۲ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6519064
T T
۰ نفر
مدیرعامل شرکت ملی نفت:ال ان جی یک محصول راهبردی در کنار نفت است ...............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/08/1390 اقتصاد.همایش.قلعه بانی تهران - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران بر روی دریایی از منابع گاز قرار دارد و با توجه به اکتشاف های جدید که ذخایر تازه ای را برای کشور به ارمغان می آورد، می توان به تولید گازطبیعی مایع شده( LNG ) به عنوان یک محصول راهبردی در کنار نفت خام نگریست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،" احمد قلعه بانی " روز دوشنبه در پیامی به همایش یک روزه "LNG ایران " که در مرکز همایش های بین المللی رایزن شروع به کار کرد، اظهار داشت:باید در شرایط خاص و زمان رکود در بازارهای جهانی نفت از LNG بهره برداری مفید و کارآمدی داشته باشیم تا از کاهش درآمدهای کشور به طور ناگهانی جلوگیری شود. به گفته ی قلعه بانی در سبد عرضه انرژی تنوع محصولات همواره یکی از برگ های برنده در بازارهای جهانی است و ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان و یکی از بزرگترین بازیگران عرصه نفت در میان تمام کشورهای دنیا جایگاه ویژه ای دارد. معاون وزیر نفت گفت: هم اکنون ایران چهارمین کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت خام جهان بوده ، ضمن آن که دارنده عنوان صادرکننده اول نفت و گاز به برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی است. وی در این زمینه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با بیش از 6/29 تریلیون مترمکعب ذخیره گازی دومین کشور بزرگ دارنده گاز در جهان پس از روسیه است و به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک گازی ، نقش بی بدیلی در عرضه گاز دنیا دارد.
قلعه بانی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت برای عرضه گاز به دنیا می تواند نقش کشور را پررنگ تر از گذشته در جهان کند، افزود: هم اکنون سبد عرضه انرژی کشور به بازارهای جهانی دارای تنوع گسترده ای است ، به طوری که کشورهای متقاضی هر نوع محصولی که بخواهند می توانند از کشور ما وارد کنند که در این میان نفت سنگین، نفت سبک، محصولات نفتی، گازطبیعی ، میعانات گازی و مواد پتروشیمی جایگاه ویژه ای دارند.
به گفته ی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران LNG به عنوان یکی از شیوه های تولید و عرضه گاز به بازارهای جهانی یکی از محصولاتی است که می تواند به تنوع بخشی بیشتر سبد انرژی کشور کمک شایانی کند و صدور آن به فواصل بیش از 2 تا 3 هزار کیلومتر صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به صدور گاز از طریق خط لوله دارد. وی با اشاره به این که هم اکنون ایران با کشورهای همسایه خود مبادلات گسترده ای از طریق خط لوله گاز دارد، افزود: نباید تصور کرد که کشورهای جهانی تنها منتظر دریافت گاز ایران از طریق خط لوله بنشینند، چنانچه پاکستان به عنوان یک کشور همسایه ایران هم اکنون برای راه اندازی پایانه LNG در ساحل دریای عمان و مذاکره با گروه های مختلف از جمله قطر برای دریافت LNG در حال اقدام است. قلعه بانی اظهار داشت: از سوی دیگر مذاکرات گسترده ای از سوی کشورهای دارای صنعت LNG از جمله اندونزی برای دریافت LNG از کشورهای مختلف از جمله ایران صورت گرفته و این در حالی است که برخی از کشورهای بزرگ از جمله روسیه با شرکت های بزرگ نفت و گاز دنیا برای راه اندازی کارخانه های مایع سازی گاز تا سقف یک میلیون تن به مذاکره پرداخته اند. این مقام نفتی کشور خاطرنشان کرد: ایران نیز در سال های اخیر پنج پروژه بزرگ LNG را شامل پروژه های ایران LNG، پارس LNG و پرشین LNG در پارس جنوبی و گلشن و فردوسی در پارس شمالی را در دستور کار خود دارد که در این میان تنها پروژه ایران LNG فعال است. به گفته ی قلعه بانی بدقولی پیمانکاران خارجی و برخی از مسایل دیگر موجب تاخیر در پروژه های LNG ایران شده است ، اما در هر صورت این پروژه ها تعطیل نخواهند شد و در آینده نزدیک پروژه های دیگری نیز در عرصه صنعت LNG ایران تعریف و اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به این که هم اکنون کشور قطر با تولید 77 میلیون تن LNG در سال در منطقه پارس جنوبی گوی سبقت را از ایران ربوده است ، افزود: این درحالی است که درآمد این کشور از محل صادرات LNG حدود 60 میلیارد دلار است و این کشور تنها با LNG در بازار جهانی حضور دارد و سبد متنوعی از محصولات نفتی و گازی در اختیار ندارد. وی افزود: با مقایسه هزینه ساخت یک کارخانه تولید LNG در ایران با سایر کشورها می توان دریافت که هزینه ساخت این پروژه ها در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی بوده و بر این اساس می توان با استفاده از تجربه پروژه "ایران LNG " به ساخت و اجرای کارخانه های متوالی و یا حتی تولید LNG به صورت شناور و بر روی کشتی اقدام کرد که دارای انعطاف بیشتری نسبت به پروژه های زمینی LNG است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان این پیام ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک ایران همان نقش مهمی که در حوزه نفت و گاز جهان دارد، در حوزه LNG نیز داشته باشد و تولید LNG به عنوان برگ برنده در اختیار کشور قرار گیرد. اقتصام**9169**9132 **1561
۰ نفر