دوغول خودروسازی ژاپن وآمریکادرحال مذاکره برای تولیدنسل جدیدخودروهستند
#
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/02/84
خارجی.ژاپن.اقتصادی.علمی.تویوتا.
گروه خودروسازی تویوتا و گروه جنرال موتورز دو غول خودروسازی جهان در
حال مذاکره برای افزایش همکاری شان برای توسعه و تولید مشترک نسل جدید
خودروهایی کم آلاینده از جمله تولید مشترک خودروهای هایبرد و خودروهای
باتری سوختی هستند.
شبکه تلویزیون سراسری ژاپن "ان.اچ.کی" روز چهارشنبه با اعلام این خبر
گزارش کرد که این حرکت و همکاری به دلیل کاهش یافتن هزینه ها برای تولید
خودروهای کم آلاینده و همساز با محیط زیست و نیز جلوگیری از ایجاد رقابت
فرساینده میان آنها، به سود این دو گروه خودروسازی شمرده می شود.
بر اساس این گزارش، برای تویوتا به عنوان دومین تولیدکننده خودرو جهان
این معامله مانع از بروز یک فرسایش مالی شدید میان این شرکت با شرکت
آمریکایی جنرال موتورز به اولین تولیدکننده خودرو جهان همانند آنچه که
در دهه 1980 میلادی میان ژاپن و آمریکا رخ داده می گردد.
به گزارش "ان.اچ.کی" با توجه به سفر "ریچارد واگنر" رییس شرکت جنرال
موتورز روز شنبه آینده به ژاپن و دیدارش با "فوجیو چو" پرزیدنت و رییس
اجرایی گروه خودروسازی تویوتا، انتظار می رود مذاکرات یاد شده در بالاترین
سطح دنبال شود.
پیشتر خودروسازان ژاپنی و آمریکایی در زمینه مبادله فناوری در خصوص
خودروهای باتری سوختی "full-cell " و هایبرد به توافق هایی رسیده اند.
دو شرکت تویوتا و جنرال موتورز نیز در این چارچوب در سال 1999 میلادی
یک قرارداد همکاری برای توسعه خودروهای سوخت باتری به امضا رساندند اما
باوجود این، دو شرکت مذکور به طور جداگانه اقدام به ساخت این گونه خودروها
کردند.
به گفته دست اندرکاران امر، درصورت توافق این دو غول خودروسازی در زمینه
تولید خودروهای نسل آینده و همساز با طبیعت، تحولی بزرک صورت خواهد گرفت.
در باتری سوختی از طریق واکنشی که میان هیدروژن و اکسیژن صورت می گیرد
الکتریسیته تولید می شود بدون آنکه سبب ایجاد گاز اکسید کربن که عاملی مهم
در گرمایش جهان می باشد، گردد.
از آنجا که خروجی خودروهای دارای سیستم باتری سوختی تنها آب است، کمک
زیادی به حفظ محیط زیست خواهند کرد.
علاوه بر شرکت تویوتا، شرکت های ژاپنی هوندا و نیسان نیز در زمینه تولید
خودروهای سوخت باتری فعال هستند.
دولت ژاپن مصمم است که با گسترش استفاده از خودرو با سوخت باتری،
زمینه کاهش استفاده از خودرو با سوخت فسیلی را فراهم کند.
روزنامه یومیوری پیشتر در این باره گزارش داده بود که دولت ژاپن در
صدد است که تا سال 2030 میلادی حدود 20 درصد از خودروهای ژاپن را خودرو
با سوخت باتری کند.
خودروهای هایبرد نیز دارای یک موتور برقی و یک موتور استاندارد هستند
که در شهر از موتور برقی که فاقد صدا و آلودگی و سرعت پایین است، استفاده
می کنند و در خارج از شهر از موتور استاندارد پرقدرت بهره می گیرند.
شرکت خودروسازی تویوتا اولین کارخانه سازنده خودروهای هایبرد معروف
به "پریوس تویوتا" از سال 1997 است و از آن تاریخ تاکنون این شرکت بیش از
200 هزار دستگاه از این خودروها را به فروش رسانده است.
خودرو پریوس اولین خودرو از نوع هایبرد بود که توانست در جهان به
تولید انبوه برسد.
خودرو هایبرد پرویوس می تواند با یک لیتر بنزین تا حداکثر 35 کیلومتر
مسافت را بپیماید و به همین دلیل در حال حاضر یکی از کم مصرف ترین خودرو در
جهان محسوب می شود.
شرکت های تویوتا، سوزوکی و هوندا از جمله شرکت های خودروسازی ژاپن هستند
که خودرو هایبرد تولید می کنند.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان ژاپنی، یکی از عوامل موفقیت شرکت
تویوتا در بازار آمریکا ارایه مدل جدید و پرطرفدار خودرو هایبردپروس بوده
است.
شرکت تویوتا در سال گذشته 2004 میلادی موفق شده است که بیش از 2 میلیون
دستگاه خودرو در بازار آمریکا به فروش رساند که نسبت به سال 2003 میلادی
10 درصد افزایش نشان می دهد.
بر اساس گزارش گروه خودروسازی تویوتا، این گروه درسال مالی 2004
میلادی، در مجموع هفت میلیون و 717 هزار دستگاه انواع خودرو در سراسر جهان
(شامل ژاپن ) تولید کرده است.
گروه خودروسازی تویوتا شامل شرکت تویوتا و نیز دو شرکت وابسته اش شامل
دایهاتسو و هینو است.
گروه خودروسازی تویوتا هم اینک 5/41 درصد از کل بازار خودرو ژاپن را در
اختیار دارد.
گروه خودروسازی ژاپنی تویوتا روز گذشته اعلام کرد که در سال مالی 2004
میلادی، این گروه بیش از یک تریلیون و 170 میلیارد ین سود کرده است.
Prius hybrid Toyota
آساق/280/1438/1513
دوغول خودروسازی ژاپن وآمریکادرحال مذاکره برای تولیدنسل جدیدخودروهستند
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر:
6676513