۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576050
T T
۰ نفر

گاردین : بحران انرژی جهان را تهدید می کند

۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576050
گاردین : بحران انرژی جهان را تهدید می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/22 اقتصاد.نفت .بحران تهران- به نوشته گاردین ، آژانس بین المللی انرژی هشدار داد: بعد از بحران مالی ، اینک بحران انرژی جهان را تهدید می کند و باید یک انقلاب جهانی در بخش انرژی روی دهد ، چون منابع نفتی جهان رو به افول است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا و به نقل از گزارش روز چهارشنبه روزنامه گاردین چاپ انگلیس، آژانس بین المللی انرژی که از سازمانهای تامین کننده منافع کشورهای مصرف کننده انرژی است، در گزارشی که امروز ( چهارشنبه ) منتشر می شود ، برای نخستین بار هشدار می دهد: عرضه نفت به وضعیت بحرانی و تولید آن به اوج خود خواهد رسید ، زیرا رویکرد قدرت از تولیدکنندگان بزرگ نفتی به شرکتهای ملی نفتی در کنترل کشورهای تولید کننده تغییر جهت خواهد داد.
کمیسیون اروپا هم در گزارشی که فردا ( پنجشنبه ) منتشر خواهد کرد ، نسبت به رو به نقصان رفتن میادین نفتی جهان و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا هشدار داده و این وضعیت محتمل را بحرانی خوانده است .
در گزارش کمیسیون اروپا آمده است : حل مشکل تغییرات جوی نیاز به تغییر رویکرد منابع انرژی به سمت انرژی های با قابلیت دارای کربن پائین است .
کمیسیون اروپا در گزارش خود یادآور شده است : منابع نفتی جهان محدود است و ظرفیت ذخیره و تولید فرآورده های جانبی در اختیار تعدادی انگشت شمار از تولیدکنندگان است و قیمت بالای اخیر نفت و شکننده بودن بازارهای نفت و گاز دال بر همین مدعاست .
هر دو سازمان ابراز نگرانی کرده اند که نیازهای انرژی غرب تحت الشعاع اقتصادهای نوظهور جهان مانند چین قرار گرفته است . چین یکی از پرمصرف ترین بازارهای انرژی جهان است و قراردادهای طولانی مدت با کشورهای تولید کننده نفت امضا کرده است .
آژانس بین المللی انرژی که تامین کننده منافع کشورهای مصرف کننده ثروتمند است می افزاید: تصمیم اوپک به کاهش تولید که با همراهی روسیه انجام گرفته است ، به وخامت اوضاع خواهد افزود.
اوپک تا سال 2030 میلادی 51 درصد از نفت جهان را تامین خواهد کرد.
سهم این سازمان از تولید نفت در سال 2007 به میزان 44 درصد بود.
آژانس بین المللی انرژی در آخرین تحقیقات خود پیش بینی کرده است که تا سال 2030 میزان تقاضا برای انرژی 45 درصد افزایش خواهد داشت و قیمت نفت در آن زمان به بشکه ای 200 دلار و یا حداقل به 120 دلار که قیمت سال 2007 آن بود خواهد رسید.
این گزارش تصریح می کند که خطر عاجل در عرضه به دلیل کمبود منابع جهانی انرژی نیست، بلکه به علت کمبود سرمایه گذاری است .
عرضه و تقاضای جهانی انرژی تا سال 2030 رشدی سرسام آور خواهد داشت و از 84 میلیون بشکه در روز به 106 میلیون بشکه خواهد رسید.
عمده علت افزایش مصرف انرژی، اقتصادهای نوظهور جهان هستند. بیشتر سهم تولید مربوط به گاز مایع طبیعی وفناورهای غیرعرف مانند شن های نفتی کانادا خواهد بود.
آژانس بین المللی انرژی عنوان می کند که حجم ذخایر انرژی در جهان به میزان کافی است و هم اکنون یک تریلیون و سه میلیارد بشکه است که تا 40 سال آینده نفت جهان را تامین خواهد کرد. حجم ذخایر بالقوه نفت سه تریلیون و پنج میلیارد بشکه است .
در این گزارش تصریح شده است که با این میزان مصرف ، میزان انتشار گازهای آلاینده تا سال 2030 میلادی 45 درصد رشد خواهد داشت و به 41 گیگاتن خواهد رسید. سه چهارم گازهای آلاینده توسط کشورهای چین، هند و خاورمیانه که توسعه شهرها در آنها سریع است ،تولید می شود.
این حجم انبوه گازهای آلاینده ، دمای کره زمین را به میزان 2 درجه سانتیگراد افزایش خواهد داد .
آژانس بین المللی انرژی در دوران بحرانی نفتی سالهای 74-1973 تاسیس شد و در جهت تامین منافع انرژی 28 کشور مصرف کننده از جمله انگلیس عمل می کند.
صویر** 1591 1609** شماره 031 ساعت 12:31 تمام
۰ نفر