۲۴ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6517275
T T
۰ نفر
تولیدات 78 درصد از واحدهای مصالح ساختمانی خراسان شمالی استاندارد است ....................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/1390 اقتصاد.استاندارد.مصاحبه بجنورد _ سرپرست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی گفت: 78 درصد از واحدهای تولید مصالح ساختمانی این استان دارای نشان استاندارد هستند.
"محمدرضا مروی مقدم" یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: میانگین برخورداری واحدهای تولید مصالح ساختمانی در کشور از استاندارد 70 درصد است که خراسان شمالی در این بخش هشت درصد از کشور جلوتر است.
وی تلاش بازرسان اداره کل استاندارد استان، همکاری مدیران دستگاههای تولیدی و صنعتی و اجباری شدن نشان استاندارد برای واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی را عامل اصلی در برخوردار شدن 78 درصد از این واحدها از نشان استاندارد دانست.
به گفته وی در حال حاضر در این استان بالغ بر 70 واحد تولیدی مصالح ساختمانی فعالیت دارند.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: امسال 369 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و صنعتی مشمول استاندارد و واحدهای صنفی و خدمات رسان استان انجام شد که 147 مورد آن از جایگاههای سوخت رسانی و واحدهای مواد غذایی بود.
مروی مقدم افزود: در این مدت 421 مورد نمونه برداری از این واحدها صورت گرفت که مشکل حادی در این زمینه وجود نداشت که منجر به معرفی این واحدها به اداره تعزیرات شود.
وی با اشاره به اینکه 102 مورد از این نمونه ها از جایگاههای سوخت رسانی گرفته شده افزود: اگرچه سالهای پیش مشکلاتی مبنی بر وجود ناخالصی و وزن در نازلهای سوخت استان منجر به معرفی برخی از جایگاهها به تعزیرات شده بود ولی امسال مشکلی در این واحدها مشاهده نشد.
وی آشنایی مردم با خرید محصولات با نشان استاندارد، همکاری واحدهای صنفی را دلیل اصلی در عدم وجود تخلف این بخش دانست.
به گفته وی بر اساس بررسی صورت گرفته، سطح فرهنگ استاندارد در بین مردم و فروشندگان استان خراسان شمالی از استانهای همتراز بالاتر است.
سرپرست اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی در مورد نمونه برداری از واحدهای صنفی فروش فلزات گرانبها گفت: امسال 110 مورد نمونه برداری از این واحدها انجام شد که فلزات گرانبهای موجود دارای ناخالصی بیش از میانگین استاندارد نبود.
به گفته وی پارسال 241 مورد بازرسی و نمونه گیری از این واحدها صورت گرفته بود.
وی استانداردسازی دستگاههای سنجش در میوه فروشیها و بقالی ها را از دیگر فعالیتهای این اداره دانست و گفت: براساس بازرسی های انجام شده تمام این واحدها دارای دستگاههای سنجش در حد استاندارد بودند.
مروی مقدم افزود: این اداره کل اجباری برای رایانه ای شدن وسایل سنجش در فروشگاهها نداشته و بازرسان تنها وسایل سنجش را از نظر کم و زیاد کشیدن کالا مورد ارزیابی قرار می دهند.
به گفته وی در نیمه نخست امسال 612 مورد بازرسی از این فروشگاهها در سطح استان خراسان شمالی انجام شده است.
وی مهمترین طرح استاندارد و تحقیقات صنعتی در این استان را که همزمان با کشور اجرا می شود طرح توسعه جامع استاندارد (تجا) دانست و گفت: در این طرح که از خردادماه امسال اجرایی شده حدود شش هزار قلم کالا مشمول استاندارد اجباری شده اند.
سرپرست اداره استاندارد خراسان شمالی گفت: این در حالی است که در طرح "طه" که پیشتر اجرا شده بود صرفا 600 قلم کالا مشمول استاندارد اجباری بودند.
مروی مقدم افزود: کارشناسان این اداره کل در حال شناسایی کالاهای مشمول طرح تجای موجود در بازار و واحدهای تولیدی استان هستند.
وی مهمترین مشکل در اجرای طرح تجا در این استان را کمبود نیرو دانست و گفت: علی رغم کمبود نیرو این طرح در این استان در دست اجرا قرار دارد که از واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی درخواست داریم برای اجرای این طرح با کارشناسان ما همکاری کنند.
مروی مقدم اجرای طرح آزمایشگاه اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان خراسان شمالی گفت: برای ساخت ساختمان آزمایشگاه استاندارد استان 10 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که بر طبق مصوبه دور اول هیات دولت 60 درصد آن از اعتبارات ملی تامین می شود.
سرپرست اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: از محل اعتبارات ملی یک میلیارد ریال امسال به این طرح اختصاص یافته و پنج میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص داده می شود.
وی سهم این طرح از اعتبارات استانی را چهار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تا کنون هیچ اعتباری به این منظور اختصاص داده نشده است.
مروی مقدم افزود: هیات دولت در سفر سوم برای خرید تجهیزات آزمایشگاه استاندارد استان نیز 10 میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد که این اعتبار نیز به صورت 60 درصد ملی و 40 درصد استانی باید تامین شود.
وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار 20 میلیارد ریالی مزبور اداره کل استاندارد استان خراسان شمالی ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی را تا پایان سال مالی 90 خریداری و این طرح در هفته دولت سال آینده به بهره برداری می رسد. ک/ 3 2712/626
۰ نفر