۲۶ اسفند ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6762975
T T
۰ نفر
ذخایر عظیم گاز در خاورمیانه شاخصی برای توسعه (بخش نخست ) # دبی ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/12/83 خارجی.اقتصادی.امارات.شورای همکاری.گاز. ذخایر عظیم گاز در منطقه خاورمیانه بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برآن داشته تا برای طرحهای توسعه خود از این منبع انرژی بهره بیشتری بگیرند و با صادرات آن منابع ارزی مورد نیاز را فراهم سازند.
گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ماحاکی است : شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس ذخایر ثابت شده گازی بالغ بر 40 تریلیون متر مکعب دارند . امارات ، قطر ، عمان ، عربستان ، کویت و بحرین (اعضای شورای همکاری ) 24 درصد از ذخایر گاز جهان و بیش از 78 درصد گاز تمام کشورهای عربی را دارا هستند. ذخایر گاز جهان حدود 172 تریلیون متر مکعب گزارش شده که 6/27 درصد آن متعلق به روسیه است . کارشناسان انرژی در منطقه برامکانات اقتصادی موجود در کشورهای شورای همکاری در زمینه تولید و صدور گاز و به نقش رو به رشد گاز در اقتصاد کشورهای منطقه باتوجه به ذخایر عظیم آن دراین کشورها تاکید دارند . کشورهای شورای همکاری مایلند منابع اقتصادی خود را متنوع سازند و در چارچوب مبارزه باآلودگی محیط زیست به استفاده ازانرژی گاز اصرار می ورزند.
در بین کشورهای عضو شورای همکاری صادرات گاز در بین قطر ، امارات و عمان با صدور 30 میلیون تن متمرکز است . کشورهای عضو شورای همکاری درصدد انجام ابتکارهایی در رابطه با گسترش تولید ، حفاری چاههای جدید و تاسیس یک شبکه انتقال گاز از قطر به سوی امارات و عمان هستند . اعضای مذکور تولید وصادرات گاز رابرای متنوع ساختن درآمدهای خود مورد توجه خاص قرار داده اند، آنها صادرات مستقیم گاز به بازارهای جهانی و نیز به کارگیری گاز در صنایع پتروشیمی ، کودشیمیایی ، تولید برق و شیرین ساختن آب در برنامه خود گنجانده اند . براساس آمارهای موجود حجم مصرف گاز در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از 1/5 میلیارد متر مکعب در سال 1970 به 5/104 میلیارد متر مکعب در سال 2003 افزایش یافت . همچنین آمار مذکور حاکی از آن است که سهم گاز در مصرف انرژی به 9/50 درصد در سال 2003 در این کشورها رسید. بررسی ها نشان می دهد بالغ بر 90 درصد انرژی مصرفی در کشور قطر راگاز تشکیل می دهد ،درحالی که این میزان در کشورهای بحرین ،عمان و امارات به ترتیب 87 ، 5/64 و 62 درصد است . در عین حال میانگین مصرف گاز در عربستان 45 درصد و کویت برابر با1/37 درصد گزارش شده است . کارشناسان براین باورند که رشد نقش گاز در خاورمیانه با توجه به وجود ذخایر عظیم این انرژی در منطقه که معادل یک چهارم ذخایر جهان است ،با برنامه اکتشافات جدید احتمالی لافزایش خواهد یافت . کشورهای قطر ، ایران ، مصر ، عراق و لیبی مناطقی هستند که علاوه بر سرمایه گذاری ، برای توسعه میادین در این بخش نیز فعالیت می کنند . کشورهای مذکور برای بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی پیشنهاد استفاده از فرصتهای موجود در این بخش را ارایه می دهند . گزارشها حاکی از آن است که قطر 67/25 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز دارد و درپی این کشور عربستان قرار دارد و سهم امارات در این بخش 06/6 تریلیون متر مکعب برآورد شده است . در عین حال ذخایر گاز امارات 8/14 درصد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است . انتظار می رود سهم گاز درانرژی بین المللی از 23 درصد درسال 2000 میلادی به 28 درصد در سال 2030 افزایش یابد . میزان ذخایر گازکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حدود یک هزارو12 تریلیون فوت مکعب برآورد شده و کشورهای خاورمیانه درمجموع 7/8 درصد از گاز جهان را عرضه می کنند. تقاضای گاز در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سالانه حدود شش الی هفت درصد افزایش دارد که علت اصلی آن رشد 14 درصدی تقاضای گاز در بخشهای آب و برق است. ادامه دارد ... خاورم /300
۰ نفر