۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6541536
T T
۰ نفر

ارزش بورس تهران به 140 هزار میلیارد تومان می رسد

۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6541536
ارزش بورس تهران به 140 هزار میلیارد تومان می رسد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/23 اقتصاد.بورس.ارزش تهران- مدیرعامل شرکت بورس واوراق بهادار پیش بینی کرد: ارزش بورس تهران درسال آینده 140 هزار میلیارد تومان شود.
به گزارش روز ایرنا، حسن قالیباف اصل روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت : با ورود 15 شرکت جدید، افزایش سرمایه شرکت ها و رشد قیمت ها، بورس تهران در سال آینده می تواند رشدی 40 درصدی را نسبت به سال جاری تجربه کند.
یادآور می شود ارزش بورس تا زمان حاضر ( دوشنبه ) 105 هزار میلیارد تومان است .این رقم در ابتدای سال جاری 65 هزار میلیارد تومان بود و میزان کنونی نسبت به اوایل سال رشد 61 درصدی را نشان می دهد .
وی درباره برنامه های سال آینده بورس تهران گفت : 77 پروژه توسعه ای در قالب شش برنامه اصلی تدوین شده که افزایش سلامت و شفافیت بازار با ارتقای راهکارهای نظارت بر معاملات و توسعه سامانه های نظارتی یکی از مهم ترین برنامه های این شرکت برای سال 90 است.
قالیباف اصل ادامه داد: شرکت بورس مطالعاتی را درخصوص نظارت بر معاملات انجام داده است تا شفافیت و سلامت در بازار افزایش یابد.
**راه اندازی شاخص راهبری شرکتی وی اظهار داشت: آیین نامه راهبری شرکتی به سازمان بورس ارسال شده که پس از تصویب از سال آینده در بازار اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت بورس از راه اندازی شاخص راهبری شرکت بورس خبرداد و گفت : دراین صورت شرکت ها براساس میزان راهبری شرکتی، رتبه بندی می شوند.
**راه اندازی بازار اوراق بهادر با درآمد ثابت قالیباف اصل یکی از برنامه های مهم شرکت بورس در سال آینده را توسعه نظام تامین مالی از طریق بازار سرمایه اعلام کرد و افزود : این شرکت با تشکیل کمیته بازاریابی، شرکت هایی که پتانسیل ورود به بازار سرمایه را دارند، شناسایی کرده است.
وی ادامه داد : سمیناری در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور ناشرانی که قابلیت ورود به بازار سرمایه دارند، برگزار خواهد شد تا آنان با مزیت های بورس آشناتر شوند.
مدیرعامل بورس تهران یکی از برنامه های سال آینده این شرکت را راه اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت ذکر کرد و گفت : این بازار می تواند توسعه نظام تامین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش دهد.
وی اضافه کرد: کار پذیرش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت آبفا خوزستان مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد تا این اوراق در بورس عرضه شود.
قالیباف اصل با بیان اینکه افزایش سرمایه شرکت های بورسی در سال 89 تقریبا دو هزار میلیارد تومان بود، افزود : کارگروهی در وزارت اقتصاد برای تامین مالی شرکت ها تاسیس شده که هدف آن ارتقای نظام تامین مالی در کشور است و امید می رود مجموع فعالیت های فوق، نقش بورس در تامین مالی شرکت ها را افزایش دهد.
قالیباف اصل به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت : بر اساس این ماده، تمامی شرکت های سهامی عام باید نزد سازمان بورس به ثبت برسند که این امر می تواند نقش بازار سرمایه در نظام تامین مالی را پررنگ تر کند.
**توسعه ابزارهای مشتقه مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه هم اکنون معاملات آتی سهام بر روی 12 شرکت انجام می شود، گفت : با همکاری مدیریت فناوری قصد داریم تا معاملات آتی سهام بر روی سیستم معاملات قرار گیرد تا دسترسی به این معاملات در بازار سرمایه افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مقررات معاملات آپشن (اختیار معامله ) نهایی و برای تصویب به هیئت مدیره سازمان بورس ارسال شده است ابراز امیدواری کرد این ابزار مالی سال آینده در بازار سرمایه راه اندازی شود.
