۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576060
T T
۰ نفر

کنترل جوش ساختمان های اسکلت فلزی اجباری می شود

۲۲ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576060
کنترل جوش ساختمان های اسکلت فلزی اجباری می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/22 اقتصاد.صنعت.استاندارد.تهران مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران گفت: استاندارد جوش ساختمان های فلزی با بیش از دو هزار متر مربع اجباری و توسط شرکت های کنترل جوش اداره استاندارد بررسی و کنترل می شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا ، مهدی پورهاشم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس آئین نامه اجرایی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، از سال جاری ساختمان های دارای اسکلت فلزی با بیش از دو هزار مترمربع زیربنا باید پیش از بارگذاری توسط شرکت های بازرس فنی مورد نمونه گیری و آزمایش قرار گیرند تا در صورت اخذ تائیدیه، بارگذاری مصالح بر روی آنها انجام شود.
این مقام مسئول ادامه داد: هیچ کارگزاری در ساخت ساختمان ها حق ندارد بدون کسب مجوز از اداره استاندارد نسبت به ساخت سازه فلزی اقدام کند .در غیر این صورت با توافق های به عمل آمده با شهرداری تهران پایان کار به اینگونه ساختمان ها داده نمی شود.
به گفته وی در صورتی که بارگذاری بر روی ساختمانی انجام شود که جوش اسکلت فلزی آن غیراستاندارد باشد، ساختمان تخریب خواهد شد.
پورهاشم سپس تیرچه، بلوک، میلگرد و جوش اسکلت های فلزی را از اهمیت بالایی در نظارت سازمان استاندارد و بحث استانداردسازی دانست و افزود: چند شرکت بازرسی فنی به منظور بازرسی تصادفی از سازه های بزرگ در سطح استان تهران راه اندازی شده است.
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران ادامه داد: این شرکت ها، از لحاظ جوش، نحوه اجرا و کیفیت بتن ساختمان های فلزی را مورد ارزیابی قرار می دهند.
این مقام مسئول اظهار داشت: از ابتدای سال جاری استفاده از مصالح غیراستاندارد طرحهای عمرانی دولتی و خصوصی ممنوع شده ، اما تاکنون اجرایی نشده است ، اما از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی با اعلام اینکه هم اکنون 80 واحد تولیدکننده مصالح ساختمانی استاندارد در استان تهران فعالیت دارد، گفت: این تعداد در سال 84 تنها سه واحد بود که افزایش یافته است . به شکلی که می توانند سالانه 19 میلیون تن سیمان استاندارد تولید کنند.
مدیرکل استاندارد تهران در مورد تولید یونولیت غیر استاندارد در کشور نیز اظهار داشت: در زمینه استانداردسازی این محصول عقب هستیم، ولی واحدهای تولیدکننده یونولیت تا پایان سال جاری مورد نظارت سازمان استاندارد قرار خواهند گرفت و با تولیدکنندگان غیراستاندارد برخورد جدی خواهد شد.
پورهاشم ادامه داد: به منظور رعایت ایمنی در ساختمان ها، شرکت های توزیع برق تهران بزرگ و شهرستان های استان تهران موظف شدند پیش از ارائه کنتور برق به مشترکان از وجود سیم ارت برای هر کدام از طبقات ساختمان ها اطمینان حاصل کنند.
این مقام مسئول همچنان برنظر این اداره مبنی بر پلمپ شدن کارخانه های تولید آبلیموی غیر استاندارد در پاکدشت پا فشاری کرد و ادامه داد: قاضی تعزیرات نیز با پلمپ کارخانه تولید آبلیموهای غیراستاندارد در پاکدشت موافق بوده و دادستان پاکدشت نیز درباره علت پلمپ شدن این کارخانه قانع شده است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ضعف قانونی درباره پرداخت حقوق مسئولان کنترل کیفی کارخانه ها توسط کارفرمایان افزود: به منظور رفع این مشکل ، جامعه مسئولان کنترل کیفی تشکیل شده و قرار است که در آینده با همکاری وزارت تعاون این جامعه در قالب شرکت های تعاونی کنترل کیفی با کارخانه ها قراردادهای حقوقی بسته و از این پس کارفرمایان نه با یک مسئول ، بلکه با یک شرکت تعاونی قرارداد حقوقی امضا کنند.
مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به برنامه هایی مانند آموزش مسئولان کنترل کیفیت و ارتقای رتبه این افراد عنوان کرد: هفته آینده در همایش استاندارد و کیفیت از 30 واحد تولیدی برتر استان تهران که از سال گذشته تا آبان امسال مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازات لازم را کسب کرده اند، تقدیر می شود.
پورهاشم اظهار داشت : دارا بودن گواهی نامه های مدیریت کیفیت، صحت گزارش های روزانه مسئولان کنترل کیفیت و عدم مغایرت نمونه های گرفته شده از محصولات تولیدی کارخانه ها ،از جمله شاخص های ارزیابی واحدهای برتر هستند.
این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: در این همایش همچنین از سه نفر از مسئولان کنترل کیفی برتر کارخانه های استان تهران، سه آزمایشگاه همکار نمونه و یک شرکت بازرسی فنی برتر کالا نیز تقدیر خواهد شد.
اقتصام **9103** 1557 شماره 041 ساعت 13:19 تمام
۰ نفر