۲۳ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6208396
T T
۰ نفر
میزبانی المپیاد فیزیک نمادی دیگر از تداوم نقش ایران در پیشرفت علوم بشری .....................................................................
اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/86 داخلی.علمی.المپیاد فیزیک.
سی و هشتمین دوره المپیاد جهانی فیزیک روز شنبه به طور رسمی در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و بزرگترین میزبانی علمی ایران به مدت 10 روز در این دانشگاه ادامه خواهد داشت.
ملت ایران که در دوران شکوفایی تمدن اسلامی نقش مهمی را در پیشرفت علوم مختلف ایفا کرده و دانشمندانش خدماتی جاودان به پیشرفت علوم بشری کرده اند با میزبانی این المپیاد و پیشرفت های علمی سالهای اخیر نشان داده است که در سایه نظام جمهوری اسلامی و بازیابی هویت و جایگاه تاریخی خود ، خواهان تداوم نقش سازنده در پیشبرد علوم برای بهره مندی همه جهانیان و برقراری عدالت جهانی است.
المپیاد جهانی فیزیک چهل سال پیش بنیان نهاده شد و با حضور موفق دانش آموزان ایرانی در سالهای اخیر در این عرصه بین المللی وتوجه نظام جمهوری اسلامی به ایفای نقش موثر در پیشبرد دانش بشری ، کشورمان شایستگی میزبانی این رویداد مهم علمی را بدست آورد.
ایران اسلامی،امسال پس از 18 بار شرکت دانش آموزان نخبه آن در المپیادهای فیزیک که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و حاصل آن 28 مدال طلا، 28 مدال نقره، 14 برنز و 10 دیپلم افتخار است ، میزبان دانش آموزان نخبه جهان در رشته فیزیک است.
این المپیاد در طول چهل سال عمر خود اهمیت بیشتری یافته است و هر سال بر تعداد شرکت کنندگان در آن افزوده شده و به صحنه ای برای آشنایی جوانان نخبه جهان با یکدیگر و فرهنک ملتهای مختلف و نیز نشان دادن توانایی علمی کشورها تبدیل شده است.
برگزاری چنین رویدادی با توجه به تعداد زیاد کشورهای شرکت کننده و پیچیدگی بخش علمی آن با توجه به برگزاری 37 دوره قبلی، بیانگر وجود ظرفیت علمی و اجرایی بالا در کشورمان است.
علاوه بر مسایل علمی و فنی برگزاری چنین رویدادی ، تامین هزینه های ان نیز موضوع قابل توجهی است و پذیرش این هزینه بیانگر اهمیت دادن کشورهای میزبان به مشارکت در عرصه علمی حال و آینده جهان است.
میزبانی ایران اسلامی و حضور دانش آموزان همه کشورهای مطرح در المپیادهای جهانی فیزیک و همه کشورهای قدرتمند غرب همچون آمریکا، انگلیس ، فرانسه، آلمان، کانادا و ... در این المپیاد اثبات کننده این نکته است که علی رغم تبلیغات مسموم برخی قدرتهای جهانی، جمهوری اسلامی ایران، کشوری با ثبات ، امن و دارای توانایی علمی و فنی برای برگزاری چنین رویدادی است.
حضور دانش اموزان کشورهایی که جمعی از سیاست مداران و رسانه های انها با تبلیغات مسموم خود سعی دارند از ملت ایران چهره ای ناپسند، خشونت طلب و مخالف پیشرفت نشان دهند، موید این نکته است که اندیشمندان و صاحبان خرد در این کشورها این تبلیغات بی اساس را قبول ندارند.
میزبانی این المپیاد و ایفای نقش ایران در این عرصه علمی فنی جهان همچنین موید این نکته است که ایرانیان شایستکی استفاده از همه علوم و فناوریها و کمک به توسعه آنها در عرصه جهانی را دارند و فناوری هسته ای به عنوان یکی از فناوریهای بنیادین برای رفاه بشریت از این علوم و فناوریها مستثنی نیست.
روزهای آینده بدون تردید حدود 600 دانش اموز و استاد فیزیک از 75 کشور جهان فرصت این را خواهند یافت که باحقایق ایران اسلامی و فرهنک غنی ایرانی اسلامی این سرزمین در شهر اصفهان که آینه تمام نمای فرهنک و هنر ایرانی اسلامی است، آشنا شوند و با خاطره های خوش به کشورشان بازگردند.
اما رویداد علمی مهمی که ایران اسلامی یکی دو روز قبل به طور عملی و از امروز به طور رسمی میزبانی شرکت کنندگان ان را عهده دار است ، نخستین بار در شکل مسابقه ای بین المللی در فیزیک برای دانش آموزان دبیرستانی در سال 1967 در "ورشو" لهستان و به همت پروفسور" سیستووسکی " برگزار شد و از آن تاریخ همه ساله به جز سه سال 1973، 1978 و 1980 در یکی از کشورهای جهان برگزار شده است.
