۹ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6502209
T T
۰ نفر
راه اندازی صندوق هزار میلیارد تومانی املاک و نخستین صندوق و صکوک ارزی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/09 اقتصاد.بورس.صندوق تهران-مدیرعامل تامین سرمایه امین از راه اندازی صندوق هزار میلیارد تومانی املاک، صندوق و صکوک ارزی در نیمه اول سال جاری خبر داد.
به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا،محمد آرامدر جمع خبرنگاران ، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تامین مالی بنگاه های مختلف اقتصادی،افزود: طی نیمه اول سال جاری علاوه بر پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی املاک برای ساخت بزرگترین برج تهران، نخستین صندوق ارزی و همچنین صکوک ارزی برای عرضه در بازارهای بین المللی راه اندازی خواهند شد.
**راه اندازی صندوق هزار میلیارد تومان املاک و مستغلات وی، تمرکز بر توسعه نهادهای مالی و راه اندازی صندوق ها و صکوک های جدید را از جمله برنامه های سال جاری تامین سرمایه امین اعلام کرد و گفت: طبق هماهنگی های به عمل آمده با آستان قدس رضوی، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت املاک و مستغلات به منظور ساخت بزرگترین برج تهران در شهرک غرب به ارزش هزار میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد. در این رابطه سازمان بورس موافقت اصولی خود را هم اعلام کرده است.
آرام با بیان اینکه این صندوق شامل500 میلیارد تومان زمین و500 میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن است، افزود:برخورداری از ضامن برای نقد شوندگی و سودآوری دو ویژگی این صندوق و متفاوت با دیگرهای صندوق است.
به گفته وی ،در مرحله اول قرار است واحدهای این صندوق از طریق شعب بانک تجارت با نرخ سود 17 درصدی و پیش بینی بازدهی 28 درصدی و با امکان بازارگردانی واحدهای آن پذیره نویسی شود و به محض ابلاغ دستور العمل صندوق های قابل معامله، امکان داد و ستد واحدهای آن در بورس یا فرابورس فراهم خواهد شد.
**راه اندازی نخستین صندوق ارزی در سه چهار ماه آینده وی راه اندازی صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت ارزی را نوع جدیدی از ظهور صندوق سرمایه گذاری مشترک در کشور اعلام کرد و گفت: علاوه بر برخورداری این صندوق از سودآوری و ضمانت و همچنین بازارگردانی، مهمترین کارکرد صندوق ارزی تنظیم اعتبارات اسنادی است که همواره با سود همراه خواهد بود.
به گفته وی ، این صندوق شامل اوراق بهادار ارزی و ترکیبی از دارایی های ارزی و ریالی خواهد بود و واحدهای آن به صورت ارزی خریداری و بازارگردانی و به فروش می رسند.
مدیر عامل تامین سرمایه امین اظهارداشت: این صندوق در برخی از فعالیت های خارجی که محدودیت هایی دارند فعال خواهد بود . برنامه این است که این صندوق با سرمایه حداقل20 میلیون یورو و حداکثر 200 میلیون یورویی و با نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی در 6 ماهه اول سال جاری راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه در تاسیس اولین صندوق ارزی به نام صندوق ارزی امین، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار نقش بسزایی داشته اند، گفت: پرتفوی این صندوق انواع ارز خواهد بود تا ریسک آن کاهش یابد.
مدیر عامل تامین سرمایه امین اظهارداشت: هدف از راه اندازی این صندوق خرید و فروش ارز نیست بلکه به منظور تامین ارز طرحها فعالیت کرده و به طور مستقیم با بانک های عامل و نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی راه اندازی خواهد شد. در این میان نه تنها پولی از کشور خارج نخواهد شد بلکه یکی از برنامه های اصلی آینده فهرست کردن آن در بورس های خارجی است.
وی با اشاره به اینکه صندوق های ارزی می توانند جایگزینی برای فارکس باشند ، گفت: طبق بررسی های به عمل آمده، ایران با گردش ارزی 150 میلیارد دلاری بیش از هفت میلیارد دلار منابع ارزی دارد. بنابراین اعتقاد بر این است که نه تنها هیچ مشکل ارزی وجود ندارد بلکه منابع مازاد قابل توجهی وجود دارد که می توان از طریق راه اندازی صندوق های ارزی این منابع را جذب کرد تا به طرحهای مختلف تخصیص داده شود.
**اولین صکوک ارزی برای حضور بین المللی وی برنامه بعدی این شرکت در سال 90 را انتشار صکوک با تمرکز بر روی بانک ها و تامین منابع مالی آنها اعلام کرد و گفت: در حالی از این طریق بانک ها می توانند منابع مالی طرحها مختلف را تامین کنند که این کار با پشتوانه شعب سودآور دو بانک سامان و سپه انجام خواهد شد.
به گفته آرام، در این زمینه سازمان بورس مجوز راه اندازی صکوک 102 میلیارد تومانی بانک سامان را صادر کرده و مجوز صکوک 500 میلیارد تومانی بانک سپه هم در آستانه اخذ مجوز قرار دارد.
وی با اشاره به برنامه راه اندازی صکوک ارزی ، گفت: طبق هماهنگی ها و مذاکرات به عمل آمده با بانک ها و شرکت های تامین سرمایه بین المللی و همچنین شرکت های تراست و واسطه، طی سه تا چهار ماه آینده هم اولین صکوک ارزی از طریق شرکت تامین سرمایه امین در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.
