۳۱ مرداد ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6735281
T T
۰ نفر
چین بازیگر جدید عرصه انرژی در جهان از نگاه آمار # پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/05/83 خارجی.اقتصادی.چین. روند فزاینده مصرف و تولید انرژی به ویژه نفت و گاز در چین، این کشور را به یک بازیگر مهم و اصلی در عرصه انرژی جهان تبدیل کرده است. چین در زمان حاضر پس از آمریکا بزرگترین واردکننده و مصرف کننده نفت است و با توجه به رشد اقتصادی سریع این کشور انتظار می رود این رویکرد در آینده نیز همچنان ادامه یابد. چین سال گذشته میلادی در زمینه واردات و مصرف نفت در جهان از ژاپن نیز پیشی گرفت و مصرف نفت آن در سال 2003 میلادی به 252 میلیون و 300 هزار تن رسید و پیش بینی می شود این میزان سال جاری میلادی به 308 میلیون تن برسد.
این در شرایطی است که واردات نفت چین در سال های گذشته به سرعت رو به- افزایش گذاشته است. چین در سال 2003 میلادی بیش از 90 میلیون تن نفت وارد کرد و امسال این رقم به حدود 110 میلیون تن خواهد رسید. از سوی دیگر واردات محصولات نفتی پالایش شده چین نیز بایک افزایش تقریبی 40 درصدی در سال جاری میلادی به40 میلیون تن خواهد رسید که به مراتب بیشتر از 28 میلیون تن سال گذشته میلادی است. بر اساس این آمار می توان نتیجه گرفت که بیش از یک سوم نفت مورد نیاز چین از کشورهای دیگر وارد می شود. چین در عین حال برای تامین انرژی مورد نیاز خود با دیگر کشورها قراردادهای مختلف نفت و گاز امضا کرده است. این کشور در شش ماهه سال جاری میلادی پنج میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده است که به این ترتیب روسیه در زمان حاضر با صادرات نزدیک به 30 درصد از نفت خود به چین چهارمین صادرکننده نفت به این کشور پس از ایران، عربستان سعودی و عمان قرار دارد. چین همچنین در حال گفت وگو با مقام های روسی برای انتقال نفت سیبری به میدان نفتی " داچینک " در شمال این کشوراست که در صورت احداث خط لوله انتقال نفت دراین منطقه، 30 میلیون تن نفت روسیه در سال به داچینک انتقال می یابد. بررسی ها نشان می دهد که چین درآینده به تدریج به یکی از بزرگترین خریداران نفت روسیه تبدل خواهد شد، ضمن آن که میزان خرید گاز طبیعی پکن از مسکو نیز در سه سال آینده به حدود 25 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. چین و روسیه در زمینه احداث خطوط ریلی برای حمل و نقل نفت به توافقاتی دست یافته اند که در صورت اجرای آن، هشت میلیون تن نفت در سال جاری میلادی از این طریق به چین صادر خواهد شد. راه آهن چین از جمله بخش های مهم برای انتقال انرژی به چین محسوب می شود. چین در نیمه اول سال جاری میلادی از طریق راه آهن 480 میلیون تن ذغال سنک را جابجا کرد که 12 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی بوده است. افزون بر این میزان، جابجایی نفت چین از طریق خطوط آهن در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی به 58 میلیون و 670 هزار تن رسید. ایران به عنوان بازیگر مهم عرصه انرژی در جهان و به ویژه در چین اکنون مهمترین تامین کننده نفت خام برای این کشور است و صادرات سالانه آن به چین بین 10 تا 12 میلیون تن است. علاوه بر این چین قصد دارد در 25 سال آینده مقادیر زیادی گاز طبیعی مایع از ایران خریداری کند که به این ترتیب پکن به یکی از واردکنندگان اصلی انرژی از ایران تبدیل خواهد شد. این در حالی است که شرکت های نفتی چین درصدد حضور گسترده تر در صنعت نفت ایران و اجرای طرحهای اکتشاف واستخراج درمناطق مختلف کشورمان هستند.
چین همچنین با کشورهای اندونزی و استرالیا نیز در زمینه نفت و خرید گاز طبیعی مایع قراردادهای بلند مدت و مهمی امضا کرده است. این کشور با قزاقستان یک قرارداد نفتی امضا کرده که بااحداث خط لوله انتقال نفت بین دو کشور ، میزان واردات نفت چین ازاین کشور نیز پس از سال 2005 میلادی به 10 میلیون تن خواهد رسید . چین با سوریه نیز قرارداد تاسیس نخستین شرکت نفتی مشترک را درآن کشور امضا کرده است، این قرارداد را دو شرکت اکتشاف نفت و گاز چین و شرکت نفتی " کوکب " سوریه امضا کرده اند که ظرفیت تولید و ذخیره نفتی مشترک آنها در روز در میدان نفتی در شمال شرق سوریه به 500 هزار تن خواهد رسید. شرکت های نفتی" سینوپک " چین و" پتروبارس " برزیل نیزاخیرا قراردادی به امضا رساندند که اساس آن همکاری های دو کشور برای اکتشاف و استخراج نفت در آبهای عمیق در اطراف برزیل و دریای جنوبی چین است. از سوی دیگر در داخل چین ، دولت در حال اجرای طرح احداث خط لوله چهار هزار کیلومتری برای انتقال گاز طبیعی مناطق پرانرژی شمال غرب چین به نواحی توسعه یافته کم انرژی در شرق این کشور است. با ساخت این خط لوله که دو هزار و 500 کیلومتر آن احداث شده، سالانه بیش از 15 میلیارد گاز طبیعی از غرب به شرق چین منتقل خواهد شد. علاوه بر این چین برای رفع نیاز انرژی خود به استفاده از انرژی های جایگزین مانند باد ، خورشید ، آب و غیره روی آورده و پیش بینی شده است که میزان تولید این انرژی ها در این کشور تا سال 2015 میلادی معادل 43 میلیون تن ذغال سنک باشد. استفاده از این انرژی ها باعث کاهش 30 میلیون تن گاز سمی دی اکسید کربن و دو میلیون تن دی اکسید سولفور واکسید نیتروژن موجود درهوای چین خواهد شد که به این ترتیب از آلودگی هوا تا اندازه زیادی کاسته خواهد شد. آساق/275/1443/1513
۰ نفر