۳۰ بهمن ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6665412
T T
۰ نفر
مسوولان:راه اندازی تکنیکال بلاک و برج جدید فرودگاه شیراز، شبیه حماسه است # شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/11/85 داخلی.اقتصادی.فرودگاه. "وقتی سیستم سوئیچینک برج جدید فرودگاه شیراز در ساختمان جدید تکنیکال بلاک کلید خورد و با موفقیت داده های موجود بالاآمد،اشک شوق درچشم کارشناسان فنی، متخصصین و مهندسین نشست و هر کس آنجا حاضر بود گریست". این جملاتی از گفته های مهندس سید مجید حجازی مدیر کل فرودگاههای استان فارس در آیین گشایش برج جدید مراقبت پرواز و افتتاح ساختمان تکنیکال بلاک فردگاه شیراز است. ساختمان تکنیکال بلاک و برج جدید فرودگاه شیراز که سرگذشت پرفرازو نشیبی دارد و طی 10 سال گذشته که از کلنک زنی آن می گذرد بارها با تغییر کارکرد و قبض و بسطهای مختلف مواجه شده است سرانجام بیست و هشتم بهمن جاری به طور رسمی به بهره برداری رسید. تجمیع تمام سیستم های ناوبری،کنترل پرواز،امور الکترونیکی و تقرب پرواز در یک محل، به تکنیکال بلاک موسوم است. نکته قابل توجه درراه اندازی برج جدید و سیستم تکنیکال بلاک فرودگاه شیراز آن است که این پروژه قبلا قرار بود توسط کارشناسان شرکت ریتون کانادا انجام شودامابا تحریم ایران توسط شرکت یاد شده طرح اجرای آن توسط متخصصین داخلی انجام شد. انتقال سیستم های الکترونیکی راداری، اپروچ، ناوبری و مراقبت پرواز از برج قدیم فرودگاه شیراز به برج جدید و نصب و راه اندازی این سیستم های پیچیده درنوع خود،کار کم نظیری است که توسط متخصصین و مهندسین داخلی انجام شده است. این کارمی بایست در شرایطی انجام گیرد که بدون معطل ماندن نشست و برخاست هواپیماهاوبدون تعطیل شدن برج قدیم سیستم های الکترونیکی به برج جدید انتقال یابد و در آنجا مراحل راه اندازی و تست صورت پذیرد. طرح انتقال تجهیزات ارتباطی، ناوبری ، رادار و مراقبت پرواز به برج جدید فرودگاه شیراز با هماهنگی مسوولان فرودگاه شیراز و اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاههای کشور از اوایل تیرماه امسال آغاز شد. نقشه های محلی عبوروجانمایی کابل ها و تاسیسات ونحوه قرارگرفتن سیستم های عملیاتی تهیه شده و به اجرا در می آید. برای ایجاد مقدمات لازم جهت انتقال تجهیزات برج قدیمی و متروکه فرودگاه شیرازبه برج جدید و در عین حال برای فعال ماندن سیستم های ناوبری و کنترل نشست وبرخاست هواپیماها یک دستگاه موقت کنترل با سوئیچینک مربوط به همراه اطلاعات راداری باارتباطات ماکرویو در شیراز طراحی و درفرودگاه شیراز مورد بهره برداری قرار گرفت. در عین حال می بایست تمهیدات لازم برای حفاظت ازتجهیزات یادشده در مقابل نوسانات برق،رعدوبرق و حوادث دیگر نیز گرفته شود تا خللی در اجرای عملیات انتقال بروز نکند. همچنین برای اطمینان از کارکرد سیستم ها و نظارت بر نحوه کار سیستم های ناوبری و کنترل تجهیزات برای نخستین بار ازسیستم های بی سیم در این زمینه در شیراز استفاده شده است. سرانجام با تایید صحت کار سیستم های موقت طراحی شده در نیمه مرداد ماه امسال تجهیزات برج و اپروچ ازمحل برج قدیم فرودگاه شیرازجمع آوری و عملیات انتقال آن به برج جدید در این زمان آغاز شد. جمع آوری و انتقال سیستم ها در کمال دقت و با اتخاذ تدابیر لازم در این مرحله صورت پذیرفته و تجهیزات پس از انتقال در محل های از پیش تعین شده نصب و کابل های ارتباطی آن با رعایت استاندادهای لازم برقرار شده است که پس از گذراندان دوره آزمایشی نهایتا اواسط شهریور ماه سیستم های جدید سوئیچینک عملیاتی شده است. پس از این مرحله تجهیزات کنترل روشنایی باند نیزاز محل برج قدیم به برج جدید منتقل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. سیستم پیشرفته سوئیچینک مخابرات فرودگاه شیراز نیز اواخر آبان ماه امسال با قابلیت ارتباط