۱۳ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6667957
T T
۰ نفر
اجرای طرح نیمه تمام کارخانه اسید سیتریک سبزوار نیازمند تسهیلات است ................................................................
سبزوار - خبرگزاری جمهوری اسلامی13/12/85 داخلی. اقتصادی. صنایع. مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت جوین سبزوار گفت : کارخانه اسید سیتریک جوین بخاطر دریافت نکردن به موقع تسهیلات نیمه تمام رها شده است. مهندس سید محمد حسینی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران - این کارخانه را در صورت راه اندازی - بزرگترین واحد تولید اسید سیتریک در خاورمیانه توصیف کرد و افزود :ساخت کارخانه سال 1382 آغاز شد اما هم اکنون با 75 درصد پیشرفت نیمه تمام باقی مانده است. وی گفت : برای ساخت این کارخانه 630 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. او افزود 18 :میلیون و 900 هزار یورو از بانک برای این پروژه تسهیلات اختصاص یافت و برای تکمیل نهایی آن 12 میلیون یورو ارز و 100 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. وی ظرفیت تولید این طرح را 24 هزار تن اسید سیتریک در سال عنوان کرد و گفت : برای تولید این مقدار اسید سیتریک به 60 هزار تن ملاس نیاز است که از شکر خام و پساب کارخانه قند مجتمع کشت و صنعت جوین تامین می شود.
او افزود :اسید سیتریک در صنایع شوینده - غذایی - دارویی - نگه دارنده و همچنین به عنوان ماده رسوب زدایی در صنایع کاربرد دارد.
وی گفت : این ماده هم اکنون در ایران و کشورهای منطقه تولید نمی شود لذا کارخانه جوین در صورت راه اندازی علاوه بر تامین نیاز مصرف داخلی قابلیت صادرات اسید سیتریک به کشورهای اروپایی را نیز دارد که این امر در دستور کار آن قرار دارد.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت جوین سبزوار با انتقاد از آنچه بی توجهی و ناهماهنگی نظام بانکی در ارایه تسهیلات برای تکمیل این پروژه دانست گفت: در صورت پرداخت تسهیلات این واحد صنفی طی سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به دو برابر شدن قیمت اسید سیتریک در بازارهای جهانی - راه اندازی این کارخانه را ضروری دانست و افزود :با راه اندازی این پروژه مهم صنعتی برای 200 نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد شغل خواهد شد.
کارخانه در حال ساخت اسید سیتریک در فاصله 60 کیلومتری شمال شهر سبزوار و در جوار کارخانه قند مجتمع کشت و صنعت جوین قرار دارد.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است. 7499/663/660 شماره 113 ساعت 17:43 تمام انتهای پیام 17-43-41.D13
۰ نفر