قالیباف اصل افزود : شرکت بورس امسال پیشنهادی را به سازمان ارائه داد تا بتواند اوراق آتی بر روی پرتفوی را راه اندازی کند. این پیشنهاد هم اکنون در کمیته فقهی این سازمان در حال بررسی است.
مدیرعامل شرکت بورس از راه اندازی شاخص صندوق های قابل معامله در بورس خبر داد و گفت : این شاخص جدید نیز سال آینده تاسیس می شود که درمجموع، فعالیت های فوق باعث می شود تا بازار ابزار مشتقه در بازار سرمایه توسعه یابد.
وی افزود: شرکت بورس امسال در راستای توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه گذاری 150 هزار نفر ساعت دوره های آموزشی برگزار کرد.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره عملکرد سال جاری بورس نیز گفت : ارزش معاملات این شرکت امسال با 15 درصد افزایش نسبت به سال قبل از 18 هزار و 400 میلیارد تومان به 21 هزار میلیارد تومان رسید تا رکورد بی سابقه ای به ثبت برسد.
وی گفت : معاملات خرد و بلوک دراین شرکت با افزایش چشمگیر نسبت به سال 88 از شش به 12 هزار میلیارد تومان رسید .
قالیباف اصل افزود : افزایش ارزش معاملات خرد و بلوک نشان می دهد گردش سهام و وضعیت نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران افزایش یافته است.
وی به رشد 10 درصدی دفعات معاملات بورس تهران در سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: دفعات معاملات از دو میلیون و 500 هزار به سه میلیون و 200 هزار رسیده که این شاخص نیز نمایانگر افزایش نقدشوندگی در بازار است.
قالیباف اصل اظهار داشت : ارزش معاملات بورس تهران امسال با 15 درصد افزایش نسبت به سال قبل از 18 هزار و 400 میلیارد تومان به 21 هزار میلیارد تومان رسید تا رکورد بی سابقه ای به ثبت برسد.
مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه ارزش بازار در ابتدای امسال 65 هزار میلیارد تومان بود، افزود : این رقم با رشد 61 درصدی به 105 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد : شاخص کل بورس در ابتدای سال 12 هزار و 536 واحد بود که در پایان معاملات روز یکشنبه به 22 هزار واحد رسید تا سرمایه گذاران بازدهی 75 درصدی را به دست آورند.
مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: سرمایه گذاران 25 درصد از طریق سود نقدی و 50 درصد به دلیل افزایش قیمت ها، بازدهی در سال 89 کسب کرده اند.
وی به رشد دو برابر صدور کدهای معاملاتی در سال 89 اشاره کرد و گفت : امسال حدود 100 هزار کد معاملاتی جدید در بازار صادر شد که این امر نشان می دهند میزان مشارکت کنندگان در بازار سرمایه افزایش یافته است.
قالیباف اصل با بیان اینکه سهام پنج شرکت جدید (پالایش نفت تبریز، بیمه دانا، پست بانک، بیمه پارسیان و فولاد آلیاژی ایران ) دربورس تهران عرضه شد ، افزود: اوراق آتی سهام به عنوان یک ابزار جدید مالی درسال 89 راه اندازی شد تا تنوع در بازار سرمایه افزایش یابد.
وی ادامه داد : معاملات بر خط (آنلاین ) نیز در سال 89 راه اندازی شد تا دسترسی به بازار سرمایه از نقاط مختلف کشور آسان تر شود.
مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار افزود: شاخص راهبری شرکت راه اندازی خواهد شد که شرکت ها بر اساس میزان راهبری شرکتی، رتبه بندی می شوند.
اقتصام ** 1601**9141 شماره 059 ساعت 14:33 تمام
۰ نفر