۱۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6577602
T T
۰ نفر
ایرانی ها بیش ازنیم میلیون راس دام درعید قربان ، قربانی می کنند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/18 اقتصاد.داخلی.عید قربان رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 500 هزار راس دام کوچک و بزرگ را برای اجرای سنت قربانی درعید سعید قربان در سراسر کشور قربانی کنند.
مجتبی نوروزی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا اعلام کرد: به منظور کنترل و نظارت بر کشتار شرعی و بهداشتی دام در روز عید سعید قربان ، یک هزار و پانصد نفر در قالب 500 اکیپ ثابت وسیار توسط سازمان دامپزشکی درسراسر کشور پیش بینی شده است.
وی افزود: هر اکیپ شامل یک روحانی برای نظارت بر ذبح اسلامی و یک دامپزشک و کارشناس بهداشتی برای نظارت برمسائل بهداشتی دام خواهد بود که بطور رایگان خدمت رسانی می کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه گروههای ویژه دامپزشکی برای رفاه حال مردم و ارائه خدمات در روز عید قربان بسیج شده اند گفت: به منظور استفاده از خدمات این اکیپها هموطنان می توانند با مراکز دامپزشکی سراسر کشور و یا غرفه های مشترک دامپزشکی و شهرداریها در هر شهر و منطقه تماس بگیرند.
وی به ارائه خدمات دامپزشکی در روز عید قربان در شهر تهران اشاره کرد وگفت: 32 مرکز با 170 ناظر بهداشتی برای اجرای سنت قربانی شهروندان تهرانی در عیدسعید قربان پیش بینی شده است.
وی افزود: در آسایشگاهها و مراکز نگهداری سالمندان و معلولان این شهر نیز غرفه های مخصوص دامپزشکی با دام مورد نیاز برای ارائه خدمات به خیرین در روز عید سعید قربان برپا شده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به فروش دام سالم در میادین بهداشتی عرضه دام کشور با نظارت بازرسان و دامپزشکان این سازمان در عید سعید قربان گفت: دراین مکانها بر سلامت دام، ذبح شرعی و جاری شدن دعای ویژه عید سعید قربان نظارت می شود.
وی به هموطنان توصیه کرد: به منظور حفظ بهداشت محیط و سلامت مصرف کنندگان و پیشگیری از بروز بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، هموطنانی که قصد اجرای سنت قربانی را دارند ، دام مورد نیاز خود را فقط از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی که توسط ارگانهای ذیربط از جمله شهرداری در نقاط مختلف شهر دایر شده است ، تهیه کنند.
نوروزی تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف یا مشکوک، مراتب را هموطنان به نزدیکترین شبکه دامپزشکی کشور گزارش کنند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور پیش از این در نامه ای به ادارات دامپزشکی استان ها بر نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی در روز عید قربان تاکید کرده است.
به گزارش ایرنا دراین نامه از ادارات دامپزشکی استان های سراسر کشور خواسته شده است برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی با هماهنگی دستگاه های مربوطه نظیر استانداری ها، فرمانداری ها و دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی در زمینه نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی اقدام کنند. براساس این نامه ،سازماندهی پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دامپزشک، کارشناسان، کاردان ها و تکنیسین های دامپزشکی و بهداشت گوشت ، همراه با ناظران ذبح شرعی در روز عید قربان از ساعت 7 صبح تا 13 همان روز در قالب اکیپهای ثابت و سیار کنترل و نظارت در استان ها و شبکه های تابعه ضروری است.
همچنین کشتارگاه های دام موظف می باشند از6 صبح تا 13به منظور پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها آماده و بازرسان بهداشتی گوشت و ناظران شرعی نیز در محل کشتارگاه مستقر باشند.
اقتصام **1918**شبک ** 1512 شماره 043 ساعت 23:14 تمام
۰ نفر