۲۰ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6574150
T T
۰ نفر
لایحه دو فوریتی توسعه ابرازها و نهادهای مالی جدید تصویب شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/20 اقتصاد.بورس.لایحه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار، لایحه دو فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی را تصویب کرد.
به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، علی صالح آبادی افزود: شورای عالی بورس و اوراق بهادار لایحه دو فوریتی یادشده را تصویب کرد تا برای تصویب به هیات وزیران ارسال کند.
وی درخصوص لایحه دو فوریتی توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، افزود: صندوقهای سرمایه گذاری در اوراق بهادار مانند صندوقهای سرمایه گذاری مشترک، صندوقهای اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوقهای زمین و ساختمان براساس این لایحه، شخصیت حقوقی جدیدی پیدا می کنند به طوری که نحوه اداره آنها در قالب اساسنامه و امیدنامه مصوب شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
صالح آبادی گفت: در این لایحه، مسئولیت سرمایه گذاران در صندوقها محدود به مبلغ سرمایه گذاری آنها پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: شرکتهایی که سهام آنها در بورسهای داخلی یا خارجی عرضه می شود یا کالاهای آنها در بورس کالای ایران معامله می گردد، از تخفیف مالیاتی 10 درصدی برخوردار می شوند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام شرکتهایی که در بازار خارج از بورس (OTC( داخلی یا خارجی معامله می شوند درآمد این شرکتها از تخفیف مالیاتی 5 درصد برخوردار خواهند بود.
به گفته وی، این تخفیف مالیاتی در مورد شرکتهای غیردولتی که سهام آنها در بورسهای داخلی یا خارجی یا در بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شوند در صورتی که در تاریخ مجمع عمومی سالیانه حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند برای شرکتهای بورسی تخفیف فوق 2 برابر (یعنی 20 درصد) و برای شرکتهای بازار خارج از بورس با شرایط فوق، به میزان 10 درصد خواهد بود.
صالح آبادی گفت: نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها در بازار خارج از بورس نیز همانند بورس نیم درصد مالیات بر ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول می شود که از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق سهام مطالبه نمی شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: براساس این لایحه، کلیه ابزارهای مالی جدید از جمله اوراق بهادار صندوقهای سرمایه گذاری، صکوک و .... از پرداخت هرگونه مالیات معاف خواهند شد.
وی اظهار داشت: سود و کارمزد پرداختی یا تخصیصی ابرازهای مالی جدید جزء هزینه های قابل قبولی مالیاتی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ناشران این اوراق محسوب می شوند.
صالح آبادی خاطرنشان کرد: درصورتی که هر شخص مقیم ایران سهامدار یک شرکت پذیرفته شده در بورس یا بازار خارج از بورس بوده و سهام یا حق تقدم خود را در بورسها یا بازارهای خارج از بورس خارجی بفروشد، از مالیات بر درآمد حاصل از نقل و انتقال در ایران معاف می شود.
وی گفت: همچنین درآمد نقل و انتقال دارایی هایی که موضوع انتشار صکوک قرار می گیرند، از مالیات معاف هستند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس این لایحه دو فوریتی، ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 مورد اصلاح قرار می گیرد به طوری که به خدمات و کارمزدهای بانکها، خدمات بازار سرمایه نیز جهت معافیت مالیاتی اضافه می شود.
اقتصام ** 9134 ** 1558 شماره 099 ساعت 20:19 تمام
۰ نفر