ایمنی راههای مازندران ، چالشها و ضرورتها
#
نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/02/86
داخلی.اقتصادی.ایمنی.راه.مازندران.
جمعی از مسوولان استان مازندران، با بیان اینکه ایمنی جاده های مازندران
نامطلوب است، بر لزوم ضرورت ارایه برنامه جامع و هماهنک برای تامین امنیت
و کاهش شمار حوادث جاده ای این استان تاکید کردند.
آنان در گفت و گو با ایرنا، نبود مدیریت واحد و منسجم، پایین بودن ضریب
ایمنی جاده ها، چهاربانده نبودن، وجود پیچهای غیرمهندسی، نبود نظام مناسب
امداد و نجات، کمبود علایم ایمنی، فرسودگی وسایل نقلیه را درافزایش ناامنی
راهها و بروز حوادث جاده ای مهم برشمردند.
به تاکید آنان، بحران ایمنی جاده ای، مرک و میرها، آسیب ها و هزینه های
ناشی آن از چالش های مهم فراروی توسعه به شمار می آید.
درحال حاضر حوادث جاده ای در ایران، دومین دلیل مرک و میر پس از بیماری
های قلب و عروق را تشکیل می دهد.
به استناد آمار، سالانه یک میلیون و 200 هزارنفر درجهان به دلیل تصادفات
جاده ای کشته می شوند و سهم ایران نیز از این تعداد حدود 30 هزار نفر است.
همچنین میانگین سن کسانی که جان خود را براثر حوادث رانندگی در کشور از
دست می دهند 15 تا 35 سال است که این یک فاجعه محسوب می شود.
براساس مطالعات راهنمایی و رانندگی، بیشترشمار کشته شدگان حوادث رانندگی
درایران مربوط به جاده های فرعی و روستایی است که هیچ کنترلی برآن نمی شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، فرسودگی و قدیمی بودن سبب شده تا
راههای مازندران نتواند نیازهای ملی و داخلی را تامین کند.
ورود سالانه 15 میلیون گردشگر به استان مازندران ایجاب می کند که توسعه
راهها و بهبود استانداردها به عنوان یک ضرورت ملی مورد توجه برنامه ریزان
قرار گیرد چرا که مازندران یک منطقه با نیازهای فرامنطقه ای است.
اگرچه منابع رسمی در نیروی انتظامی از کاهش 35 درصدی حوادث جاده ای در
تعطیلات نوروزی امسال درمقایسه با مدت مشابه پارسال در مازندران خبر می
دهند، ولی ایمن سازی راههای استان باید به عنوان یک اصل مد نظر قرارگیرد.
هفت هزار و 503 کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان مازندران وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه گفت: در شرایط
اجتماعی کنونی، حوادث جاده ای از چالش های مهم سلامت، بهداشت عمومی و توسعه
کشور و استان محسوب می شود.
" سبحان بهرامی " به ایرنا افزود: اکنون بیشترین دلیل مراجعه به اورژانس
و اتاق های عمل دراستان پس از بیماری های قلب و عروق ناشی از حوادث رانندگی
است.
وی اظهار داشت : آمار تصادفات بالا نشان دهنده نقض سلامت شهروندان است،
ازاینرو باید راه های پیشگیری از این حوادث مورد توجه قرار گیرد.
به گفته بهرامی، بخش عمده ای از حوادث جاده ای در ایران و مازندران، از
رفتارهای غیرمدنی برمی خیزد، بنابراین بسترسازی فرهنگی برای بهبود وضعیت
رانندگی ضروری است.
سرپرست اداره راه و ترابری شهرستانهای نوشهر و چالوس ادامه داد: 85 درصد
تصادفات رانندگی براثر سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز و بی اعتنایی به قوانین
راهنمایی و علایم هشداردهنده است.
" احمد رضایی" افزود: در چند ماه گذشته عزم جدی در استان و منطقه برای
ارتقای ایمنی در راههای زیرپوشش ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: نصب علایم بین المللی راهداری و حذف پیچهای غیر مهندسی
از جمله برنامه های دردست اجرا برای افزایش ایمنی راهها در منطقه می باشد.
رضایی ادامه داد: بیش از 80 درصد جداسازی و چهاربانده شدن مسیر نوشهرـ
رویان و چالوس کلارآباد نیز انجام شده است.
