۶ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576923
T T
۰ نفر

در اولین نشست وزارتی مجمع جهانی انرژی،

۶ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576923
در اولین نشست وزارتی مجمع جهانی انرژی، بر ضرورت همکاری ایران و اروپا برای تامین انرژی تاکید شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/06 اقتصاد.شرکت ملی صادرات گاز ایران.اروپا مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: در اولین نشست وزارتی مجمع جهانی انرژی (IEF( و اتحادیه بین المللی گاز (IGU( بر ضرورت همکاری ایران و اروپا برای تامین انرژی تاکید شد.
به گزارش روزچهارشنبه روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران، مهندس سید رضا کسایی زاده در خصوص مواضع مطرح شده از سوی گروه ایرانی حاضر در نشست وزارتی IEF و IGU با عنوان جهانی سازی بازار گاز طبیعی که این هفته در وین برگزار شد ، اظهار داشت: در این نشست بر لزوم ساخت خطوط اصلی هفتم و نهم گاز ایران به منظور صادرات گاز کشور به اروپا و آسیا تاکید شد.
وی ادامه داد: همچنین با اعلام رویکرد ایران درباره صادرات گاز از طریق خط لوله و ال.ان.جی و معرفی پروژه های ال.ان.جی کشور، تشکیل یک قطب و مرکز( هاب ) در مرز ایران و ترکیه و مکانیزم قیمت گذاری با فرمول واحد برای خریداران تشریح شد.
کسایی زاده در خصوص صادرات گاز ایران به اروپا گفت: خط لوله اصلی انتقال گاز از میدان پارس جنوبی به مرز ترکیه (9-IGAT) در دست ساخت است و این خط لوله بر اساس نیازهای مشتریان مختلف به مسیر نهایی ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به توافق نامه اخیر بین ایران و ترکیه برای انتقال گاز ایران از خاک ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد: برای همه کشورهای اتحادیه اروپا در مرز ایران و ترکیه فرمول قیمت مشابهی خواهیم داشت. به این ترتیب مشتریان مسئول پرداخت هزینه ترانزیت و حمل و نقل گاز بر اساس مقصد نهایی خواهند بود.
وی با توصیف مرز ایران و ترکیه به عنوان قطب (هاب ) آینده برای بازار گاز یادآور شد: تولیدکنندگان دیگر گاز در این منطقه می توانند از زیر بنای موجود در این هاب منتفع شوند.
کسایی زاده در خصوص نتایج و جمع بندی نشست وزارتی مجمع جهانی انرژی ()IEF و اتحادیه بین المللی گاز (IGU( گفت : نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در جهت افزایش تولید با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی و رشد تقاضای بین المللی آن، برخورداری از ضوابط و مقرراتی که بتواند ثبات قیمت در قراردادهای طولانی مدت را فراهم کند و بررسی عواملی مانند مقررات، امنیت عرضه و تقاضا، شفافیت در طرحها و پروژه ها، شفافیت بازار و شفافیت های اقتصادی و حقوقی که بتواند صنعت گاز را به سوی جهانی سازی سوق دهد ،از جمله مواردی بود که در این نشست از سوی شرکت کنندگان بر آنها تاکید شد.
وی در ادامه افزود: همچنین اهمیت مصرف گاز طبیعی از منظر مزیت زیست محیطی ، مشارکت و همکاری سازمان های بین المللی و شرکت های دولتی (IOC و NOC(, حمایت دولت ها از IOC ها، ساماندهی تعرفه های انتقال گاز از کشورها مثل هزینه های ترانزیت و حمل از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
گفتنی است ، نشست وزارتی حرکت تجارت گاز دنیا از تجارت منطقه ای به سوی تجارت جهانی سوم و چهارم آذر ماه جاری در وین برگزار شد.
در این نشست که اولین نشست وزارتی بود که از سوی مجمع جهانی انرژی (IEF( و اتحادیه بین المللی گاز (IGU( سازمان دهی شد، تعدادی از وزیران نفت و انرژی و اقتصاد کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی حضور داشتند.
این نشست با موضوع جهانی سازی بازار گاز طبیعی و با هدف ضرورت رشد صنعت گاز و جهانی شدن آن به دلیل افزایش تقاضا و کاهش منابع انرژی در قطب های مصرف برگزار شد.
در این نشست چالش ها و سئوال های پیش روی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار گاز طبیعی در مقیاس جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اقتصام ** 1561 ** 1557 شماره 031 ساعت 14:28 تمام
۰ نفر