دلایل استقبال نامطلوب از سهام صنعت خودرو در بورس تشریح شد
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/29
اقتصاد.سرمایه گذاری .سهام .خودرو
یک کارشناس بازار سرمایه دلایل استقبال نامطلوب از سهام خودرویی در بورس
را تشریح کرد.
علی شیخی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، دلیل اصلی این موضوع را افزایش
هزینه های ریالی و ارزی صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: موضوع یادشده از
دیدگاه هزینه ها و کنترل قیمت ها بر روی خودروساز تاثیر گذاشته و موجب
کاهش سود مورد نظر سهامدار و افزایش فروش سهام آنها در بورس شده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که هم اکنون نسبت قیمت به سود
سهم ایران خودرو برابر با دو اما از سهام این شرکت استقبالی در بورس
صورت نمی گیرد در حالی که سهام برخی شرکت ها با نسبت قیمت به سود سهم
بالاتر از 10 در بورس مورد اقبال هستند، اظهار داشت: در سه چهار سال گذشته
در صنعت خودرو اتفاقاتی در بعد سود و زیان رخ داده که موجب شده سهام
آنها رونق مورد نظر سهامدار و سرمایه گذار را نداشته باشد.
به گفته وی، درسالهای اخیر به دلیل بالا بودن سرمایه مورد نیاز صنعت
خودرو، سازمان بورس ساختار سرمایه را اصلاح کرده و به اقداماتی برای تاثیر
گذاشتن روی شاخص دست زده است.
شیخی افزایش هزینه هایی مانند نرخ یورو را خارج از کنترل مدیریت دانست
و افزایش یورو از هزار به 1460 تومان دراین مدت را عامل افزایش ارزبری
فعالیت های صنعت خودرو به ویژه ایران خودرو عنوان کرد و گفت: دراین مدت
تولیدات شرکت یاد شده بین 500 تا 550 هزار دستگاه در سال ثابت بوده اما
هزینه (به ویژه هزینه های متغیر مانند مواد به ویژه مواد پایه وارداتی،
دستمزد
ها و هزینه های جانبی )افزایش یافته و با محدودیت منابع مالی بازار بورس،
بانکی و سرمایه روبه رو بوده است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سمند تصریح کرد: با افزایش هزینه ها و
تغییر نیافتن میزان تولید برای جذب هزینه ها، حاشیه سود کم می شود و همین
امر دلیلی بر عدم استقبال از سهام صنعت خودرو در بورس شده و فروش برخی
شرکت های تابعه را نیز در بورس با مشکل روبه رو ساخته است.
وی افزود: در حالی که اساس این شرکتها بر واگذاری و تامین منابع مالی
برای ایران خودرو قرار داشته که نه تنها هیچ عایدی از این طریق به ایران
خودرو نرسیده بلکه برای رضایت سهام -داران، بخشی از منابع نیز صرف
بازارگردانی و خرید سهام شرکت های قطعه ساز خودمان شده است.
شیخی وعده داد که در سال 87 با کنترل هزینه ها و تعدیل قیمت، سود خوبی
به سهامداران ایران خودرو برسد و شرکتهای تابعه هم واگذار شوند.
وی ایجاد فرصت در سایر صنایع را عامل دیگری در استقبال مردم از سهام
آنها و افزایش عرضه سهام ایران خودرو از سوی سهامداران دانست و با اشاره
به اینکه سهامداران حقوقی به دلیل مسائل مالی خود، در جهت حفظ قیمت و
خرید سهم کاری نکردند، اظهار امیدواری کرد: امسال این بخش نیز وارد بازار
خرید شوند.
شیخی اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک تریلیون و 200 میلیارد ریال به
واسطه افزایش نرخ ارز و بیش از 900 میلیارد ریال به واسطه افزایش قیمت
مواد به ایران خودرو تحمیل شد که قیمت محصولات را دستخوش تغییر قرار نداد،
بلکه از منابع دیگر و کنترل هزینه ها تامین شد.
وی به نزدیک کردن قیمت کارخانه و قیمت بازار اشاره کرد و گفت: سود
سهام شرکت یاد شده در سال جاری 10 درصد از رقم اعلام شده نیز بیشتر خواهد
بود.
مدیر مجامع و سهام ایران خودرو درادامه از تغییر مدل بازار گردانی در
بازار بورس خبر داد و گفت: این مدل هم اکنون یک جانبه است و بیشتر جنبه
حمایتی دارد.
وی تصریح کرد: در مدل جدید، دامنه تغییرات با بازارگردان بوده و از
این طریق، با تبدیل شرکت بازارگردان به بازارساز سود خوبی هم در پی خواهد
داشت.
شیخی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شرکتهای بازارگردان عمدتا
خریدار بودند و عرضه سهام ایران خودرو هم بالا بوده است، اظهار امیدواری
کرد: با مدیریت و کنترل تعدیل قیمت تلاش بر ارایه بیشترین نقدینگی برای
سهامداران جزء هستیم.
وی تعهد روزانه ایران خودرو برای خرید سهام را یک میلیون سهم عنوان
کرد که برای رضایت سهامداران این میزان دراین مدت دو میلیون تعیین شده
بود.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سمند افزود: تجربه نشان داده هر زمان که
بازارگردانی تکرار شده، فروش و عرضه کم شده و معاملات توسط بازار، افزایش
یافته است.
اقتصام ** 9141 ** 1558
شماره 016 ساعت 13:46 تمام