۱۵ مهر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6551312
T T
۰ نفر
مصوبه دولت برای کاهش تشریفات گمرکی و رفع موانع ترانزیت # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/15 اقتصاد.دولت.گمرک.- دولت در راستای هماهنگی با مقررات و رویه های جهانی امور ترانزیتی آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور را تصویب کرد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، کاهش تشریفات گمرکی، بسترسازی برای اعمال تصدی توسط بخش خصوصی، رفع موانع ترانزیتی و حمل و نقل کانتینری، مقابله با قاچاق گمرکی و در نهایت افزایش درآمد کشور از محل ترانزیت کالاهای خارجی از اهداف تصویب این آیین نامه است. وزرای عضو کارگروه ساماندهی، هماهنگی و توسعه و تشویق امر خدمات عبور کالا از کشور (ترانزیت ) آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور را تصویب کردند. بر اساس آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور، ترانزیت خارجی کالا صرفا مشمول تعریف مذکور در ماده (1) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1374 ـ می باشد. کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی پس از انجام تشریفات گمرکی و بارگیری و قبل از خروج از گمرک مربوط باید مبادرت به دریافت پروانه تردد از نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کنند. زمان سفر بر اساس هر شبانه روز پانصد کیلومتر محاسبه و در پروانه تردد قید می شود. زمان سفر کامیونهای حامل کالاهای ترافیکی تابع ضوابط خاص خود می باشد. نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظفند مشخصات کامیونهایی را که برای آنها پروانه تردد صادر می شود، با ذکر نام کالا و مبدا و مقصد آن در پایان هر روز به طریق مقتضی به نیروی انتظامی ارسال کنند. کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی باید دقیقا در مسیر تعیین شده در پروانه تردد حرکت کنند. چنانچه وسله نقلیه حامل کالاهای ترانزیتی در طول مسیر به علت نقص فنی یا دلایل موجه دیگر متوقف شود، باید طبق تبصره های (2)، (3) و (4) ماده (37) آیین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قملرو جمهوری اسلامی ایران عمل نموده و مدارک مربوط را در طول مسیر همراه داشته باشد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مسیرهای ترانزیتی را به نیروی انتظامی اعلام تا در مسیرهای مذکور نظارت لازم را بر کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی به عمل آورده و در صورت انحراف کامیونها از مسیر، ضمن هدایت آنها به مسرهای تعیین شده، مراتب را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کنند. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است مسیرهای ترانزیتی را با نصف تابلوی خاص مشخص کند. همچنین در صورت عدم رعایت مسیر توسط رانندگان مربوط، علاوه بر جریمه رانندگی مقرر، متخلفان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از یک ماه تا یک سال از فعالیت در امر حمل و نقل بین المللی و حمل کالاهای ترانزیتی محروم می شوند. بر اساس آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور، فک پلمب و بازرسی کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی جز در موارد مقرر در ماده (19) آیین نامه اجرایی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد. ضمنا نیروی انتظامی در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و شهید باهنر مطابق با ساعت کاری بنادر مذکور در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یک نفر با لباس شخصی صرفا برای مهر نمودن پروانه تردد وسیله نقلیه حامل کالاهای ترانزیتی (پروانه صادر شده از سوی نمایندگان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ) مستقر کرده تا به هنگام خروج وسیله نقلیه از گمرک پروانه یاد شده را مهر کند. واحدهای اجرایی نیروی انتظامی در طول مسیر صرفا پروانه تردد وسیله نقلیه را کنترل و مهر می کنند و از مطالبه دگیر مدارک مربوط و کنترل آنها خوداری می کنند، مگر در موارد ظن قوی که طبق ماده (8) عمل می کنند. واحدهای اجرایی کنترل کننده طول مسیر بر حسب بعد مسافت حداکثر سه واحد خواهند بود. اسامی واحدهای اجرایی کنترل کننده پروانه تردد در طول مسیر، توسط نیروی انتظامی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک