۲۲ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6599903
T T
۰ نفر
محسنی دمنه: نظارت بر کارگزاران بورس با هماهنگی سه نهاد صورت می گیرد ...................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/05/86 داخلی.اقتصادی.بورس.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سبا گفت: نظارت بر کارگزاران با هماهنگی سه نهاد دارای حق نظارت انجام خواهد شد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، "قاسم محسنی دمنه" در مراسم معارفه امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران، با اشاره به انتقال وظایف و اختیارات مربوط به بازرسی و تهیه گزارش های مربوط از کارگزاری ها به شرکت بورس، گفت: براساس قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار و کانون کارگزاران دارای حق وضع مقررات و نظارت بر عملکرد کارگزاران هستند و امکان وضع مقررات و تعبیه دستگاه نظارتی جداگانه برای هر یک از سه نهاد ممکن است.
وی افزود: نظارت بدون هماهنگی و تکرار نظارت هزینه بر است و علاوه بر کاهش کیفیت نظارت، در وضع مقررات نیز امکان ایجاد ابهام، تعارض و اشکال وجود دارد و بنابراین هر سه نهاد باید به طور هماهنک نظارت را اجرا کنند.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سبا تصریح کرد: در اجرای این سیاست مقرر شد که هماهنگی سه نهاد بیشتر شود و یکی از نهادها وظیفه اجرا را بر اساس مقررات مورد توافق هر سه نهاد، به عهده بگیرد و بقیه در چگونگی اجرای نظارت مشارکت کنند و به همین علت دستورالعمل وظایف و اختیارات شرکت بورس اوراق بهادار در زمینه نظارت بر کارگزاری ها تدوین و تصویب شده است.
وی تاکید کرد: در این دستورالعمل دقت شده که تکلیف نهاد ناظر و کارگزار نظارت شونده روشن باشد و از این پس گزارش های ماهانه فقط برای شرکت بورس ارسال می شود ولی گزارش های سالانه یعنی صورت های مالی و اظهار نظر حسابرس علاوه برشرکت بورس، برای سازمان هم ارسال شود و اجرای بازدیدها هم توسط شرکت بورس صورت می گیرد.
عضو هیات مدیره سبا یادآور شد: براساس دستورالعمل، شرکت بورس برنامه نظارتی خود را قبل از سال اعلام و بر اساس آن اجرا می کند و با توجه به دقتی که در تهیه این دستورالعمل صورت گرفته است پیش بینی می شود که نظارت دقیق تر از گذشته خواهد شد، زیرا در گذشته تنها سازمان بورس متولی نظارت بود که از خودش ایراد نمی گرفت ولی امروز شرکت باید براساس دستورالعمل این نظارت را انجام دهد و دو نهاد دیگر هم در این امر مشارکت کنند.
وی با بیان این که در کنار نظارت دقیق، همه حلقه های این زنجیره باید قوی و درست عمل کند، گفت: نظارت تخصصی، کارآمد، موثر و با استفاده از نهاد ناظر دارای تخصص، به سود همه فعالان در حوزه بازار سرمایه است.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ترجیح منافع بلندمدت به منافع کوتاه مدت و ا یجاد کنترل های داخلی در کارگزاری ها برای جلوگیری از تخلفات، تصریح کرد: در غیر این صورت ممکن است در اثر تخلف یک یا چند کارگزاری محدود، اعتبار حرفه مخدوش و هزینه های زیادی به دیگران تحمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: رعایت منافع مشتری با منافع بلندمدت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار همسو است هرچند در برخی موارد با منافع کوتاه مدت کارگزاری در تضاد باشد و در نتیجه باید منافع بلندمدت حرفه را در نظر گرفت.
وی نظارت را مستلزم وضع مقررات و کنترل اجرای آن در موارد تعارض منافع کوتاه مدت عده ای محدود با منافع بلندمدت جمع توصیف کرد و افزود: برای داشتن بازار سرمایه بزرک، تمام حلقه های موثر، فعالان و تمام موارد موثر در بازار را باید تقویت کرد.
وی گفت: اگر برای افزایش اعتماد مردم و جذب آنها به بازار نباید دست کاری در قیمت و یا معامله مبتنی بر اطلاعات نهانی وجود داشته باشد، به همان ترتیب فعالان بازار هم باید منصفانه عمل کنند و جدای از خرید و فروش و اخذ و اجرای سفارش، خدمات دیگری مانند الکترونیکی کردن سفارشات یا ارایه مشاوره به مشتریان داده شود.
اقتصام /9141/1558/ شماره 098 ساعت 15:29 تمام
۰ نفر