** نهادهای مالی مهمترین رکن هر نظام مالی هستند وی گفت:با توجه به اینکه وجود دو نظام تولید و توزیع محصولات و نظام مالی در هر اقتصادی ضروری است .
به گفته آرام، در حوزه نظام مالی هر دو بازار پول و سرمایه حضور دارند که فرقی بین کارکرد آنها نیست بلکه مهم آن است که بتوانند به صورت بهینه سرمایه مازاد را با نرخ مناسب تجهیز کرده و در مواردی مورد نیاز مصرف کنند.
مدیر عامل تامین سرمایه امین افزود: نتیجه این امر آن است که اگر هر نظام مالی به درستی فعال باشد می تواند تامین منابع مورد نیاز بخش تولید را تجهیز کرده و فرصت های سرمایه گذاری را ایجاد کند تا در نهایت منجر به رشد تولیدات و خدمات شود. در این حالت است که رشد اقتصادی حاصل شده و با تداوم آن اقتصاد به رفاه خواهد رسید.
وی با طرح این سوال که چگونه باید نظام مالی را توسعه داد، اظهارداشت: هر نظام مالی دارای پنج رکن اصلی و شامل قانون مالی، ناظر مالی، نهاد مالی ، ابزار مالی و بازارهای مالی است.دراین میان این سوال مطرح است که از بین این رکنها کدام یک مقدم برمابقی است.
آرام افزود: طبق بررسی های انجام شده و تجارب موجود اگر نهادهای مالی در هر نظام مالی کشوری توسعه یابند سایر ارکان نیز گسترش خواهند یافت. چرا که نهادهای مالی علاوه بر اینکه تحت قانون و ناظر مشخصی فعالیت می کنند اقدام به ابزارسازی کرده و در بازارهای مختلفی می توانند حضور داشته باشند.
به گفته وی، بنابراین محور اصلی توسعه هر نظام مالی منوط به توسعه نهادهای مالی آن است که می توان از طریق تمرکز بر رشد این نهادها شاهد رشد اقتصادی هم بود.
** عملکرد سال گذشته مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به عملکرد سال گذشته این شرکت و ادامه داد: درسال گذشته و دربخش بازار اولیه و انتشار سهام برای شرکت های سهامی عام، عرضه اولیه سهام پنج شرکت انجام شد.
آرام افزود: عرضه 5.5 درصد از سهام شرکت ارتباطات سیار در 28 آذر 89 به قیمت هر سهم سه هزار و 495 تومان و ارزش 400 میلیارد تومان در فرابورس منجر به انجام بزرگترین عرضه اولیه در بازار سهام کشور شد.
وی تصریح کرد: همچنین پذیره نویسی سه بانک در شرف تاسیس هم شامل بانک الکترونیکی آرین با سرمایه 70 میلیارد تومان، بانک ایران زمین با سرمایه 200 میلیارد تومان و بانک آریا با سرمایه 200 میلیارد تومانی از طریق فرابورس و بانک ملت انجام شد.
همچنین در آخرین روز سال پذیره نویسی شرکت بیمه ما با سرمایه 40 میلیارد تومانی صورت گرفت.
به گفته وی با احتساب عرضه اولیه و پذیره نویسی این شرکت ها در مجموع 910 میلیارد تومان عرضه اولیه طی سال 89 انجام شد.
وی افزود:از مجوز انتشار اوراق مشارکت هزار و 445 میلیارد تومانی سازمان بورس و اوراق بهادار به جز اوراق مشارکت 200 میلیارد تومانی بانک پاسارگاد، باقی پذیره نویسی اوراق مشارکت به ارزش هزار و 245 میلیارد تومان توسط تامین سرمایه امین انجام شده است.
آرام تصریح کرد: این حجم از اوراق مشارکت مربوط به شرکت های لیزینگ ایران و شرق با هشت میلیارد تومان (به عنوان اولیه عرضه اوراق مشارکت در فرابورس )، پالایشگاه های تبریز و شازند با 150 و 367 میلیارد تومان، هشت طرح فولادی ایمیدرو با 500 میلیارد تومان، تعاونی خاص تعاونی ایران خودرو با 150 میلیارد تومان، پالایشگاه نفت تهران و بین المللی ساختمان تهران با 50 و 20 میلیارد تومان است.
به گفته آرام این حجم از انتشار و پذیره نویسی اوراق مشارکت مربوط به 78 میلیارد تومان در فرابورس و هزار و 107 میلیارد تومان در شعب بانک های ملت و تجارت بوده که در مقایسه با سال 88، 50 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه از افزایش سرمایه 9.4 هزار میلیارد تومان سال گذشته شرکت های بورسی هزار و 100 میلیارد تومان معادل 25 درصد با همکاری تامین سرمایه امین صورت گرفته است ؟ گفت: ارزش گذاری بلوک 67 درصدی سرمایه گذاری توسعه ملی ایران و سهام همراه اول و همچنین مخابرات از دیگر فعالیت های این شرکت در حوزه خدمات اعلام کرد.
اقتصام ** 9141 شماره 016 ساعت 10:47 تمام
۰ نفر