معرفی می شوند. مفاد از ماده شامل کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی که از بنادر و مرزهای زمینی بارگیری یا وارد می شوند، می شود. شرکت های حمل و نقل بین المللی ترانزیت کننده اجازه بارگیری وسایط نقلیه غیر تحت پوشش را ندارد مگر با اجازه کتبی دفتر مرکزی شرکتی که کامیون، تحت پوشش آن می باشد. شرکتهای حمل و نقل بین المللی در صورت نیاز به استفاده از کامیون یا کامیونهای خطوط داخلی لازم است ، درخواست کتبی خود را به یکی از شرکتهای حمل و نقل داخلی دارای مجوز فعالیت معتبر اعلام و پس از معرفی کتبی کامیون یا کامیونها از سوی شرکت حمل و نقل داخلی، مبادرت به بارگیری و درخواست صدور پروانه تردد کند. طبق آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور، هرگونه دخالت سازمانها و یا دستگاههای غیرمسئول برای ایجاد محدودیت در امر ترانزیت خارجی ممنوع است. مصادیق قاچاق کالای ترانزیت خارجی بر اساس آیین نامه روان سازی و سلامت ترانزیت خارجی کالا از کشور، مصادیق قاچاق کالای ترانزیت خارجی بر اساس قانون امور گمرکی و قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران شامل 5 مورد ذیل می باشد: 1 ـ خارج نکردن کالای ترانزیت خارجی به استناد اسناد خلاف واقع مبنی بر خروج کالا. 2 ـ تعویض کالای ترانزیتی، کسر آن یا اضافه نموده به آن. 3 ـ خارج نکردن کالای ترانزیتی از کشور که ورود یا صدور قطعی آن ممنوع یا مشروط باشد، ظرف مهلت مقرر جز در مواردی که ثابت شود در عدم خروج سوء نیتی نبوده است. 4 ـ تخلف موضوع تبصره (2) ماده (13) این آیین نامه و نیز اظهار خلاف موضوع تبصره (3) ماده یاد شده. 5 ـ خروج کالای ترانزیتی بدون اظهار و انجام تشریفات گمرکی از اماکن گمرکی یا اقدام به بارگیری آن در نقاط مجاز قبل از انجام تشریفات گمرکی مقرر در فصول اول، دوم و سوم از قسمت دوم آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی. در ضمن، چنانچه محموله ترانزیتی سرقت شود و ترانزیت کننده به تشخیص مراجع ذیصلاح قضایی مباشرت یا دخالتی در آن نداشته باشد، موضوع قاچاق محسوب نمی شود و پس از کشف کالای سرقت شده، بلافاصله برای ادامه ترانزیت به ترانزیت کننده تحویل داده و در صورت عدم کشف کلا، نسبت به اخذ حقوق ورودی آن اقدام می شود. همچنین رانندگانی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی می نمایند، چنانچه شخصا با مشارکت صاحبان کالا و یا اشخاص ثالث مبادرت به قاچاق کالای مربوط نمایند و یا در اثر سهل انگاری آنها کالا سرقت و یا حیف و میل شود، منوط به احراز تخلف وی در مراجع ذی صلاح، علاوه بر مجازاتهای مقرر در قانون مربوط از یک تا پنج سال بر حسب نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از فعالیت در امر حمل و نقل بین المللی و حمل کالاهای ترانزیتی محروم می شوند. در مواردی که شرکت حمل و نقل ترانزیت کننده با تشخیص مراجع قضایی در امر قاچاق یا تخلف دخالتی نداشته باشد از هرگونه محدودیت یا پرداخت جریمه مبرا می باشد، ولی چنانچه بر حسب رای نهایی مراجع قضایی محکوم گردد، علاوه بر مجازاتهای مقرر در قانون مربوط برحسب نظر کمیسیون مربوط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از فعالیت در امر حمل و نقل بین المللی و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به صورت موقت یا دائم محروم می شوند. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است تیرپارک های لازم در مسیرهای ترانزیتی کشور را تکمیل نماید. توقف کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی فقط در تیرپارکها یا نقاط تعیین شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز می باشد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اسامی تیرپارک ها یا نقاط تعیین شده برای توقف کامیونهای حامل کالای ترانزیتی را به نیروی انتظامی اعلام تا اقدامات انتظامی در جهت خروج و ورود آنها به صورت موردی انجام پذیرد. کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی که در خارج از تیرپارکها و نقاط تعیین شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توقف نمایند، توسط نیروی انتظامی به نقاط مذکور هدایت می شوند. این تصویب نامه به تایید رئیس جمهوری رسیده و در تاریخ دوازدهم مهرماه 1388 از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است. اقتصام 1561**1594**
۰ نفر