۵ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6566306
T T
۰ نفر
خشکسالی دو هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد .............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/03/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
استاندار خراسان شمالی گفت: میزان خسارتهای خشکسالی به بخش کشاورزی و سایر زیربخشهای آن این استان به بیش از دو هزار میلیارد ریال رسیده است.
محمدحسین جهانبخش روز یکشنبه در نشست کارگروه ستاد خشکسالی این استان افزود: بیشترین میزان خسارتهای وارده ناشی از بلایای طبیعی به شهرستانهای اسفراین، شیروان و جاجرم بوده است.
وی حادترین منطقه خسارت دیده از خشکسالی را در خراسان شمالی، شهرستان اسفراین اعلام کرد.
او گفت: بر اساس جداول تعیین شده توسط ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور، خراسان شمالی از لحاظ میزان بارندگی رتبه پنجم را در کشور دارد.
وی افزود: با وجود بارش باران، بحران خشکسالی به صورت منطقه ای در خراسان شمالی حادث شده و باید نگاه ستاد حوادث به این مباحث نیز به صورت نقطه ای باشد.
او گفت: محاسبه نقطه ای مناطق خشکسالی در کشور می تواند موجب مساعدت بیشتر دولت به مناطق خسارت دیده ناشی از خشکسالی باشد.
وی افزود: در شرایط فعلی نگاه ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور به صورت استانی بوده و در این نگرش خراسان شمالی استانی مواجه با خشکسالی محسوب نشده است.
استاندار خراسان شمالی گفت: این در حالی است که با "محاسبه نقطه ای" 50 درصد از شهرستانها و مساحت این استان در زمره مناطق خشکسالی و بحران ناشی از این پدیده قرار دارد.
وی همچنین ضعف اطلاعرسانی را عامل اصلی در کاهش بیمه سپاری محصولات کشاورزی استان دانست و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید در این زمینه اطلاعرسانی بیشتری انجام دهد تا کشاورزان نسبت به بیمه محصولات رغبت بیشتری داشته باشند.
مدیرگروه بیمه بانک کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: در سال زراعی جاری 10 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی و خشکسالی که اراضی آنها تحت پوشش بیمه بوده، پرداخت شد.
به گزارش ایرنا، محمد کریمان اظهار داشت: این خسارتها برای بخش دام، باغها و مزارع پرداخت شده است.
وی افزود: در سال زراعی جاری سرمازدگی و خشکسالی به اکثر باغها و زراعت استان خسارت زده که در برخی شهرستانها این خسارتها زیادتر از حد معمول است.
او گفت: این در حالی است که میزان پوشش بیمه ای محصولات زراعی و باغی در استان خراسان شمالی متناسب با خسارتهای وارده نبوده است.
وی علت این امر را بی اطلاعی کشاورزان از مزیت بیمه محصولات زراعی دانست.
مدیرگروه بیمه بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری در استان خراسان شمالی حدود 64 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
وی افزود: بطور میانگین 20 درصد از تعهدات بیمه ای که برای استان خراسان شمالی تعیین شده از سوی کشاورزان و باغداران محقق شده است.
او گفت: کاهش تقاضا برای پوشش بیمه ای بخصوص در سال زراعی جاری که خسارت سرمازدگی و خشکسالی حادث شده، کشاورزان و باغدارانی را که زیر پوشش بیمه قرار ندارند با مشکل شدید مالی مواجه کرد.
وی مشکل دیگر عدم پوشش بیمه ای کشاورزان خراسان شمالی را محرومیت این استان در برخورداری از اعتبار خاص کمک به خسارت دیدگان ناشی از بلایای طبیعی دانست.
مدیرگروه بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: با حذف تدریجی صندوق کمک به خسارت دیدگان ناشی از بلایای طبیعی بخش کشاورزی، 80 درصد کمکهای دولت برای جبران خسارتها در قالب صندوق بیمه انجام می شود.
وی افزود: پایین بودن میزان برخورداری محصولات زراعی و باغی خراسان شمالی از پوشش بیمه ای میزان برخورداری این استان از کمک دولت را نیز ناچیز می کند.
او گفت: هم اکنون 70 نوع محصول کشاورزی در کشور زیر پوشش بیمه هستند و در استان خراسان شمالی تمام محصولات استراتژیک زراعی و باغی می توانند از پوشش بیمه استفاده کنند.ک/2 2712/626/660 شماره 127 ساعت 19:23 تمام
۰ نفر