۲۳ مهر ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 6822258
T T
۰ نفر
حدود 70 درصد خودروهای تولیدی کشور استاندارد نیستند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/81 داخلی.اقتصادی.صنعت.خودرو. معاون اقتصادی گروه بهمن اعلام کرد: حدود 70 درصد خودروهای تولیدی کشور از نظر مصرف سوخت ، حفظ محیط زیست و مختصات ایمنی، استاندارد نیستند و از نظر قیمت با توان مصرف کنندگان سازگاری ندارند. غلامرضا مثنوی روز سه شنبه در جریان بازدید خبرنگاران از این گروه خودروسازی گفت: تدوین هر گونه راهبرد برای صنعت خودرو، باید دربرگیرنده سه مساله فوق باشد. وی افزود: در زمان حاضر بیش از یک میلیون دستگاه خودروی بالای 20 سال در کشور وجوددارد که درصورت تعویض این خودروها که مصرف سوخت بالایی دارند، می توان سالانه حدود نیم میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کرد. مثنوی افزود: صنعت خودرو ایران از سه عامل وجود مدیریت دولتی، نبود رضایت مصرف کننده و عدم کارایی تولیدکنندگان عمده رنج می برد و در تدوین راهبرد برای این صنعت، باید به عوامل فوق توجه شود. وی ادغام و یا ایجاد "پلت فرم" مشترک برای صنعت خودروسازی ایران را بدون ارزیابی از پیش نیازهای این راهبرد به نفع این صنعت ندانست و با تشریح مزایا و معایب آن گفت: کاهش هزینه های طراحی مهندسی، افزایش شمارگان، کاهش هزینه ها و بدنبال آن سودآوری از جمله مزایای آن است. وی، هزینه های سنگین برای ایجاد پلت فرم های مشترک، نرسیدن به مقیاس اقتصادی تولید به دلیل پایین بودن قدرت خرید جامعه و در صورت ایجاد مشکل برای پلت فرم مشترک و تسری آن در تمام خودروها و عدم توانایی در نواوری های طراحی و قابلیت های مهندسی را از جمله معایب این طرح برشمرد. مثنوی گفت: در راهبرد پلت فرم، شرکت های بزرک با تجارب چند دهه در طراحی و مهندسی سعی در استفاده از این قابلیت ها در کنار هم کرده اند در صورتی که این گونه فعالیتها( طراحی محصول، طراحی پلت فرم و قطعات دینامیکی که عمده قطعات پلت فرم را تشکیل می دهند) در ایران بسیار نوپاست و چشم انداز میان مدت این توانایی نیز مبهم است. وی پیش بینی کرد در صورت اتخاذ این راهبرد، پلت فرم مورد نظر باید از یک خودروساز بین المللی خریداری گردد که وابستگی صنعت خود را از حالت شرکت به حال ملی تبدیل کند . این امر در نهایت موجب کاهش قدرت چانه زنی در انتخاب مدلهای جدید خواهد شد. معاون اقتصادی گروه بهمن درعین حال این پرسش رامطرح ساخت که ادغام های قبلی درصنعت خودرو ، با صرف هزینه های سنگین چه نتایجی دربرداشته که الان بخواهیم در این صنعت ، پلت فرم مشترک ایجاد کنیم. وی افزود : هدف از ادغام های قبلی این بود که رضایت مصرف کننده ، کاهش قیمت ، طراحی محصولات جدید و ... باشد که هیچ کدام محقق نشده است. مثنوی خاطرنشان ساخت:در زمان حاضر برنامه ملی برای خودرو 400 هزار دستگاه خودرو سواری است که چنانچه این رقم به 750 هزار دستگاه در سال افزایش یابد، باید قیمت واقعی خودرو تا 40 درصد کاهش یابد. پایین بودن درآمد سرانه مردم اجازه تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال را نمی دهد. معاون اقتصادی گروه خودروسازی بهمن گفت : این گروه در سال گذشته 7000 دستگاه انواع خودرو را تولید کرد،برنامه تولید امسال 11 هزار دستگاه و برای سال آینده 15 هزار دستگاه خودرو است. وی با انتقاد از اخذ حقوق گمرکی و سودبازرگانی بالا از خودروسازان بخش خصوصی گفت: این کار مانند آن است که تولیدکنندگان برای تولید خودروی با کیفیت و مصرف کنندگان برای استفاده از خودروی با کیفیت باید جریمه پرداخت کنند. وی افزود: هزینه حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و مالیات برای واردات قطعات در خودروسازی هایی مانند گروه بهمن که به ازای هر دستگاه خودرو حدود 40 میلیون ریال بود اکنون به حدود 80 میلیون ریال افزایش یافته اما گروه بهمن سعی کرده با کاستن از سایر هزینه های خود، قیمت خودروهایش را به این نسبت افزایش ندهد. اقتصادی. 1556 / 62 / 1
۰ نفر