سلام بر بزرک بانوی اسلام ، زهرای اطهر (س )
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/04/85
داخلی.فرهنگی. ولادت.حضرت فاطمه زهرا(س ).
از: سید فخرالدین حسینی
سلام بر بزرک بانوی اسلام،زهرای اطهر، دخت گرامی رسول خدا، ریحانه
معطر خانه علی ، مادر حسنین ، "کوثر" اسلام و بانوی بانوان جهان.
25 تیر ماه برابر با بیستم جمادی الثانی سالگرد ولادت بانوی بی همتای
جهان اسلام و عالم بشریت حضرت "فاطمه زهرا" (س ) است.
فاطمه دختر پیامبر گرامی اسلام و سرور زنان دو عالم است.
مادرش "خدیجه کبری " دختر "خویلد" از نیکوترین و عفیف ترین زنان عرب قبل
از اسلام بود و پس از اسلام، نخستین زنی است که به پیامبر اکرم ( ص )
ایمان آورد و آنچه از مال دنیا در اختیار داشت در راه اسلام بذل کرد.
به گفته "شیخ طبرسی،" مشهور در روایات شیعه این است که حضرت فاطمه
زهرا (سلام الله علیها) در سال پنجم بعثت در بیستم جمادی الاثانی در شهر
مکه متولد شد و هنگام وفات پیغمبر (صلی الله علیه و آله ) هیجده سال و
هفت ماه داشت.
پیشوای محدثین شیعه "ثقه الاسلام کلینی " نیز درکتاب شریف "کافی"
می نویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلی الله علیه و
آله ) پنج سال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد.
* اسامی و القاب حضرت فاطمه (س )
کلمه فاطمه مشتق از مصدر "فطم" است که در لغت عرب به معنای بریدن، قطع
کردن و جدا شدن است. فاطمه به معنای بریده، جدا و متفاوت از سایر زنان
است.
در بیان اسامی و القاب شریفه حضرت فاطمه (س ) و برخی از فضائل آن جناب
"ابن بابویه" به سند معتبر از "یونس بن ظبیان" روایت کرده است که حضرت
صادق علیه السلام فرمود، فاطمه (س ) را نه نام است نزد حق تعالی: فاطمه،
صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.
پس حضرت فرموده آیا میدانی که چیست تفسیر فاطمه ؟ یونس گفت: عرض
کردم ای آقا وسید من، خبر ده مرا از معنی آن.
حضرت فرمود: "فطمت من الشر" یعنی "بریده شده است از بدیها".
پس حضرت فرمود که اگر امیرالمومنین علیه السلام تزویج نمی کرد او را،
کفوی و نظیری نبود او را بر روی زمین تا روز قیامت، نه آدم و نه آنها که
بعد از او بودند.
"علامه مجلسی" در ذیل ترجمه این حدیث آورده است که: "صدیقه" به معنی
معصومه است، و "مبارکه" یعنی صاحب برکت در علم و فضل و کمالات و معجزات و
اولاد کرام و "طاهره" یعنی پاکیزه از صفات نقص و "زکیه" یعنی نموکننده در
کمالات و خیرات و "راضیه" یعنی راضی به قضای حق تعالی و "مرضیه" یعنی
پسندیده خدا و دوستان خدا و "محدثه" یعنی ملک با او سخن می گفت و "زهرا"
یعنی نورانی به نور صوری و معنوی.
* معنای نام "زهرا"
از "امام باقر" علیه السلام پرسیدند که چرا حضرت فاطمه علیهاالسلام را
زهرا نامیدند؟ فرمود:" برای آن که خدای تعالی آن حضرت را از پرتو عظمت
خود آفرید و چون تابید تمام آسمان ها و زمین را به نور خود روشن کرد و چشم
فرشتگان خیره گشت و برای خدا به سجده افتادند و عرض کردند:ای خدا و ای
مولای ما این چه نوری است ؟ خدا به ایشان وحی کرد، این قسمتی از نور من
است که در آسمان خود جا داده ام و آن را از عظمت خویش آفریده ام، آن نور را
از صلب پیامبری از پیامبرانم بیرون آوردم و آن پیامبر را بر تمام انبیاء
برتری دادم و از همان نور، امامانی را به وجود می آورم که قیام به امر
کرده و به حقانیت من هدایت میکنند و پس از پایان گرفتن وحی، آنان را
جانشینان خود در زمین قرار میدهم."
"ام الحسن"، "ام الحسنین" و "ام الائمه" نیز از جمله کنیه های آن حضرت
است.
" ام ابیها " یعنی " مادر پدرش " نیز از دیگر کنیه های آن حضرت است که
بیانگر علاقه بسیار زیاد فاطمه ( ع ) به پدر بزرگوارش است و همچنین نشان
دهنده این است که آن حضرت با همه کمی سن از آغاز کودکی، همچون مادر
فداکارش حضرت خدیجه کبری ،پناهگاه معنوی و تکیه گاه روحی برای پدر
بزرگوارش بوده است .
* اشاره به وجود مبارک حضرت فاطمه در قرآن کریم
مفسران قرآن معتقدند سوره "کوثر" در قران کریم درباره حضرت فاطمه (س )
نازل شده و با استناد به احادیث، مراد از کوثر،شخص فاطمه (س ) است.لغت
شناسان کوثر را "خیر فراوان " معنا کرده اند.
