۱۴ مهر ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6783847
T T
۰ نفر
تصادفات جاده ای، چالشی که به دغدغه عمومی تبدیل شده است (8 )آخرین قسمت # شهرستانها، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/07/82 *مراغه * به گزارش فرماندهی انتظامی شهرستان مراغه در نیمه اول سال جاری در این شهرستان و عجبشیر یک هزار و 234 مورد تصادف خسارتی، 331 تصادف جرحی و 18 تصادف منجر به فوت اتفاق افتاده است. بنابر این گزارش میزان تصادفات نیمه اول سال جاری نسبت بـــه مدت مشابه پارسال 481 مورد خسارتی و 108 مورد تصادفات جرحی افزایش یافته و هفت مورد تصادف منجر به فوت کاهش داشته است. مدیریت راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی شهرستان مراغه می گوید برای کاهش میزان تصادفات رانندگی باید فرهنک عمومی رانندگان افزایش یابد. سرهنک طاهرعلی شکری افزود رعایت علایم راهنمایی و رانندگی و ترافیک توسط رانندگان، گریزاز خلاف های پنج گانه ازجمله سرعت غیرمجاز، سبقت، عدم استفاده از وسیله دارای نقص و انحراف به چپ و راست در کاهش آمار تصادفات رانندگی نقش بسزایی دارد. وی افزود باافزایش تولیدات کارخانه های خودرو و موتورسیکلت و نبود امکان خروج وسایط نقلیه فرسوده از مدار موجب افزایش بار ترافیکی سنگین در شهرها و بروز تصادفات رانندگی می شود. به گفته وی، استفاده از کمربند و کلاه ایمنی موجب کاهش 80 درصدی ضایعات جانی و مالی در تصادفات رانندگی می شود. رییس اداره راه و ترابری شهرستان مراغه گفت عرض کم جاده ها و وجود تقاطع های مختلف در جاده های اصلی در افزایش آمار تصادفات رانندگی تاثیر بسـزایی دارد. " صالح وقری " افزود در شهرستان مراغه برای کاهش آمار تصادفات رانندگی مسیر مراغه ـ بناب به صورت چهار خطه در حال اجرا است و امسال برای تکمیل ایــن جاده سه میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است. به گفته وی، اعتبار پیش بینی شده برای چهارخطه کردن این مسیر شش میلیارد ریال است. وی گفت چهار خطه کردن این مسیر موجب جداسازی مسیرهای رفت و برگشت خودرو شده و در کاهش میزان تصادفات رانندگی نقش بسزایی خواهد داشت. وی افزود امسال یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و حفظ راههای شهرستان مراغه اختصاص یافته است. شهردار مراغه در این زمینه گفت برای کاهش حوادث رانندگی در سطح شهر در 20 نقطه حادثه خیز مراغه سرعت گیر استاندارد و مجهز به شبرنک نصب شده است.
" احمد دلیری " افزود از زمان نصب سرعت گیرها درنقاط مختلف شهر میزان تصادفات رانندگی به نحو چشم گیری کاهش یافته است. وی گفت برای نصب این سرعت گیرها 150 میلیون ریال هزینه شده است. گردنه های دیورزم و چکان درمحور این شهرستان باکردستان و آذربایجان غربی در محور هشترود - مراغه مهمترین محل تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین است. شهرستان مراغه در جنوب غربی شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی ، یکی از مراکز مهم ارتباطی بین شهرهای شمال غرب کشور از جمله آذربایجان شرقی ، غربی ، کردستان و زنجان است . ندرعباس * معاون راهنمایی و رانندگی هرمزگان علت تصادفات در استان را حجم بالای ترافیک، عرض کم جاده های استان و رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان