۲۲ آبان ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6256876
T T
۰ نفر
باافتتاح آزادراه تبریز- زنجان، دو سوم مسیر تهران تابازرگان تکمیل می شود # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/08/85 داخلی.اقتصادی.آزادراه زنجان - تبریز گزارش از ایرج منصوری با افتتاح آزادراه زنجان - تبریز دو سوم مسیر 895 کیلومتری آزادراه تهران - بازرگان در راهگذر شمال غربی کشور تکمیل می شود. تسهیل رفت و آمد در مسیر تهران - بازرگان، رفع ترافیک سنگین در مسیر زنجان - تبریز و وجود چهار مرکز استان در این مسیر،از مزیتهای بهره برداری از آزادراه زنجان - تبریز است. بررسیهای انجام شده نشان می دهد، حدود هفت درصد ترافیک و 10 درصد تصادفات جاده ای کشور در محور زنجان - تبریز اتفاق می افتد و با افتتاح این آزادراه احتمال وقوع حوادث رانندگی در این جاده به کمترین میزان کاهش می یابد. آزادراه زنجان - تبریز به طول 285 کیلومتر یکی از بزرگترین پروژه های راهسازی کشور است که با مشارکت 13 پیمانکار و پنج مهندس مشاور داخلی در 16 قطعه ساخته شده است. مرحله نخست این آزادراه به طول 81 کیلومتر در سال 1383 با حضور معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و مرحله دوم آن بین سرچم - بستان آباد به طول 173 کیلومتر اواخر آبان ماه سال جاری ، افتتاح می شود. این آزادراه در اجرای قانون ساخت پروژه های عمرانی وزارت راه و ترابری از طریق مشارکت بانکهای ملی، صادرات و رفاه کارگران و سایر منابع پولی و مالی کشور در سال 75 در دستور کار قرار گرفت. به منظور ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در طرحهای عمرانی کشور در سال 84 با اعمال تغییراتی سهم مشارکت وزارت راه و ترابری در این آزادراه به 40 درصد و بخش خصوصی به 60 درصد تغییر یافت. بازگشت سرمایه گذاری موردنیاز در این آزادراه از طریق دریافت عوارض صورت خواهد گرفت و بر اساس قانون مشارکت سرمایه گذاری ، سرمایه گذار در طول بهره - برداری از این پروژه موظف به نگهداری از کل این مسیر است. برای ساخت قطعات شانزده گانه مرحله دوم آزادراه زنجان - تبریز ( سرچم - بستان آباد) به طول 173 کیلومتر، حدود 200 میلیارد تومان هزینه شده است. آزادراه زنجان - تبریز بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی راهسازی احداث شده و سرعت متوسط حرکت سواری در این آزادراه 120 کیلومتر در ساعت و سرعت متوسط وسایل نقلیه سنگین 85 کیلومتر خواهد بود. عرض کل این آزادراه 31 متر و 40 سانتی متر است و با گاردریل خطوط رفت و برگشت آن نیز تفکیک شده و حداکثر شیب آن نیز پنج درصد است. کمربندی تبریز، قزلچه میدان، قوری گل، یوسف آباد، بستان آباد، تقاطع مراغه - هشترود - قره آغاج، تقاطع سرچم و تقاطع بیجار از جمله گذرگاههای مهم این آزادراه در مسیر زنجان - تبریز است. این طرح قسمتی از آزادراه تهران - زنجان - تبریز- بازرگان است که به علت برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، یکی از شریانهای بسیار مهم در حمل و نقل جاده ای کشور محسوب می شود. پیش بینی می شود باقیمانده این آزادراه حد فاصل بستان آباد- تبریز که در دست احداث است، تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد. هیات وزیران مرداد ماه سال جاری، وزارت راه و ترابری را موظف کرد نسبت به تکمیل و بهره برداری از آزادراه زنجان - تبریز تا بستان آباد حداکثر تا پایان شهریور ماه 85 اقدام کند،اما کمبود برخی از مصالح مورد نیاز سبب شد این آزادراه در موعد مقرر افتتاح نشود. در این مصوبه هیات دولت مقرر کرده است که ادامه آزادراه زنجان - تبریز تا "قوری گل تبریز" نیز تا پایان آبان ماه 86 به پایان برسد. پیش بینی می شود با تکمیل دو تونل بزرک این آزادراه در گردنه شیبلی، حد فاصل بستان آباد تا تبریز این آزادراه نیز تا پایان سال 86 به بهره برداری برسد. بهره برداری از آزادراه زنجان ـ تبریز به عنوان یکی از عوامل موثر در حمل و نقل کالا از بازارهای اروپایی به ایران و بالعکس علاوه بر شکوفایی اقتصادی کشور به آبادانی مناطق مختلف این مسیر نیز کمک می کند. آزادراهها و بزرگراهها در کاهش حوادث جاده ای نقش مهمی را دارند و برای مرحله نخست این آزادراه "حدفاصل بین زنجان ـ سرچم" بیش از 340 میلیارد ریال هزینه شده است. احداث آزادراه زنجان - تبریز به لحاظ تسهیل ارتباط شمال و مرکز ایران با اروپا از طریق ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است. کاهش زمان جابه جایی کالا و مسافر، سرعت زیاد، هزینه کم در رسیدن مسافر به مقصد از مزایای ساخت این آزادراه است .ضمن آنکه اجرای این پروژه بزرک ملی علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی، ارتباط هموطنان حاشیه نشین این آزادراه را با شهرهای مختلف کشور تسهیل می کند. با توجه به ترافیک سنگین در جاده زنجان - تبریز و بالا بودن تصادفات و سوانح رانندگی در این مسیر با افتتاح این آزادراه بسیاری از مشکلات حمل و نقل در این منطقه پرتردد کشور برطرف می شود. با بهره برداری از این آزادراه علاوه بر رونق صنعت حمل و نقل در این مسیر ، فرصتهای شغلی زیادی در زمینه ارایه خدمات به مسافران گذری در این محور نیز فراهم می شود. توسعه بخشهای مختلف حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی از جمله شاخصهای مهم توسعه پایدار در هر کشوری محسوب می شوند و دراین میان استفاده از آزادراهها و بزرگراهها در برقراری ارتباطات از اهمیت زیادی برخوردار است . اقتصام. 1108 / 1557
۰ نفر