۲ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6519182
T T
۰ نفر
اولین نمایشگاه ملی ماشین های ویژه کشاورزی در گیلان برگزار می شود ................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/08/1390 اقتصاد.کشاورزی.نمایشگاه رشت - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اولین نمایشگاه ملی ماشین های ویژه تولید، فرآوری و صنایع وابسته برنج کشور در این استان برگزار می شود.
"ایرج بنیادی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اهداف آن را تشریح کرد و افزود: این نمایشگاه به منظور آشنایی کشاورزان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش کشاورزی با ماشین آلات جدید و مدرن است که از 10 لغایت 13 آبان ماه جاری در محل نمایشگاه های بین المللی استان گیلان در رشت برگزار می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت، جایگاه و نقش گیلان در تولید برنج و داشتن رتبه اول کشوری در استفاده از تکنولوژی کاربردی در برنج و با توجه به استقبالی که در استان گیلان از ماشین آلات کشاورزی وجود دارد، تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفته شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 30 واحد تولید، وارد و عرضه کننده ماشین آلات کشاورزی و دارندگان کاتالوگ همراه با ماشین حضور دارند، خاطرنشان ساخت: در این نمایشگاه شرایطی فراهم شده که بعضی از شرکت ها در صورت آمادگی بتوانند ماشین آلات خود را به فروش برسانند.
وی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور تولیدات گیاهی این وزارتخانه، مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، شرکت نمایشگاه های بین المللی گیلان، سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و بخش خصوصی را به عنوان برگزارکنندگان این نمایشگاه عنوان کرد.
به گفته بنیادی: سازمان نظام مهندسی کشاورزی، دانشگاه گیلان، پارک علم و فناوری، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و موسسه تحقیقات برنج کشور از جمله سازمان های حمایت کننده این نمایشگاه ملی هستند.
وی در خصوص وضعیت مکانیزاسیون گیلان اظهار داشت: اراضی شالیزاری استان در زمینه خاک ورزی 95 درصد، کاشت 5/8 درصد، داشت 17 درصد و مرحله برداشت حدود 40 درصد مکانیزه است.
وی هدف از مکانیزاسیون کشاورزی در گیلان را خارج کردن این استان از تک محصولی، توسعه کشاورزی و افزایش سطح کشت دوم به منظور مقرون به صرفه کردن کشت برنج در گیلان دانست.
وی یادآور شد: مکانیزاسیون نقش زیادی در پایداری محصول برنج دارد و موجب کاهش تعداد نیروی انسانی در واحد سطح و کاهش هزینه در تولید و اقتصادی کردن تولید برنج را در پی خواهد داشت.
معاون سازمان جهادکشاورزی گیلان ادامه داد: بیش از پنج هزار تراکتور در استان وجود دارد که شامل یک هزار و 81 دستگاه تراکتور سبک و چهار هزار و 88 دستگاه متوسط است.
وی با اشاره به اینکه ماشین آلات کشاورزی سال به سال در استان گیلان در حال گسترش است، تعداد تیلرهای موجود در استان را 52 هزار دستگاه، ماشین نشاکار چهار ردیفه را یک هزار و 347 دستگاه، نشاکار شش ردیفه را 12 دستگاه، دستگاه وجین کن را 36 دستگاه، دستگاه دروگر را یک هزار و 745 و تیلر کمباین موجود در استان را 300 دستگاه ذکر کرد.
بنیادی همچنین وجود 65 واحد کارگاهی ماشین آلات کشاورزی در گیلان را نیز یکی از راه های دستیابی برای مکانیزاسیون ذکر کرد.ک/3 619/695
۰ نفر