وزیر راه: سرمایه گذاری در ناوگان ریلی کشور باید افزایش یابد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/04/84
داخلی.اقتصادی.راه آهن
وزیر راه و ترابری گفت: برای ارتقا سهم ناوگان ریلی در بخش حمل و نقل،
باید سرمایه گذاریها توسط بخش دولتی و خصوصی در این بخش افزایش یابد.
"محمد رحمتی" روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه طراحی نصب و راه اندازی
سیستم علایم الکتریکی ایستگاه راه آهن تهران با اشاره به پروژه های در دست
اجرای بخش ناوگان ریلی کشور، افزود: برای انجام سرمایه گذاری در این بخش
از محل حساب ذخیره ارزی و استفاده از فایناس هیچگونه محدودیتی وجود ندارد.
وی سهم 10 درصدی راه آهن در جابه جایی بار و مسافر را ناچیز ذکر و تاکید
کرد: این سهم باید تا حدود 50 درصد افزایش یابد.
رحمتی، استفاده از سیستم های علایم الکتریکی در شبکه ریلی کشور را برای
افزایش سرعت جابه جایی مسافر و بار مهم ارزیابی کرد و گفت: دریافت هزینه
های حمل بار می تواند درآمدهای مورد نیاز راه آهن را تامین کند.
وزیر راه و ترابری بر ضرورت افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل
ریلی تاکید کرد و گفت: در صورتی که تامین واگن و لکوموتیو به بخش خصوصی
واگذار شود در آن صورت ظرفیت دولت برای احداث زیرساختهای بخش حمل و نقل
ریلی تا دو برابر افزایش خواهد یافت.
وی با بیان آنکه پروژه های در دست اجرای راه آهن باید طی دو تا سه سال به
بهره برداری برسند، گفت: احداث خطوط آهن همدان - سنندج، قزوین - رشت -
انزلی، شیراز - بوشهر، شلمچه - بصره و بم - زاهدان از جمله طرحهای در دست
اجرای راه آهن است که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال 85 به
بهره برداری می رسند.
وزیر راه و ترابری از تکمیل خط آهن دو خطه تبریز - میانه طی دو سال
آینده خبر داد و افزود: با افتتاح این خط آهن، زمان حرکت قطار در مسیر
تهران - تبریز نیز سه ساعت کاهش می یابد.
وی سپس سفر با قطار را برای مردم راحت و اقتصادی عنوان کرد و گفت: کاهش
زمان سفر با قطار رقابت این بخش را با بخش حمل و نقل هوایی افزایش خواهد
داد.
وی بابیان آنکه از قطارهای سریع السیر در شبکه ریلی کشور کمتر استفاده
می شود، افزود: بهره گیری از قطارهای بیش از 160 و 250 کیلومتر سرعت در
ساعت سبب می شود تا نیاز مردم به هواپیما در برخی از مسیرها در سطح کشور
کاهش یابد.
وی با اشاره به احداث خط آهن سریع السیر مسیر تهران - اصفهان و قم -
اصفهان، اظهار امیدواری کرد: تا پایان شهریور ماه سالجاری قطار سریع السیر
تهران - مشهد با سرعت 160 کیلومتر در ساعت در این مسیر راه اندازی شود.
وزیر راه و ترابری در پایان از طراحی، نصب و راه اندازی سیستم علایم
الکتریکی در ایستگاه راه آهن تهران توسط متخصصان ایرانی قدردانی کرد.
اقتصام / 1108 / 1558 /