دو طرفه بین 16 ایستگاه برای تبادل اطلاعات با مرکز و شرکت های هواپیمایی و هواشناسی در محل ساختمان جدید تکنیکال بلاک شیراز نصب و راه اندازی شد. اجرای این عملیات از آن رو حائزاهمیت است که جوانان و مهندسین و متخصصین داخلی کشورمان ثابت کردند که با اجرای تحریم توسط شرکت ریتون کانادا نه تنهااین طرح بزرک و مهم بر زمین نماندبلکه با شایستگی توسط متخصصان داخلی به سرانجام مطلوب رسید. این کارکرد همچنین نشان دادکه با توجه به تحریم اقتصادی و فن آوری و عدم پشتیبانی شرکت های خارجی جهت انتقال تجهیزات راداری و از طرفی لزوم شناخت دقیق ازسیستم های موجود،انجام این طرح حاکی از توانایی هاوتلاشهای مدیران، کارشناسان و متخصصین داخلی در صنعت فرودگاهی است. اجرای این طرح همچنین به لحاظ اقتصادی و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح کشور و به خدمت گرفتن کارشناسان و پیمانکاران ایرانی و استفاده بهینه از تولیدات داخلی و ارتقای سیستم های موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برنامه ریزی،اتخاذ تدابیرو فراهم نمودن تجهیزات لازم برای عملیاتی ماندن فرودگاه شیراز و انجام پروازها حین انجام طرح انتقال تجهیزات از مهمترین و حساسترین ویژگی انجام طرح است. طرح احداث ساختمان برج جدید وتکنیکال بلاک فرودگاه شیراز از سال 75 آغاز شده که به دلیل تغیر کارکرد و حذف پروژه احداث مرکز دوم کنترل فضای کشور در شیراز و همچنین حذف طرح احداث مرکز پشتیبان در فرودگاه شیراز با وقفه مواجه شد. از این رو تجهیزات خریداری شده از جمله سیستم های فرستنده ، گیرنده و رکوردر ، هواشناسی ، کنسول های برج ، اپروچ ، سیستم های ناوبری و مراقبت در محل های موقت نصب و راه اندازی شد و سرانجام با موفقیت به ساختمان برج جدید و تکنیکال بلاک انتقال یافت. ساختمان برج جدیدو تکنیکال بلاک فرودگاه شیراز با هفت هزار متر مربع زیر بنا 43 متر ارتفاع درد و برای تجهیز و راه اندازی آن 71 میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه شده است. مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور در شیراز گفت : توان فنی، مهندسی وتخصصی در فرودگاههای کشور در زمینه عملیات و فن آوری، ارتقای شایانی یافته و به سطحی جهانی و بین المللی رسیده است. مهندس اصغرکتابچی انتقال تجهیزات فنی به برج جدید مراقبت پرواز فرودگاه شیراز را کاری ستودنی توصیف کرد و افزود: فرانسه، کانادا و برخی دیگر از کشورهای دارای فن آوری ارائه خدمات فرودگاهی درجهان اکنون مایلنداز تخصص، تجربه و مشارکت متخصصین ایرانی درراه اندازی طرحهای عظیم فرودگاهی در مناطق مختلف جهان استفاده کنند. مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور گفت:راه اندازی ساختمان تکنیکال بلاک در فرودگاه شیراز و مهمتر از آن انتقال سیستم های کنترل و تقرب پرواز در برج جدید مراقبت پرواز این فرودگاه از جمله مواردی است که به پشتوانه توان فنی و تخصصی مهندسان و متخصصین داخلی انجام شده است. مدیرکل فرودگاههای استان فارس نیز در این زمینه گفت: احداث و راه اندازی ساختمان تکنیکال بلاک و سیستم های الکترونیک ناوبری و تقرب پرواز در فرودگاه شیراز و همچنین برج جدید این فرودگاه کاری شبیه حماسه است که به دست متخصصین داخلی انجام شده است. مهندس سیدمجید حجازی افزود: همه عمیلیات ساختمانی و انتقال تجهیزات فنی ناوبری، احداث مرکز کنترل هوایی،سیستم های مخابراتی، تجهیزات برج مراقبت و اپروچ،خدمات ناوبری دربرج جدید و ساختمان تکنیکال بلاک توسط متخصصان داخلی و بی نیاز از شرکت طرف قرارداد کانادایی یا سایر شرکت های خارجی انجام شده است. مدیر کل فرودگاههای استان فارس گفت: ساختمان تکنیکال بلاک شیراز در نوع خود کم نظیراست و به لحاظ وسعت ساختمان، محوطه سازی ، تاسیسات،حجم انتقال تجهیزات الکترونیکی از ویژگی خاصی برخوردار است. 677/675
۰ نفر