در اولین المپیاد، چهار تیم از کشورهای بلغارستان، چکسلواکی، مجارستان و رومانی به اتفاق دانش آموزان کشور میزبان ( لهستان ) درمسابقه حضور داشتند.
در این المپیاد یک روز به امتحان نظری و یک روز به امتحان تجربی اختصاص داشت. تعداد اعضای تیم ها در این المپیاد سه نفر و تعداد سرپرستان یک نفر بود.
دومین المپیاد سال بعد در مجارستان ترتیب یافت. در این المپیاد سه کشور آلمان شرقی، اتحاد جماهیر شوروی و یوگسلاوی نیز به جمع پنج کشور قبلی پیوستند.
در دومین المپیاد نیز تیم هر کشور از سه دانش آموز و یک سرپرست تشکیل می شد.
دراین المپیاد مجمع عمومی نیز تشکیل و اساسنامه برگزاری المپیاد فیزیک تصویب شد.
المپیاد سوم در 1969 در چکسلواکی برگزار شد ودر آن تعداد دانش آموز شرکت کننده برای هر تیم به پنج نفر افزایش یافت.
اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1970 میزبان المپیاد چهارم بود و در این سال تعداد دانش آموزان هر تیم به شش نفر رسید.
المپیاد پنجم در بلغارستان برگزار شد، تعداد دانش آموزان در این سال به پنج نفرتقلیل یافت، از این سال به بعد تعداد دانش آموزان پنج نفر و تعداد سرپرستان دو نفر و ثابت بوده است.
المپیاد ششم در 1972 در رومانی برگزار شد. در این سال برای اولین بار کشوری غیر اروپایی یعنی کوبا و کشوری از اروپای غربی یعنی فرانسه نیز شرکت کردند.
گرچه تعداد کشورهای شرکت کننده در المپیادها افزایش یافته بود اما هیچ کشوری میزبانی المپیاد سال 1973 را نپذیرفت ودر حالی که احساس می شد این المپیاد از بین می رود، لهستان پذیرفت بار دیگر میزبان المپیاد 1974 باشد.
لهستان در این سال برای اولین بار از آلمان غربی نیز برای حضور در این المپیاد دعوت کرد.
میزبان المپیاد سال 1975 آلمان شرقی بود.
در این سال در مجمع عمومی تغییراتی در اساسنامه المپیاد به تصویب رسید، مهمترین این تغییرات یکی کم کردن تعداد سوالهای امتحان نظری از چهار سوال به سه سوال و دیگری کم کردن تعداد زبانهای مورد استفاده از چهار زبان روسی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به تنها دو زبان روسی و انگلیسی بود و سومین تغییر قرار دادن یک روز استراحت میان امتحان نظری و عملی برای دانش آموزان بود.
المپیاد فیزیک درسالهای 1975، 1976و 1977 به ترتیب در کشورهای آلمان شرقی، مجارستان برای بار دوم وچکسلواکی برای بار دوم برگزار شد و در 1978 المپیاد برگزار نشد ولی شوروی سابق میزبان المپیاد سال 1979را بر عهده گرفت.
مجددا در سال 1980 المپیاد برگزار نشد.
در سال 1981 بلغارستان برای دومین بار میزبانی را پذیرفت.
سال 1982 نقطه عطفی در برگزاری این المپیاد است زیرا برای نخستین بار یک کشور غیر سوسیالیست یعنی آلمان غربی میزبانی را بر عهده گرفت.
در این سال برای اولین بار دو مساله تجربی طرح شد.
رومانی در سال 1983 برای دومین بار میزبانی را پذیرفت، تصمیم مهمی که در خلال این المپیاد گرفته شد این بود که المپیاد سال 1984 در سوئد باشد.
سال 1984 المپیاد در کشور سوئد برگزار شد، در این المپیاد با توجه به تعداد زیاد کشورهای شرکت کننده و هزینه بر بودن برگزاری المپیادها، کشور دیگری برای سالهای بعد داوطلب برگزاری نشد، از این رو بر اساس پیشنهاد پروفسور" لیند" از آلمان غربی تصمیم گرفته شد که دبیرخانه ای ثابت با مسوولیت دکتر "گورژکووسکی" تشکیل شود تا برای برگزاری درازمدت المپیادها برنامه ریزی کند.
از آن سال تاکنون دکتر " گورزکووسکی" در این سمت انجام وظیفه می کند و المپیاد فیزیک مرتبا برگزار شده است و در زمان حاضرکشور برگزارکننده تا سال 2022 مشخص است. ک/4 607 شماره 151 ساعت 17:40 تمام
۰ نفر