۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6515191
T T
۰ نفر
قنوات شهرستان سبزوار نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان اجرایی است ...............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 اقتصاد.کشاورزی.قنوات سبزوار – عضو سابق شورای اسلامی سبزوار و یکی از کشاورزان این شهرستان گفت: قنوات شهرستان سبزوار نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان اجرایی است.
;سعید شیخ الاسلامی ; روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان سبزوار بیش از یک هزار رشته قنات دارد که برای نگهداری، مرمت و بازگشایی این قنات ها سالانه بیش از 20 میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی قنوات را بزرگترین گنجینه برای روستاها عنوان کرد و گفت: اگر در زمینه احیا و مرمت این قنات ها کار نشود، کشاورزی در روستاها از بین خواهد رفت.
وی افزود: این سازه های با ارزش با توجه به خشکسالی های اخیر بیش از شش هزار و 500 لیتر در ثانیه آبدهی دارند و بیش از 20 هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان را مشروب می کنند.
وی با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت این قنوات جوابگوی نیاز نیست اظهارداشت: مکاتبات و مذاکرات بسیار در این باره با سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز انجام شده است.
وی همچنین خواستار تعطیل شدن فعالیت چاههای غیر مجاز این شهرستان برای تقویت قنوات موجود شد.
;شیخ الاسلامی ; از اختصاص 300 میلیون ریال توسط مدیریت جهاد کشاورزی و 100 میلیون ریال توسط شورای اسلامی شهر سبزوار برای مرمت قنات ;معمارزاده ; این شهر خبر داد و از این اقدام قدردانی نمود.
وی در باره قنات روستای ;کسکن ; این شهرستان هم گفت: این قنات با یک هزار و 860 سال سابقه تاریخی، حدود 90 حلقه چاه و 70 لیتر در ثانیه آبدهی دارد و از ویژگی های ممتازی برخوردار است.
وی اظهار داشت: قنات مزبور یک هزار و 150 سال قبل در زمان طاهریان بازسازی شده و پس از آن به طور مرتب مورد مرمت قرار گرفته است.
وی با ستودن فعالیت های جهاد کشاورزی در زمینه احیای قنوات خواستار توجه بیش از پیش تمام مسئولین ذیربط نسبت به این سازه های آبی شد./3 7499 /664
۰ نفر