عنوان کرد. سرهنک "رسول دهقانی" تصریح کرد: استان هرمزگان به واسطه قرار گرفتن در حاشیه خلیج فارس و وجود مناطق آزاد کیش و قشم و همچنین دو بندرگاه فعال اقتصادی شهید رجایی و شهید باهنر حجم ترافیک بالای دارد. وی اظهارداشت: معاونت راهنمایی و رانندگی هرمزگان در راستای نهضت خدمت رسانی به مردم و به منظوربرقراری نظم عبور ومرور، تامین امنیت وافزایش ضریب ایمنی طرحهای ویژه ی برخورد با موتورسواران متخلف و وانت بارها را که در قسمت بار مبادرت به حمل مسافر می کنند، درست اجرا دارد. همچنین این معاونت طرح الزام در بستن کمربندایمنی درجاده هاوبزرگراهها و طرح برخورد باتخلفات ساکن درتقاطع و میادین موسوم به طرح میادین را دردست اجرا دارد. سرهنک دهقانی تصریحکرد: معاونت راهنمایی و رانندگی باتوجه به برخوردهای جدی باتخلفات به ویژه تخلفات حادثه ساز در جاده ها مانند عدم رعایت حق تقدم، سبقت غیرمجاز، عبورازچراغ قرمز وانحراف به چپ موفق شده تا حد قابل توجهی تصادفات جاده ای را کاهش دهد. مدیرکل راه وترابری هرمزگان نیزبه خبرنگار "ایرنا" گفت: استان در زمان حاضر دارای سه هزار و69 کیلومتر راه می باشد که تنها 262 کیلومتر آن راه اصلی می باشد. احمدصادقی افزود: ازآنجا که راهها نقش اصلی را درشکوفایی اقتصاد مناطق ساحلی ایفامی کنند، توجه به وضعیت بهسازی وتغییر مشخصات راههای اصلی وفرعی دراستان باعث کاهش بار ترافیک در این مناطق حساس است. مدیرکل راه وترابری هرمزگان بزرگراه بندرعباس ـ بندرشهید رجایی به طول 34 کیلومتر وقطعه یک بزرگراه بندرعباس ـ سیرجان به طول 20 کیلومتر ازمحل اعتبارات ملی رااز پروژه های دردست احداث این اداره دراستان عنوان کرد. صادقی بااشاره به اینکه مهمترین وظیفه اداره راه وترابری نگهداری، توسعه، بهسازی ورفع نقاط حادثه خیزاست، افزود: سال گذشته درهرمزگان 212 پروژه با 284 میلیارد ریال اعتباردرزمینه بهسازی وتوسعه،ایمن سازی ، حذف نقاط حادثه خیز ونگهداری ازشبکه راههای استان هزینه شده است. همچنین درسال جاری مبلغ 160 میلیاردو597 میلیون ریال ازمحل منابع استانی و14 میلیاردو880 میلیون ریال ازمحل منابع ملی برای 169 پروژه درزمینه توسعه بهسازی ونگهداری ازشبکه راههای اصلی، فرعی وروستایی وحذف نقاط حادثه خیز اختصاص یافته است. وی تصریح کرد: امسال چهارگردنه صعب العبور"ذرتوی"،"پایین" ،" تزرج" و "باغات" درحال اصلاح است که این امرسبب کاهش حوادث جاده ای می شود وعملیات بهسازی محور میناب به جاسک نیزبا20 میلیارد ریال اعتبار تاپایان سال 82 به اتمام می رسد که بااحداث این پروژه تعدادی ازآبنماهای سیل گیر این محور که هنگام بارندگی موجب انسداد راه می گردد، تبدیل به پل می شود. مدیرکل راه و ترابری هرمزگان اظهارداشت: همچنین عملیات احداث راه جدید بستک بندرعباس باهفت میلیارد و500 میلیون ریال اعتباردرسال جاری به پایان می رسد که با افتتاح این راه فاصله شهرستان بستک تا مرکز استان بیش از170 کیلومتر کوتاه تر می شود. *کرمانشاه * مدیر فرهنک و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی انتظامی استان کرمانشاه دراین زمینه به ایرنا گفت : برغم فعالیت خوب راه و ترابری استان در کنار بعضی از محورها خصوصا محورهای فرعی به اصلی ، برخی از جاده هاعرض کمی دارد.
