۳ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6685590
T T
۰ نفر

نگاهی به وضعیت و سیاست های کشاورزی ترکمنستان

۳ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6685590
نگاهی به وضعیت و سیاست های کشاورزی ترکمنستان # عشق آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/84 خارجی.اقتصادی. کشاورزی.ترکمنستان با آنکه حدود دو سوم سرزمین ترکمنستان را صحرای قره قوم تشکیل داده و کمبود زمین و بویژه آب زراعی موانعی جدی بر سرراه کشاورزی محسوب می شوند ولی بخش کشاورزی همچنان در اقتصاد این کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از سال های پیش از استقلال ترکمنستان ، ترکمن هااقدامات گسترده ای در زمینه تامین منابع آبی برای رشد و توسعه بخش کشاورزی انجام داده اند که احداث کانال قره قوم به طول 1340 کیلومتر برای آبیاری بیش از یک میلیون هکتار زمین زراعی از جمله آنهاست. بخش کشاورزی ترکمنستان عمدتا وابسته به دو محصول استراتژیک گندم و پنبه بوده و همه برنامه های بلندمدت دولت حول محورافزایش میزان تولید این دو محصول قرار دارد. به غیر از گندم و پنبه، محصولاتی مانند جو، ذرت ، برنج ، حبوبات ، میوه و سبزیجات در این کشور تولید می شوند که میزان آن چندان چشمگیر نبوده و در اغلب آنها ترکمنستان مجبور به واردات از خارج می باشد. دولت ترکمنستان در برنامه بلندمدت توسعه ای خود افزایش تولید چند برابری محصولات کشاورزی بویژه گندم و پنبه را پیش بینی کرده است. بر پایه این برنامه، میزان تولید پنبه در این کشور باید تا سال 2010 میلادی به پنج میلیون تن برسد. میزان تولید گندم نیز نیز برپایه این برنامه در سال 2010 میلادی به ده میلیون تن افزایش می یابد. ترکمنستان در اجرای برنامه محوری تولید گندم خود درسال های پس ازاستقلال به موفقیت های خوبی رسیده و تولید این محصول از میزان حدود 500 هزار تن در سال های اول دهه 90 میلادی به سه میلیون و 100 هزار تن در سال جاری رسید. به گفته مقام های ترکمنستان، هم اکنون این کشور در تولید گندم کاملا خودکفا شده و برای تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان این محصول تلاش می کند. در زمینه پنبه بر خلاف زمان حاکمیت شوروی سابق که ترکمنستان به همراه ازبکستان دو جمهوری پنبه خیز این کشور محسوب می شدند، میزان تولیداین محصول در ترکمنستان بشدت کاهش یافته و تاکنون تلاش ترکمن ها برای رسیدن به دوران طلایی سال های گذشته ناکام مانده است. ترکمنستان در زمان شوروی سابق نزدیک به 5/1 میلیون تن پنبه تولید می کرد.
بااینکه در طول سه سال گذشته در برنامه های سالانه کشاورزی ترکمنستان تولید دست کم دو میلیون تن پنبه پیش بینی می شد ولی طی این سال ها تولید این محصول حتی به مرز یک میلیون تن نیز نرسید. در سال زراعی گذشته که ترکمنستان برای تولید 2/2 میلیون تن پنبه برنامه ریزی کرده بود پنبه کاران این کشور تنها موفق به تولید چیزی بیش از 600 هزار تن محصول شدند. "صفر مراد نیازاف" رییس جمهوری ترکمنستان تاکید بسیاری بر رشد تولید این دو محصول دارد و تاکنون مقام های دولتی بسیاری در ترکمنستان به خاطر عدم موفقیت در افزایش تولید پنبه از سوی نیازاف از کار برکنار شده اند. رییس جمهوری ترکمنستان تاکید می کند که در این کشور شرایط لازم برای توسعه بخش کشاورزی به خصوص در زمینه گندم و پنبه وجود دارد و دولت با خرید تجهیزات پیشرفته خارجی از توسعه این بخش به طور همه جانبه حمایت می کند. ترکمنستان تنها در سال گذشته میلادی 250 میلیون دلار ماشین آلات کشاورزی از جمله 1400 دستگاه کمباین از شرکت های کیس و جان دیر آمریکاخریداری کرد.
به گفته تحلیل گران با توجه به موفقیت ترکمنستان در تولید گندم از این پس عمده توجه دولت به محصول پنبه معطوف خواهد شد. افزایش تولید این محصول با توجه به سرمایه گذاری کلان دولت ترکمنستان در زمینه صنایع نساجی برای این کشور امری ضروری محسوب می شود. برپایه برنامه توسعه بلند مدت ترکمنستان، میزان سرمایه گذاری در بخش نساجی این کشور تا سال 2010 میلادی به بیش از 5/1 میلیارد دلار خواهد رسید.
ترکمنستان قصد دارد تا این زمان 26 مجتمع نساجی را احداث و راه اندازی کند. با راه اندازی این مجتمع ها تولید محصولات نساجی بویژه نخ پنبه ترکمنستان 60 درصد افزایش می یابد. به گفته رییس جمهوری ترکمنستان به تدریج در هر کدام از بخش های پنبه خیز این کشور نیز که حدود 50 منطقه را شامل می شود،یک مجتمع نساجی،رنگرزی و تولید پوشاک احداث خواهد شد. آساق/ 330/1550/1513
۰ نفر