان عباسی" خبرنگار ایسنا در بجنورد شروع فعالیت خبری خود در این رسانه در کسوت خبرنگاری را از خاطرات شیرین خود دانسته که توانست نقش پل ارتباطی بین مردم و مسوولین را در انعکاس مشکلات داشته باشد.
او می گوید: خبرنگاران به عنوان افرادی که با بخشهای مختلف جامعه و افکار عمومی در ارتباط هستند و از سوی دیگر با مسوولان نیز ارتباط دارند، نقش مهمی در انعکاس مشکلات مردم به مسوولان و بالعکس اقدامات مسوولان به مردم دارند که در هر دو بخش، این فعالیت موجب تلطیف نگاه جامعه نسبت به نظام می شود.
او خاطرات تلخش را بعضا عدم تاثیرگذاری مستقیم اخبارش بر مسوولان برای رفع مشکلات مردم دانست و گفت: مردم در ارتباطات خبری با خبرنگاران مشکلات زیادی را مطرح می کنند که بیشتر این مشکلات واقعیت عینی موجود در جامعه است.
او گفت: با انعکاس این مشکلات به مسوولان از سوی خبرنگاران گاه برخوردهای نامناسبی از سوی مسوول صورت گرفته و یا اقدام جدی برای رفع آن ایجاد نمی شود، که این خاطره خوشی ندارد و نگاه مردم را نسبت به خبرنگار و تاثیر خبرش تغییر می دهد.
"محمدرضا علیزاده" خبرنگار سابق صدا و سیمای مرکز خراسان و معاون اخبار و اطلاعات صدا و سیمای خراسان شمالی می گوید: کار خبرنگاری شاید سختی های زیادی داشته باشد به خصوص وقتی خبرنگاری بخواهد اخبار سفر مسوولان سه قوه کشور را منعکس کند و این فشردگی کار سخت و دشوار است.
او گفت: به هر حال روزهای سخت کار خبری در زمانی که امکانات ارتباطی همانند امروز در اختیار خبرنگاران نبوده بیشتر نمایان می نمود که گاها خبرنگاران بدون اینکه وعده غذایی مناسب داشته باشند اینکار را انجام می دادند.
این خبرنگار صدا و سیما انعکاس اخبار موریانه زدگی واحدهای مسکونی آشخانه در خراسان شمالی، مشکلات تاکداران کاشمری و مدارس فرسوده کلات نادری در خراسان رضوی را از خاطرات ماندگار از صدها اخبار منعکسی خود می داند.
علیزاده گفت : انعکاس اخبار موریانه زندگی منازل مسکونی شهر آشخانه که خارج از ماموریت خبری اصلی دریافت و ارسال شده موجب شد تا روزنامه و مطبوعات که تا قبل از انعکاس خبر از سوی سیمای خراسان از این مشکل مطلع نبوده وارد کار شده و با انعکاس اخبار مجلس را وارد این جریان کنند.
او می گوید : با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتباری برای بازسازی و نوسازی 600 واحد مسکونی این شهر پرداخت شده و امروز مردم این شهر همچنان در هنگام مواجهه با ما ابراز احساسات می کنند.
او اظهار داشت: به هرحال با انعکاس خبر مشکلات تاکداران "کاشمری " و مدارس فرسوده "کلات نادری" بخش زیادی از مشکلات این شهرستانها نیز مرتفع شده و ابراز احساسات مردم پس از این فرایند خبری خاطرات شیرین و به یادماندنی در امر خبرنگاری است.
علیزاده معتقد است: خبرنگار باید به این حرفه عشق بورزد و از این فرصت در اختیار برای خدمت رسانی به مردم جامعه بهره گیرد و این خدمت به مردم و ابراز رضایت مردمی تلخی این کار را از کام خبرنگار می زداید. ک/4 2712/626/659 شماره 208 ساعت 19:50 تمام
۰ نفر