۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6516900
T T
۰ نفر

برداشت محصول سنجد از باغات خوی آغاز شد

۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6516900
برداشت محصول سنجد از باغات خوی آغاز شد ......................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 اقتصاد.کشاورزی.سنجد خوی، ارومیه - برداشت محصول سنجد از باغات و حاشیه زمین های زراعی شهرستان خوی آغاز شد.
رییس جهاد کشاورزی خوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درخت سنجد عمدتا در باغ ها و حاشیه زمین های زارعی خوی به عنوان درخت بادگیر کشت می شود و میوه آن به علت فواید فراوان درمانی، مشتریان زیادی دارد. "حسن حسین زاده" با بیان اینکه درخت سنجد، درخت خارداری است که در برابر شوری خاک و کم آبی مقاومت زیادی دارد، افزود: تعداد درختان این میوه در خوی به بیش از 10 هزار اصله و عملکرد تولید این میوه در شهرستان خوی در مقایسه با میانگین کشوری دو برابر است. رئیس جهاد کشاورزی خوی، میزان سطح زیرکشت سنجد در این شهرستان را 13 هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال از این مقدار بیش از 36 تن محصول برداشت شود.
وی اظهار کرد: بر اساس اقدامات آموزشی و ترویجی مصرف گیاهان دارویی، سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی به مقدار 3 هکتار بوده که نسبت به سال های قبل 15 درصد رشد دارد. سنجد به عنوان یک میوه دارویی موثر بیشتر مورد توجه کارشناسان گیاهی قرار گرفته است، به ویژه استفاده از آرد آن بدون جدا کردن پوست و هسته در درمان لثه و دندان، آرتروز، پوکی استخوان، جلوگیری از خون ریزی داخلی معده، دردهای روماتیسمی و مفصلی، درمان اسهال در کودکان و افزایش هوش نقش بسزایی دارد و امروزه از آن در صنعت تولید لوازم آرایشی هم استفاده می شود.
میوه سنجد به عنوان یکی از سین های سفره هفت سین عید نوروز از زمان های قدیم در سبد غذایی مردم خوی وجود داشته و در فصل زمستان به همراه کشمش، گردو و تخم آفتابگردان آجیلی از جمله تنقلات مردم آذربایجان غربی به شمار می رود.
مردم خوی در گذشته از مخلوط آرد سنجد و شیر یک نوع کلوچه تهیه می کردند که بسیار لذیذ و مقوی بود.
میوه سنجد در چهار نوع و شامل انابی، پائیزی، سفید و سیاه در این شهرستان یافت می شود. برداشت میوه سنجد در خوی از اوایل نیمه دوم مهر ماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه می یابد.
7128/581
۰ نفر