۳۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6215654
T T
۰ نفر

طرح غربال گری سرطان پستان در مشهد در حال اجرا است

۳۱ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6215654
طرح غربال گری سرطان پستان در مشهد در حال اجرا است ..................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/06/86 داخلی.اجتماعی.پزشکی.سرطان.
مسوول اجرایی طرح تشخیص زودرس سرطان پستان در شهر مشهد گفت: طرح غربال گری سرطان پستان بطور آزمایشی در بین شاغلان زن آموزش و پرورش مشهد در حال اجراست.
دکتر فاطمه همایی روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این طرح طی امسال حدود 170 نفر معلم با مراجعه به بیمارستان " امید " مشهد نسبت به تشخیص زودرس سرطان پستان معاینه شدند.
وی ادامه داد: از بین زنانی که مورد معاینه قرار گرفته اند ، پنج نفر مشکوک تشخیص داده شده و طی آزمایشات صورت گرفته هیچ کدام غده سرطانی نداشته اند.
او با بیان این که خراسان رضوی یکی از استان های پایلوت طرح غربال گری سرطان پستان در کشور است، گفت: در مرحله اول این طرح در بین معلمان مناطق 3 و 4 آموزش و پرورش مشهد انجام می شود و بتدریج کلیه معلمان و سایر زنان استان تحت پوشش قرار می گیرند.
استادیار رادیوتراپی ـ انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اطلاع رسانی انجام شده معلمان مناطق مزبور در روزهای مشخص (سه روز در هفته ) به بیمارستان امید مشهد مراجعه کرده و تحت آموزش و معاینه به صورت رایگان قرار می گیرند.
وی سه روش غربالگری و تشخیص سرطان پستان را شامل خودآزمایی،معاینه توسط پزشک (هر شش ماه ) و ماموگرافی (عکس برداری از پستانهادر سنین بالاتر از 40 سال ) عنوان کرد.
دکتر همایی بیان کرد: معاینه پستانها (خودآزمایی ) هر ماه یکبار، یکی از روشهای مهم در تشخیص زودرس سرطان پستان است که در قالب طرح فوق با بروشور هایی که به معلمان ارائه می شود، فرهنک سازی این آموزشها در بین مجموعه تحت پوشش و خانواده آنان نیز دنبال می شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تعریف سرطان پستان گفت: سرطان نوعی بیماری است که در اثر رشد نامتعادل بافت های مختلف بدن ایجاد شده و قابلیت تهاجم موضعی و گسترش به اندامهای دور دست را دارد.
وی بروز سرطان پستان در بین مردان را کمتر از یک درصد دانست و گفت: شایع ترین سرطان در بین مردان کشورمان "معده" و در زنان سرطان "پستان" است.
او شیوع سرطان پستان در ایران را 22 در صد هزار نفر جمعیت زنان ذکر کرد و افزود: سن شیوع این سرطان در بین زنان کشورمان به دلایل ناشناخته 10 سال پایین تر از کشورهای غربی است.
دکتر همایی همچنین گفت: با کمال تاسف در بیش از 80 درصد زنان ایرانی، سرطان پستان در مراحل نسبتا پیشرفته (مرحله 2 و 3) تشخیص داده می شود و مسلما در این وضعیت میزان علاج و موفقیت درمانی کاهش می یابد.
وی درمان سرطان پستان را شامل جراحی و درمانهای تکمیلی عنوان کرد و افزود: رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی از جمله درمانهای تکمیلی هستند که پس از جراحی انجام می شود.
دکتر همایی با اشاره به عوامل خطر در ایجاد سرطان پستان گفت: افزایش سن ، سابقه فامیلی، فاکتورهای باروری شامل قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس، بارداری در سنین بالا، عدم بارداری، مصرف استروژن نظیر استفاده از آن بعد از یائسگی از این جمله است.
وی چاقی در سنین بالا و رژیم غذایی پر چرب را نیز از فاکتورهای احتمالی بروز سرطان پستان عنوان کرد.
او گفت: یکی از مشکلات زنان ایرانی فقدان اطلاعات کافی و بی توجهی در مراجعه به پزشک و همچنین ترس از سرطان و انکار آن است در صورتیکه سرطان پستان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل قابل درمان است.ک/3 7487/662/589/659 شماره 041 ساعت 09:49 تمام
۰ نفر