۲ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6519054
T T
۰ نفر
وزیر نفت: تولید ال ان جی کمک موثری به تنوع سبد انرژی درایران می کند ...................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/08/1390 اقتصاد.همایش.قاسمی تهران - وزیر نفت یکی از شاخصه های مهم بخش انرژی ایران را عرضه محصولات متنوع به بازارهای جهانی عنوان کرد و افزود: در این راستا تولید گاز طبیعی مایع شده( ال ان جی) کمک موثری به تنوع سبد انرژی در ایران می کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "رستم قاسمی " روز دوشنبه در پیامی به همایش "LNG ایران" که توسط "سیدرضا کسایی زاده" رییس هیات مدیره شرکت مایع سازی گازطبیعی ایران در مراسم گشایش این همایش قرائت شد، افزود: تولید نفت در ایران با بهره برداری از میدان نفتی همگام و تولید نفت سبک هم اکنون به تنوع قابل قبولی دست یافته است و با بهره برداری از برخی میادین نفتی در خلیج فارس و تولید بیشتر نفت خام سبک این امکان برای کشور به وجود می آید که قدرت چانه زنی بالاتری در بازارهای جهانی داشته باشد. به گفته ی وی ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیا همواره این توانایی را داشته است که در کنار نفت محصول راهبردی دیگری برای عرضه در بازارهای جهانی داشته باشد. وی خاطر نشان کرد: در سی و دو سال گذشته با احداث هزاران کیلومتر خط لوله گاز توانسته ایم این حامل انرژی را به اقصی نقاط ایران ارسال کنیم و از سویی بخشی از خط لوله صلح که گاز ایران را به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد در بخش ایران کشیده شده است.
وزیر نفت تصریح کرد: در این میان محصول دیگری که می تواند به تنوع سبد انرژی و غنای آن در کشور کمک کند گاز طبیعی مایع شده (LNG) است که با تولید آن قدرت ایران در عرضه گاز به دورترین نقاط دنیا چندین برابر افزایش می یابد. قاسمی با اشاره به این که به اعتقاد کارشناسان مسایل انرژی، LNG در دهه سوم قرن جاری بازار را در تسلط خود خواهد گرفت، گفت: هم اکنون استفاده از LNG مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته و براین اساس سیاستگذاران کشور باید به تولید این محصول توجه ویژه ای داشته باشند چرا که هم اکنون در بسیاری از کشورها کارخانه های زیادی در زمینه تولید LNG در حال راه اندازی است. به گفته ی قاسمی بر این اساس قرار است در ایران پنج پروژه تولید گاز طبیعی مایع شده (LNG) به بهره برداری برسد که متاسفانه اجرای آنها با تاخیر مواجه بوده است که این امر نتیجه ناتوانی متخصصان کشور نیست ، بلکه حاصل نگاه کاسبکارانه پیمانکاران خارجی در حداقل دو پروژه از این پنج پروژه است. وزیر نفت تاکید کرد: در حالی که پروژه ایران LNG با هزینه ای حدود 5 میلیارد دلار در حال راه اندازی است ، پیمانکاران خارجی پیشنهاد 10 میلیارد دلار و حتی بیشتر را برای راه اندازی این پروژه ها مطرح کرده بودند. در ادامه پیام وزیر نفت آمده است: با تولید LNG قدرت انتخاب بیشتری برای فعالیت در بازارهای جهانی خواهیم داشت و این محصول دارای اهمیت راهبردی است، همانگونه که گاز نیز به صورت خط لوله و همچنین نفت خام و محصولات پتروشیمی دارای اهمیت راهبردی هستند. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی نخستین پروژه ایران در عرصه LNG و پس از آن راه اندازی پروژه های دیگر، بتوانیم ابزار کارآمدی در کنار همه ابزارهای موجود در بازارهای جهانی در اختیار داشته باشیم و ایران در عرصه انرژی توانمندتر و تاثیرگذارتر از گذشته باشد. یادآور می شود همایش یک روزه "LNG ایران" صبح روز دوشنبه در محل همایش های رایزن در تهران آغاز به کار کرد و تا عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد. در این همایش کارشناسان و متخصصان بخش انرژی و ال ان جی به طرح دیدگاه های خود خواهند پرداخت.
اقتصام**9169**9132 **1561
۰ نفر