حضرت فاطمه (س ) ظهور و تبلور خیر و نیکی است و همه ابعاد وجودیش لبریز
از خوبی هاست. او از مصادیق برجسته سوره های "کوثر"، "انبیا" و "فاطر" است
که با عناوین "کوثر"، "اوحیناالیهم فعل الخیرات" و "سابق بالخیرات"
در قران کریم مورد ستایش خداوند قرار گرفته است.
* ستایش از حضرت فاطمه در کلام پیامبر(ص )
روایت شده است که پیغمبر اکرم (ص ) بارها دخترش فاطمه زهرا(ع) را در
حضور مهاجر و انصار " بانوی بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار"،
"بهترین زنان جهان" و "بهترین زن بهشتی" خواند.
هم چنین در احادیث گوناگون آمده است که هر وقت حضرت زهرا (س ) به حضور
پدرش، رسول گرامی اسلام می رسید، حضرت به احترام او برمی خاست و دست وی
را می بوسید.
از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: "بهشت مشتاق چهار
تن از زنان است، مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم همسر فرعون، خدیجه
دختر خویلد که در دنیا و آخرت همسر پیامبر و فاطمه دختر محمد(ص )".
در روایات آمده است که پیامبر (ص ) از خانه بیرون شد در حالی که دست
فاطمه را گرفته بود، فرمود:" هر که این را می شناسد و هرکه نمی شناسد،
بداند که این فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله پاره تن من و قلب و
روح من است، هر که او را بیازارد مرا آزرده، و هر که مرا بیازارد خدا را
آزرده است."
پیامبر گرامی ( ص ) بارها درباره اش فرمود:" ان الله اصطفیک و طهرک
واصطفیک علی نساء العالمین."
همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده و تو را بر همه
زنها رجحان داده است.
* درباره صفات حضرت فاطمه
در "کشف الغمه" از کتاب "معالم العتره"، "حافظ عبدالعزیز جنابذی"
دانشمند بزرک عامه نقل می کند که عایشه گفت: هیچ کس را در گفتار شبیه تر
از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد می شد بر پیامبر(ص ) حضرت به احترام
وی برمی خاست و دست او را می گرفت و می بوسید و در جای خود می نشانید.
و هم عایشه می گوید: هر وقت پیغمبر به شوق بهشت می افتاد فاطمه را
می بوسید و می بوئید و می فرمود: بوی بهشت را از فاطمه استشمام می کنم. و
می افزود: فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانی آسمانی است.
* فاطمه الگوی زنان مسلمان
حضرت فاطمه (س ) اسوه و نمونه ای برای زنان مسلمان است پیامبر وی را
"بانوی بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار" و "بهترین زنان جهان"
و "بهترین زن بهشتی" خواند.
در دامن پاک فاطمه زهرا ( ع ) دو امام بزرگوار، حضرت امام حسن ( ع )
کریم اهل بیت ،مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین ( ع ) سرور و سالار
شهیدان تربیت یافتند. زینب کبری ( ع ) پیام آور حادثه کربلا و رسواکننده
یزید و خاندان پلیدش، مظهر شجاعت و نمونه سخنوری و حق طلبی نیز در دامان
فاطمه زهرا (س ) و در خانه وی پرورش یافت.
حضرت فاطمه در عبادت و خودسازی، همسر داری، تربیت فرزندان، در اخلاق
فردی و فعالیت های اجتماعی و سیاسی الگو و اسوه کاملی از یک زن مسلمان است
برای تمام دورانها.
حضرت فاطمه در شرایط اجتماعی و سیاسی دشوار صدر اسلام و باوجود کار زیاد
خانه داری و مسئولیت سنگین تربیت فرزندان، هیچگاه از حضور در اجتماع
و انجام وظیفه خطیر تربیت بانوان اسلامی در مجالس درس و انتقال مفاهیم و
آموزه های اسلامی به آنهاغافل نبود.
و هم اوست که در بحران پیش آمده پس از فوت پیامبر بزرگوار اسلام و
خانه نشینی شیر خدا و حیدر کرار، "علی ابن ابی طالب"(ع ) به حمایت همه جانبه
از وی برخاست و آن گونه داد سخن گفت که شایسته وی بود.
و مطلب را با کلام دکتر علی شریعتی درباره حضرت فاطمه به پایان می
بریم ...
نمی دانم از او چه بگویم ؟
چگونه بگویم ؟
خواستم از "بوسوئه" تقلید کنم، خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با
حضور لویی، از "مریم" سخن می گفت. گفت: هزار و هفتصد سال است که همه
سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده اند.
هزار و هفتصد سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت ها در شرق و غرب،
ارزش های مریم را بیان کرده اند.
هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان در ستایش مریم همه ذوق و قدرت
خلاقه شان را به کار گرفته اند.
هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان، چهره نگاران، پیکرسازان بشر، در
نشان دادن سیما و حالات مریم هنرمندی های اعجازگر کرده اند.
اما مجموعه گفته ها و اندیشه ها و کوشش ها و هنرمندی های همه در طول این
قرن های بسیار، به اندازه این کلمه نتوانسته اند عظمت های مریم را بازگویند
که: "مریم، مادر عیسی است".
و من خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم. باز درماندم:
خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه ی بزرک است.
دیدم فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه دختر محمد (ص ) است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه همسر علی است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر حسین است.
دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر زینب است.
باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، این ها همه هست و این همه فاطمه نیست.
فاطمه، فاطمه است ...
پژوهم / 1912 / 1446