موتورسیکلت ها بیشترین سهم را در آلودگی صوتی شهرها دارند
#
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/02/85
داخلی.اجتماعی.گزارش.آلودگی صوتی.
مسوول واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،گفت:براساس تحقیقات انجام
شده، صدای خارج شده ازاگزوز موتورسیکلت ها،بیشترین سهم را در ایجاد آلودگی
صوتی شهرها دارند.
مهندس " حسین مهرآوران" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا
افزود: آلودگی صوتی موتورسیکلت ها را می توان با نصب اگزوز مناسب و کم
هزینه حل کرد.
وی، کاهش قدرت شنوایی، احساس خستگی، عصبانیت، پایین آمدن قدرت یادگیری
در کودکان، افزایش فشار خون و کاهش وزن نوزادان در هنگام تولد را اثرات
شناخته شده آلودگی صوتی عنوان کرد.
به گفته وی مناطق مرکزی و پرترافیک تهران آلوده ترین مراکز آلوده صوتی
محسوب می شود که پیامدهای آن نیز ملموس و مشهود است.
مسوول واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، درباره جدی نگرفتن
آلودگی صوتی گفت: اکثر ما زمانی که صدایی می شنویم گمان نمی کنیم که با
تکرار آن در آینده دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد.
به گفته این مسوول حمل ونقل عمومی، فرودگاه ها، راه آهن، کارخانجات و
صنایع، منابع پیوسته آلودگی صوتی در شهرها محسوب می شوند.
وی، گفت: با تحقیقات صورت گرفته، 542 نقطه بحرانی تنها در پنج منطقه
شش، هفت ، 9، 11 و 12 تهران بدست آمده که 417 نقطه مربوط به مراکز آموزشی
و 125 نقطه مربوط به مراکز درمانی بوده است.
وی بابیان اینکه اصلی ترین مشکل آلودگی صوتی درایران نبود استاندارد
برای منابع آلوده کننده صوتی بویژه دربخش صنعت و تولید است، گفت: استفاده
از تکنولوژی های قدیمی (هواپیما، خودرو ، قطار) که در آن استانداردهای
صوتی در نظر گرفته نشده است این مشکل را دوچندان کرده است .
مهرآوران در رابطه با استانداردهای موجود گفت: تمامی استانداردهای
موجود اروپایی بوده و تاکنون هیچ استانداردی در کشور در رابطه با آلودگی
صوتی تعریف نشده است.
وی افزود: اکثر بزرگراه ها و میادین پرجمعیت در شرایط بحرانی قرار
دارند.
به گفته وی،میدان توحید تهران با 93 دسی بل، آلوده ترین میدان از نظر
آلودگی صوتی محسوب می شود.
مهرآوران گفت: استاندارد انرژی صوتی تعریف شده برای بیمارستانها 40
دسی بل است اما در بیمارستانی در منطقه شش تهران این میزان به 75 دسی بل
رسیده است.
مسوول واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در تمامی این
مراکز استانداردهای صوتی رعایت نشده است و حتی در برخی از اندازه گیری
ها تفاوت فاحشی با حد استاندارد وجود داشته است.
مهرآوران در مورد راهکارهای موجود برای کاهش آلودگی صوتی گفت: در هر
یک از این راهکارها، در ابتدا باید بین منبع صدا و دریافت کننده صدا سدی
بوجود آورد.
وی افزود: شیوه های مرسوم در کشورهای توسعه یافته، مجبور کردن تولید
کنندگان و صنعتگران به رعایت استانداردهای صوتی، استفاده از دیوارهای
صوتی، آسفالتهای متخلخل، فضای سبز و خاکریزهای صوتی و دیوارهای صوتی در
کنار اتوبانها است.
اجتمام./1346/1596