۲۷ بهمن ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6759169
T T
۰ نفر
خطوط کشتیرانی تجارتی کالاهای کانتینری از اروپا به بندرامام (ره )برقرار می شود # خرمشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/11/83 داخلی.اقتصادی.بنادر. مدیرکل سازمان بنادر و کشتیرانی خوزستان در خرمشهر گفت: از بهار سال 1383 خطوط کشتیرانی تجارتی کالاهای کانتینری از اروپا به بندر امام خمینی (ره ) برقرار می شود. "جلیل اسلامی" سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با واگذاری پایانه کانتینری به مدت 10 سال به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بندر امام خمینی (ره )به عنوان بندر کشتیرانی برای دپوی کالاهای کانتینری به صورت حمل مستقیم با سرویسهای کامل از مبدا تا مقصد در نظر گرفته شده است. او گفت: این بندر مناسب ترین و اقتصادی ترین بندر ترانزیتی به مقصد کشور عراق می باشد. اسلامی اظهار داشت: با توجه به بهترین ظرفیت موجود در بندر امام (ره ) و فاصله کوتاه 153 کیلومتری این بندر تا بصره عراق، این بندر ایده آل ترین بندر ترانزیتی به این کشور است. مدیر کل سازمان بنادر و کشتیرانی خوزستان با اشاره به اینکه بندر امام خمینی بهترین مسیر ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب نیز می باشد افزود: هم اینک 11 کشور آمادگی خود را برای ترانزیت کالا از شمال به جنوب اعلام کرده و یا در دست مطالعه دارند. او "ایران"، "قطر"، "روسیه" و "هند" را از جمله این کشورها نام برد و گفت: بندر امام (ره ) به دلیل داشتن موقعیت مناسب می تواند به عنوان بهترین مسیرها باشد. وی افزود: پشتیبانی جاده ای و ریلی از بنادر جنوب تا بندر "امیرآباد" اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالا از شمال به جنوب است. او اضافه کرد: با راه اندازی این خط ، مسیر سنتی "دریای سرخ" تا "سن پطرزبورک" حذف و هزینه حمل و نقل کالا نیز کاهش می یابد که رسیدن به این مهم نیاز دست یابی به زیرساخت ها و تجهیز بندرامام (ره ) را دو چندان می کند. اسلامی ساخت بزرگترین اسکله منطقه با ظرفیت پهلوگیری کشتی های 150 هزار تنی و تصویب این بندر به عنوان بزرگترین بندر صادراتی کشور توسط هیات دولت را از جمله اقدامات سازمان بنادر و کشتیرانی برای فراهم ساختن امکانات در این بندر برشمرد. او تاکید کرد: هم اینک تعرفه های این بندر 10 تا 15 درصد پایین تر از تعرفه های بنادر منطقه است. وی ادامه داد: سهم تخلیه و بارگیری بندر امام از کل تخلیه و بارگیری کالاهای کشور 42 درصد است. او اظهار داشت: پس از پایان جنک تحمیلی دولت برای گسترش و رونق این بندر دو هزار و 500 تا سه هزار میلیارد ریال در آن هزینه کرده که تمامی این هزینه ها از منابع داخلی سازمان بنادر و کشتیرانی بوده است. وی میزان اعتبارات مصرف شده برای توسعه این بندر را در امسال 500 میلیارد ریال عنوان کرد و تصریح کرد: این اعتبارات از منابع داخلی سازمان بنادر و کشتیرانی تامین شده است. او تاکید کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بعنوان پیمانکار پایانه کانتینری ملزم شده سالانه 100 هزار تی یو کانتینر را در بندرامام تخلیه و بارگیری کند که در این راستا با چهار خط از خطوط کشتیرانی اروپایی به توافق رسیده است. 2656/640
۰ نفر