۲۰ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535386
T T
۰ نفر

هشداری برای 30 سال آینده/

۲۰ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535386
هشداری برای 30 سال آینده/ میزان بارش در کشور 9 درصد کاهش می یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/20 اقتصاد.راه و ترابری.حمل و نقل تهران - رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد: مدل های اقلیم شناسی نشان می دهد از سال 2010 تا 2039 دمای هوای کشور 9.0 درجه افزایش و میزان بارش 9 درصد کاهش می یابد.
بهرام صناعیروز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در سال 2050 جمعیت جهان 9 میلیارد نفر می شود و میزان گاز کربنیک جو از 550 به 600 پی.پی.ام می رسد.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی و افزایش جمعیت افزایش گاز کربنیک جو را در پی دارد، گفت: این در حالی است که دمای بالا اثرات باران را خنثی می کند.
صناعی با بیان اینکه اثرات افزایش دما در فصل سرما بارزتر است، افزود: بیشترین افزایش دما کشور از 2010 تا 2039 در مناطق شمال غرب، شمال شرق و استان فارس خواهد بود و بیشترین کاهش بارش نزولات جوی را در مناطق غربی و جنوب غربی خواهیم داشت.
وی با اشاره به تاثیر اقلیم در الگوی بارش نیز گفت: در گذشته میزان بارش نزولات جوی و ماندگاری برف و یخبندان در سطح زمین بالا بود در حالی که این میزان طی این سال ها کاهش یافته است.
صناعی با تاکید بر تغییر الگوی بارش ها و وضعیت آب، اضافه کرد: اگر در گذشته ماندگاری برف در شهرهای صنعتی وجود داشت امروزه به علت تغییر وضعیت آب و هوایی دیگر برف به صورت ماندگار در شهرهای صنعتی نمی ماند و بارش ها به صورت سیل آسا است و افزایش خشکسالی ها را نیز در پیش داریم.
وی تبخیر بالا را از عوامل افزایش دمای کره زمین ذکر کرد و افزود: خشکسالی ها ناشی از افزایش تبخیر و تغییر الگوی بارش است که همه اینها نتایج تغییرات شدید اقلیمی است.
رئیس سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های منطقه ای در مقابله با تغییرات اقلیمی، گفت: عراق و عربستان که منشاء گرد و غبار در منطقه هستند، در نشست های منطقه ای حضور نمی یابند.
صناعی ادامه داد: کشورهای چین، فرانسه، سوئیس، ازبکستان، تاجیکستان، ترکیه، کویت، سوریه، پاکستان، اردن و جمهوری آذربایجان از جمله کشورهای حاضر در این کنفرانس هستند ، در حالی که دو کشور مهم که منشاء گرد و غبار در منطقه می باشند در این کنفرانس حضور ندارند.
وی با بیان اینکه عراق با وجود برخی از مشکلات امنیتی که دارد، در چنین کنفرانس هایی حضور کمرنگی دارد، افزود: عربستان هم معمولا از حضور در چنین برنامه هایی سرباز می زند.
رئیس سازمان هواشناسی گفت: در نشست چهار جانبه ای که سال گذشته با حضور ایران ، عراق، ترکیه و سوریه در خصوص همکاری های منطقه ای وضعیت اقلیم برگزار شد، برغم دعوت از اردن و عربستان این کشورها در آن حضور نیافتند.
گفتنی است چهارمین کنفرانس منطقه ای اقلیم از 29 آذر تا اول دی ماه جاری در تهران برگزار می شود.
اقتصام ** 2021 ** 1558 شماره 090 ساعت 18:04 تمام
۰ نفر