۲۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6516846
T T
۰ نفر
کاربرداشت مکانیزه برنج برای نخستین بار در شهرستان سرباز آغاز شد ...............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/07/1390 اقتصاد.کشاورزی.برداشت مکانیزه برنج سرباز- کار برداشت مکانیزه برنج برای نخستین بار از شالیزارهای شهر راسک مرکز شهرستان سرباز با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان آغاز شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت برنج در این استان از قدمت بالایی برخوردار است و 75 در صد برنج استان در شهرستانهای سرباز، خاش، سراوان، زابلی، ایرانشهر و نیکشهر تولید می شود.
محمد کیخا افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سرباز و نیکشهر کشت برنج دو مرحله در سال در این شهرستانها انجام می شود. وی اظهار داشت: در سال زراعی 90-89 حدود چهار هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت این محصول رفته بود که با متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار پیش بینی می شود محصولی معادل 16 هزار تن شلتوک از این سطح زیر کشت برداشت شود که معادل 10 هزار تن برنج سفید است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به ارقام مختلف برنج در شالیزارهای استان گفت: کاشت ارقام محلی نظیر صدری و بوتو از دیرباز در استان مرسوم بوده است ولی با تلاش کشاورزان و جهادگران در حال حاضر بیش از 80 درصد شالیزارها زیر کشت ارقام پر محصول مانند ندا، شفق، شیرودی و نعمت قراردارد که ارقام مذکور نسبت به محلی عملکرد بالاتری دارند.
کیخا در خصوص شیوه برداشت برنج در سالهای قبل تصریح کرد: عملیات برداشت برنج در سالهای قبل بصورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگر انجام می گرفت اما امسال دو دستگاه مینی کمباین برداشت برنج در راستای مکانیزه کردن عملیات برداشت به منظور رفاه حال شالیکاران خریداری و در اختیار کشاورزان شهرستانهای سرباز و نیکشهر قرارداده شده است.
وی با اشاره به مزایای استفاده از مینی کمباین افزود: استفاده از این وسیله مزایای بسیاری دارد که از آن جمله هزینه پایین تر، برداشت یکدست محصول، ریزش و تلفات کمتر، تولید دانه های سالم با کیفیت بهتر و کاهش صعوبت کار و کاهش زمان برداشت است و این دستگاه همزمان کاه و کلش را نیز جدا می کند.
شایان ذکر است برداشت برنج با این دستگاه با استقبال کشاورزان شهرستان سرباز رو به شده است. ک/3 7313 / 7307 / 653
۰ نفر