" سرهنک شاپور جعفری " افزود : بعضی از محورها نیز به دلیل وجود پیچ و زوایای بی روح دارای دید کاملی برای راننده نیستند که این مهم نیاز به اصلاح دارند. وی گفت :از ابتدای سالجاری تاکنون 19 فقره مرک و 312 فقره جرح در جریان تصادفات جاده های استان روی داده که به ترتیب 2 و 3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. وی تعداد تصادفات منجر به جرح را 508 فقره و تعداد تصادفات خسارتی را یکهزار و 979 فقره ذکر کرد. جعفری اظهارداشت : در بروز حوادث 85 درصد سهم رانندگان و 15 درصد سهم ، جاده و وسیله نقلیه است . وی گفت : متاسفانه در این استان به مقررات راهنمایی و رانندگی کمترتوجه می شود و یا به عبارتی فرهنک رانندگی خیلی ضعیف است. وی افزود : رانندگان استان صرفا استفاده از وسیله نقلیه را به معنای صوری و ظاهری تلقی می کنند. وی همچنین در خصوص علت تصادف های خارج از شهرگفت : بیشترین علت در بروز حوادث خارج از شهر تجاوز به چپ ، تخطی از سرعت مطمئنه ، رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی است. وی خاطرنشان کرد : براساس طرح سراسری تمامی رانندگان وسائط نقلیه عمومی نمی توانند در هر 24 ساعت بیش از هشت ساعت رانندگی کنند. وی درخصوص نصب علائم راهنمایی ورانندگی وخط کشی جاده ها نیز گفت : همه ساله حدود 7 میلیارد ریال اعتبار صرف نصب علائم ، تعمیر ، بازسازی و خط کشی جاده های استان می شود. به گفته مدیرکل راه و ترابری استان کرمانشاه براساس آمارموجود 70 درصد بروز تصادف ها مربوط به عامل انسانی است و تنها 30 درصد به جاده ، خودرو و آب و هوا برمی گردد. " علی اصغر گلشن " افزود : به منظور کاهش تصادف های جاده ای و رفاه حال مردم خصوصا در مسیر کربلا از شهرستان کنگاور تامرز خسروی 300 کیلومتر بزرگراه کربلا در دست ساخت است که درمراحل پایانی قراردارد. وی با اشاره به اینکه ازابتدای امسال نگهداری راه روستایی نیز به ادارات راه و ترابری استانها محول شده است افزود : بیش از 60 درصداین راهها نیاز مبرم به مرمت و بهسازی دارند. وی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه وظیفه اصلی ما نگهداری راهها است خوشبختانه دراین زمینه در سال گذشته مقام اول کشوری را به دلیل حفظ مسایل استاندارد کسب کردیم . فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی نیز گفت : راههای ارتباطی این شهرستان درغرب استان از لحاظ آسفالت و عرض ، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. " فضل اله رنجبر " افزود : عرض راههای ارتباطی از حداقل استاندارد نیز برخوردار نیستند بطوری که به شش متر هم نمی رسد. وی اظهارداشت : جاده های این شهرستان همچنین فاقد گارد ریل است و باعث انحراف خودروها از مسیر اصلی جاده می شود. وی خاطرنشان کرد:ابنیه وپلهای این راههانیزعموما فاقد پوشش حفاظتی است.
به گفته وی ، 30 درصد روستاههای این شهرستان دارای راه مالرو و حتی غیر مالرو می باشند . وی بااشاره به کاهش شدید اعتبار ات سالجاری گفت برای اجرای طرح راههای ارتباطی این شهرستان بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم در حالی که کل بودجه 3/1 میلیون ریال است . یک راننده اتوبوس برون شهری نیز در خصوص وضعیت جاده های استان گفت : ابتدای جاده ورودی شهر کرمانشاه که به عنوان مرکز استان تلقی می شود در مقایسه با بسیاری از شهرها همانند تبریز ، اصفهان و چندین شهر دیگر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. " علی اصغر صادقی تبار" که تجربه خود در امر رانندگی حدود 23 سال عنوان می کند ، افزود : از دیگر مشکلات راههای ارتباطی این استان رعایت نکردن مسایل فنی در طراحی ، ساخت جاده ، عرض کم برخی از نقاط خصوصا در گردنه ها و پیچهای خطرناک است . تمام /90م ا
۰ نفر