شهرستانهای نوشهر و چالوس در غرب مازندران یکهزار کیلومتر راه همسنک و
غیر همسنک دارد.
کارشناس حمل و نقل پایانه های مازندران نیز اظهارداشت : براساس آمار 20
درصد تلفات جاده ای در مازندران براثر برخورد جلو به جلو دو خودرو است، از
اینرو یک طرفه شدن جاده از بخش زیادی از تلفات جلوگیری می کند.
" علی سالمیان " افزود: راهها و آزاد راه های موجود در استان در مقایسه
با افزایش شمار خودروها ناکافی است.
طبق آمار تراکم راههای فرعی در مازندران 2/2 کیلومتر و تراکم راههای
اصلی 9/6 کیلومتر است.
وی بیان داشت : نبود سیستم امداد رسانی قوی در جاده های مازندران نیز از
دیگر دلایل افزایش تلفات در این محورهااست.
فرمانده نیروی انتظامی مازندران گفت : ایمنی راههای این استان گردشگر
پذیر مطلوب نبوده و به توجه ویژه نیاز دارد.
سردار " مهدی توکلی" در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه قسمت زیادی
از جاده های این استان قدیمی است و متناسب با نیازهای روز نیست.
وی تصریح کرد : به عنوان مثال محورهای کندوان و هراز در غرب و مرکز
استان مازندران بیش از 70 سال قدمت دارند که این امر مشکلات را افزایش
داده است.
وی خاطرنشان کرد : هر چند میزان حوادث جاده ای در مازندران طی تعطیلات
نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافت ولی به
ایمنی راهها باید به عنوان یک اصل توجه شود.
فرمانده نیروی انتظامی مازندران، همکاری مردم ، اجرای طرحهای ویژه و
تعامل بین دستگاههای مختلف را در کاهش حوادث جاده ای موثر دانست.
نماینده مردم شهرستانهای نوشهر و چالوس درمجلس شورای اسلامی،از نامناسب
بودن وضعیت راهها در منطقه غرب مازندران انتقاد و خواستار توجه جدی به
این بخش شد.
" انوشیروان محسنی " افزود: وجود نقاط حادثه خیز با پیچهای نامناسب و
غیراستاندارد در کنار معضل فقدان آموزش، نبود فرهنک ترافیک، رعایت نکردن
قوانین و مقررات رانندگی از دلایل اصلی افزایش تلفات در این منطقه است.
وی تاکید کرد: چهاربانده شدن راههای غرب مازندران، نصب تابلوهای هشدار
دهنده و برخورد جدی با متخلفان نقش تعیین کننده ای درکاهش این حوادث دارد.
محسنی یادآورشد: متاسفانه مازندران از نظر راههای ارتباطی بیشترین مشکل
را در کشور دارد و توجه به راههای این منطقه ضعیف اسست.
این نماینده مجلس تاکید کرد : با توجه به فرسودگی و قدیمی بودن محور
کندوان، تسریع در اجرای عملیات آزاد راه تهران ـ شمال ضرورتی اجتناب
ناپذیر است.
ساخت آزاد راه تهران ـ شمال که 120 کیلومتر طول دارد ازسال 75 آغاز شد.
توسعه راههای کنارگذر دربیست و دومین سفر هیات دولت به استان مازند ران
مصوب شد.
رئیس اداره پیشگیری حوادث و سوانح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
کشور گفت : پنج درصد تولید ناخالص ملی کشور در بخش حوادث و سوانح هزینه
می شود.
" علیرضا مغیثی" به ایرنا افزود : براساس آمار سالانه حدود 30 هزار نفر
در کشور بر اثر حوادث جاده ای فوت می کنند.
وی اظهار داشت : بار بیماری های ناشی از حوادث جاده ای در کشور 17 درصد
می باشد که بیش از میانگین جهانی یعنی 11 درصد است.
وی تاکید کرد : بایستی با ارتقای سطح خدمات ، ارتقای سطح آگاهی و آموزش
مردم، میزان حوادث جاده ای را کاهش داد.
به گفته مغیثی، تقویت سیستم امداد نجات از دیگر برنامه های این اداره ،
برای کاهش تلفات انسانی در کشور است.
بر اساس گزارش اداره کل راه و ترابری مازندران، سال 85، 27 میلیارد
ریال برای ایمنی راههای این استان هزینه شد.ک/4
506/7516/621