۱۴ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6606142
T T
۰ نفر
180 هزار تن محصول باغی خراسان شمالی بخاطر نبود صنایع تبدیلی تهدید می شود ......................................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/07/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
معاون صنایع تبدیلی و توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نبود صنایع تبدیلی 180 هزار تن محصولات باغی این استان را تهدید می کند.
حسین عظیمی روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی مجموع محصولات باغی این استان را 180 هزار تن اعلام کرد و افزود: بیشترین تهدید ضایعات محصولات باغی متوجه انگور است.
وی تولید سالانه انگور خراسان شمالی را 136 هزار تن عنوان کرد و گفت: 96 هزار تن آن از گونه کلاه داری است که به دلیل دانه دار بودن تنها حالت تازه خوری داشته و لازم است فرآوری شود.
او با اشاره به رتبه ششم این استان از لحاظ تولید انگور در کشور افزود: این در حالی است که حتی یک واحد تبدیلی انگور در خراسان شمالی وجود ندارد.
وی ضایعات انگور استان را 34 درصد بیان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، واگذاری زمین در شهرک صنعتی در بخش صنایع تبدیلی و حمایت از راه اندازی صنایع تکمیلی باغی و بخصوص انگور سیاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی است.
او اولویت دوم برنامه های صنایع تبدیلی خراسان شمالی در پرداخت تسهیلات و اعطای زمین را مربوط به سردخانه میوه و سبزیجات و اولویت سوم را مربوط به فرآوری سیب زمینی عنوان کرد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میانگین ضایعات محصولات باغی را در کشور 28 درصد، زراعی را 8/16 درصد، دامی را 5/6 درصد و سیب زمینی را 30 درصد بیان کرد.
وی گفت: بطور یقین این میانگین به دلیل نبود صنایع تبدیلی باغی و کمبود صنایع تبدیلی زراعی و دامی در خراسان شمالی از میانگین کشوری بیشتر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، 308 هزار هکتار سطح زراعت با 32 گونه زارعی و 38 هزار هکتار باغ با 28 گونه باغی دارد اما در این استان تنها هشت واحد صنعت تبدیلی زراعی و سه صنعت تبدیلی دامی وجود دارد.
ک/2 7186/626/660 شماره 083 ساعت 15:00 تمام
۰ نفر