۳۱ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6528572
T T
۰ نفر
ایران و الجزایر موافقتنامه تجارت آزاد امضا می کنند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/31 اقتصاد.بازرگانی.موافقتنامه.تجارت تهران - امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی یا تجارت آزاد یکی از عمده ترین موضوعاتی بود که در دیدار سفیر الجزایر با وزیر بازرگانی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد زمینه های لازم برای امضای توافقنامه ای دراین باره فراهم شود.
به گزارش روز یکشنبه گروه اقتصادی ایرنا بنقل از وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری در این دیدار خطاب به سفیان میمونی گفت: رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط طی سال های اخیر از سمت کشورهای غربی به سوی کشورهای اسلامی و همسایه تغییر کرده و به همین دلیل اهمیت بالایی برای ارتقا سطح روابط بویژه با کشورهای اسلامی قائل هستیم.
وزیر بازرگانی همچنین توسعه ی مناسبات از طریق اعزام هیات هایی متشکل از تجار و فعالان بخش صنعت و کشاورزی از بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داد وی گفت: با حمایت از بخش های خصوصی دو کشور و ایجاد شورای مشترک بازرگانان سطح مناسبات ایران و الجزایر افزایش خواهد یافت.
غضنفری دربخشی از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جایگاه خاصی برای قاره ی آفریقا در سطح روابط اقتصادی خود قائل است، ادامه داد: الجزایر دروازه ورود ایران به شمال آفریقاست و این موضوع برای ایران مهم است.
وزیر بازرگانی درادامه تلاش برای استفاده از امکانات و توانمندی های سازمان ها و کشورهای ثالث جهت ورود به بازار الجزایر، هدفمند نمودن و اعزام و پذیرش هیات های بازاریابی، حمایت از تشکل های صادراتی بخش های خصوصی و حمایت از برگزاری نمایشگاه های تخصصی، تاسیس شعبه بانکی یا بانک مشترک و پیگیری امضای سایر موافقتنامه های همکاری میان نهادهای دو کشور را از جمله راهکارهای توسعه روابط اقتصادی تجاری بیان کرد.
وی سپس شناخت اندک از توانمندی یکدیگر را از جمله مسائل فراروی تهران و الجزیره برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاه های مشترک نقش مهمی در افزایش آگاهی از قابلیت های دو طرف دارد.
سفیر الجزایر در تهران نیز با توجه به موقعیت خوب مناسبات سیاسی دو کشور ابراز امیدواری کرد تا سطح روابط در همه ی زمینه ها از جمله اقتصادی و تجاری افزایش یابد.
سفیان میمونی گفت: هم اکنون رقم مبادلات تجاری میان دو کشور اندک است و باید برای بالا بردن سطح تجارت تلاش های دو جانبه ای را داشت.
الجزایر یکی از کشورهای شمال آفریقا است که با 4/2 میلیون کیلومتر مربع 5/34 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. این کشور علاوه بر در پیش گرفتن سیاست آزاد تجاری ازسال 1994 میلادی تاکنون به ایجاد مبادلات ارزهای خارجی در بانک های تجاری پرداخته و هم اکنون درحال الحاق کامل به سازمان جهانی تجارت است.
اقتصام ** 1601 ** 1558 شماره 006 ساعت 10:27 تمام
۰ نفر