۱۰ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6612903
T T
۰ نفر
ایران برای مشارکت در طرح احداث خط آهن در ترکمنستان اعلام آمادگی کرد ....................................................................
عشق آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/09/86 خارجی.اقتصادی.خط آهن.آسیای مرکزی.
وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی خط راه آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان بر آمادگی کشورمان جهت مشارکت در اجرای این طرح در خاک ترکمنستان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا،"محمد رحمتی" گفت: در این زمینه با همتای ترکمنی خود مذاکرات مفصلی داشته و آمادگی کشورمان را بر مشارکت در احداث این طرح در خاک ترکمنستان به مسافت 700 کیلومتر، اعلام کرده است.
وی افزود: ایران بطور قطع بخش مربوط به اجرای این طرح در خاک خود را که 90 کیلومتر است، به انجام خواهد رساند.
وزیر راه وترابری ایران افزود: احداث خط راه آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان سبب کوتاهی و کاهش هزینه در مسیر کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا خواهد شد.
رحمتی افزود: احداث این راه آهن پیوند و همبستگی مردم منطقه را هر چه بیشتر به همراه خواهد داشت.
وزیر راه و ترابری ایران همچنین در جمع خبرنگاران به سلام گرم رییس جمهوری اسلامی ایران به همتای ترکمنی خود اشاره کرد و گفت: آغاز عملیات احداث این خط راه آهن روز تاریخی در مناسبات سه کشور ایران ، ترکمنستان و قزاقستان است .
عملیات احداث خط راه آهن "ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان" ازمنطقه "برکت" استان بالکان همجوار مرز استان گلستان ایران روز شنبه با حضور "قـربانقلی بردی محمداف" رییس جمهوری ترکمنستان آغاز شد.
طول این مسیر 900 کیلومتر است که از این مجموع 700 کیلومتر در خـــــاک ترکمنستان، 90 کیلومتر در خاک ایران و بقیه در خاک قزاقستان ریل گــذاری خواهد شد.
میزان ظرفیت جابجایی کالا از طریق این خط راه آهن سـالانه سه تاپنج میلیون تن اعلام شده که این ظرفیت تا سقف 12 میلیون تن کالا نیز قابل افزایش است.
موافقت اولیه احداث این خط راه آهن اردیبهشت ماه امسال در شهر ترکمنباشی بین روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید که موافقت نامه نهایی آن در حاشیه نشست اخیر سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران بین جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان امضا شد.
براساس محاسبات کارشناسان، این خط راه آهن 900 کیلومتر طول خواهد داشــت که با احداث آن، شبکه ریلی ایران از طریق کشورهای ترکمنستان و قزاقستــان به شبکه ریلی روسیه متصل می شود.
آساق 1415**2190** شماره 084 ساعت 15:33 تمام
۰ نفر