۲ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6519225
T T
۰ نفر
کشتیرانی جمهوری اسلامی در رده 19 شرکت برتر جهان قرار دارد .........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/08/1390 اقتصاد.حمل و نقل.دریایی تهران- معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت : سالانه در جهان 8.7 میلیارد تن بار جابحا می شود که سهم ایران از این رقم 250 میلیون تن است و براین اساس ناوگان ملی ایران رده 19 برترین کشتیرانی های دنیا را به خود اختصاص داده است .
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،"غلامحسین گلپرور" روز دوشنبه در نشست خبری سیزدهمین همایش صنایع دریایی گفت: 1.5 درصد از حجم بار ناوگان جهانی دریایی متعلق به ایران است .
وی در این نشست که با موضوع بررسی وضعیت حمل‌ونقل دریایی ایران و جهان، در کشتیرانی جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود:10 شرکت اول کشتیرانی دنیا رقبای سرسخت کشتیرانی جمهوری اسلامی هستند و در این بازار شدید رقابتی، گروه کشتیرانی با پایین آوردن بسیار زیاد نرخ‌ها تلاش می کند در بازار بماند.
وی درباره دلیل این اقدام توضیح داد: هشت هزار دریانورد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی و بیش از 20 هزار دریانورد در کل شرکت‌های کشتیرانی ایران فعال هستند که بسیاری از آنان را افسران و مهندسانی با تجربه و با دانش بالا تشکیل می‌دهند که نمی‌توان با غیرفعال کردن کشتی‌ها، آنها را بیکار کرد.
گلپرور افزود: به همین دلیل، تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی علی رغم کاهش درآمدها و حتی ضرر، باید ادامه یابد تا نیروها حفظ و با سود سفرهای دیگر، ضررها جبران شود.
وی با اشاره به اینکه سال 2011 سال خوبی برای مالکان کشتی نیست، همچنین گفت: 80 درصد مالکان کشتی ایران با کاهش نرخ‌ها، افزایش کیفیت سرویس‌دهی و مشتری‌مداری توانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی دراین زمینه از کاهش پنج تا هفت درصدی عملیات در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی طی شش ماهه اول سال 90 خبر داد.
وی گفت: امیدواریم با توجه به تحریم از سوی برخی خطوط کشتیرانی خارجی، بتوانیم ظرفیت خالی این خطوط را جبران و در ماه‌های آینده افزایش عملیات داشته باشیم.
گلپرور با اشاره به ظرفیت های موجود در کشور در این بخش ادامه داد:در منطقه عسلویه نیز که قرار است تولید محصولات آن تا پنج سال آینده به 70 میلیون تن برسد؛ به حدود 100 فروند کشتی حمل مواد شیمیایی نیاز است که در حال حاضر پنج کشتی از این نوع در ایران وجود دارد.
وی همچنین از نیاز کشور به 24 فروند کشتی حمل LNG خبر داد و گفت: تاکنون، حتی برای یک فروند کشتی حمل LNG نیز در کشور سرمایه‌گذاری نشده است.
معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به رشد 25 تا 35 درصدی ناوگان حمل‌ونقل دریایی جهان گفت: کشتی‌های جدیدی که امسال وارد ناوگان جهانی شده‌اند؛ مربوط به تصمیم‌گیری‌ها و سفارش‌های پنج سال قبل مالکان آنهاست که بر اساس رونق آن سال‌ها، سفارش داده شده بود.
وی افزود: این رشد در حالی صورت گرفت که حجم بار بین 6 تا 7/6 درصد نسبت به سال قبل، افزایش داشته که این مسأله باعث سقوط بازارها و شکستن نرخ‌های حمل شده است.
به گفته گلپرور، درآمد یک فروند کشتی که طی دو سال روزانه 100 هزار دلار درآمد داشت؛ در شرایط کنونی به 20 هزار دلار رسیده است و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مانند مرسک، CMA، هاپاگ لوید و کشتیرانی مدیترانه طی شش ماه گذشته 100 تا 300 میلیون دلار، زیان عملیاتی داشته‌اند. این فعال حمل‌ونقل دریایی ایران با اشاره به پیش‌بینی کارشناسان خوشبین مبنی بر تداوم رکود در اقتصاد جهانی تا اواخر سال 2013، گفت: مالکان کشتی دست‌کم تا آن زمان، بهبود درآمد نخواهند داشت و مالکان کشتی در ایران هم، تحت تأثیر این وضع هستند. معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی درخصوص برنامه این شرکت برای سفارش جدید ساخت اظهار داشت: با توجه به وضع فعلی بازار، نه ما و نه هیچ شرکت کشتیرانی دیگری به دنبال سفارش ساخت کشتی جدید نیست و کشتیرانی جمهوری اسلامی هم، از 1.5سال قبل سفارش ساخت کشتی را متوقف کرده است.
گلپرور همچنین درباره اثرات تحریم‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: درزمان حاضر، هر فروند کشتی که با مالکیت ایران در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کند؛ هدف تحریم‌ها بویژه از سوی آمریکاست و مقامات این کشور از کار انداختن حمل‌ونقل دریایی ایران را هدف خود اعلام کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف ادعای غرب در حمل اسلحه دخالتی ندارد، افزود: طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی، طی سال گذشته حدود 25 کانتینر از دو شرکت مرسک (دانمارک) و CMA (فرانسه) به دلیل حمل کالاهای غیرمجاز و اسلحه توقیف شده‌اند، در حالی که این تعداد در مورد کشتیرانی جمهوری اسلامی تنها سه کانتینر بوده است.
معاون بازرگانی شرکت کشتیرانی با اشاره به پیگیری موضوع تحریم‌‌ها در مراجع بین‌المللی گفت: تاکنون یک شکایت از سوی اتحادیه مالکان کشتی ایران و سه شکایت از سوی کشتیرانی در دادگاه‌های بین‌المللی اقامه دعوی شده است. وی با اشاره به تحریم بیش از 15 تن از مدیران ارشد حمل‌ونقل دریایی ایران از سوی آمریکا گفت: این افراد نیز به مراجع بین‌المللی شکایت کرده‌اند. یادآور می شود "قاسم نبی‌پور" معاون فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی، و "مالک علیمحمدی"رییس کمیته کشتیرانی و دریانوردی انجمن مهندسی دریایی ایران، نیز در این نشست خبری حضور داشتند.
اقتصام ** 2021 **1601
۰ نفر