۱۴ آبان ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 6824463
T T
۰ نفر
محورهای ساوه به همدان و سلفچگان جان مسافران و رانندگان را تهدید می کند # ساوه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/08/81 داخلی. اقتصادی. وزارت راه و ترابری. محورهای ساوه به همدان و ساوه به سلفچگان بدلیل غیر استاندارد بودن جان مسافران و رانندگان این محور را به خطر انداخته است. به گفته کارشناسان امورحمل و نقل ساوه،این محورها بدلیل باریکی،تک بانده بودن و داشتن پیچهای خطرناک بعنوان جاده های غیراستاندارد تلقی می شوند. آنان افزودند: سنگین بودن ترافیک و نبود شانه خاکی در این محورها خطر تصادفات رانندگی را افزایش داده است. "کاظم قلیمی"یکی از رانندگان کامیون که در حال تردد در محور سلفچگان به ساوه بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این محور از خطرناکترین جاده های ایران است. وی گفت:من دراغلب جاده های ایران تردد کرده ام اما هنوز محوری به خطرناکی این محور ندیده ام. وی اظهار داشت: این جاده که در حال حاضر بعنوان یک محور اصلی از آن نام برده می شود به یک محور فرعی بیشتر شباهت دارد. وی گفت: تردد کامیونهای سنگین در این محور و نیز باریک بودن جاده، جان رانندگان و مسافران را در این مسیر تهدید می کند. یک راننده دیگر کامیون که روزانه در این محور تردد می کند، گفت : ترافیک این محور بدلیل غیراستاندارد بودن آن بسیار سنگین است و رانندگان مجبورند مسیر60 کیلومتری این محور را در2 تا 5/2 ساعت طی نمایند. وی گفت:دراین مسیر روزانه چند تصادف منجر به فوت و یا جرح می شود ولی تاکنون هیچ اقدامی برای پیشگیری از این مساله انجام نشده است. یک مسافر مسیر ساوه به همدان نیز گفت : جاده باریک ساوه به همدان بسیار خطرناک است و مسافران این محور همواره باید دغدغه رسیدن به مقصد را داشته باشند. "امیر فخری" دانشجوی دانشگاه آزاد ساوه هم گفت: بیشتر دانشجویانی که هر روز از همدان به ساوه می آیند بدلیل خطرات ناشی از تصادفات این محور دارای دلهره و ناراحتی هستند. وی گفت: بدلیل غیر استاندارد بودن این محور ماهیانه چند تصادف منجر به فوت در آن به وقوع می پیوندد. "رسول باخایران" از رانندگان سواری که در مسیر ساوه- همدان تردد دارد، گفت:راه ساوه- همدان دارای پیچهای خطرناکی است و رانندگان این مسیر همواره باید با خطرات آن دست و پنجه نرم کنند. وی کم عرض بودن جاده و ترافیک سنگین ناشی از حرکت خودروهای متعدد در آن را از دلایل خطرآفرین بودن این محور ذکر کرد. " فریدون اکبری" راننده تریلی هم گفت:رانندگان ماشینهای سواری که چندان آشنایی با این راه ندارند بخاطر سرعت بالای خود بدون توجه به خطرات جاده ساوه - همدان و باریکی آن بیشتر اوقات باعث ایجاد تصادفات شدید می شوند. "پنجعلی حمزه یی"دیگر راننده درحال تردد درمحور ساوه-همدان گفت: مسیر ساوه تا همدان حدود200 کیلومتراست که150 کیلومتر آن تک بانده است که رسیدگی به وضعیت آن مهم است. وی گفت:ساوه شهرستان صنعتی است که روزانه دهها هزار کامیون برای حمل بار وارد این شهرستان شده و یا از آن خارج می شود. وی گفت : جاده های غیراستاندارد ساوه - همدان و ساوه- سلفچگان ظرفیت این میزان کامیون و خودرو را ندارد. "محمودخاوری" دیگر راننده استفاده کننده از این جاده افزود: محور ساوه- همدان جاده یی غیر استاندارد و بسیار ناامن است. به گفته وی، مسوولین راه هایی مانند قزوین - تهران و زنجان - تهران را که راه هایی ترانزیتی و شلوغی نیستند، ساخته اند ولی به هیچ عنوان به این جاده مهم که روزانه تعداد زیادی وسیله نقلییه در آن تردد می کنند، رسیدگی نمی- کنند. "حسین عبدلی" دیگر راننده تریلی که در این مسیر حرکت می کند،گفت: درهفته گذشته دو نفر از همکارانم در این جاده تصادف کرده و جان باختند. وی گفت: بدلیل نبود شانه خاکی در مسیر راه سه ساعته ساوه- همدان و نیز باریکی محور رانندگان این راه را اجبارا در شش ساعت طی می کنند. وی گفت:این جاده برای 30 سال پیش ساخته شده است و اکنون که به یک جاده اصلی و ترانزیتی تبدیل شده باید عریض و استاندارد شود. روابط عمومی منطقه انتظامی شهرستان ساوه آمار تصادفات این دو محور درشش ماه اخیر را بالغ بر 179 فقره اعلام کرد. این روابط عمومی افزود: از این تعداد تصادفات 68 نفرفوت کرده و 123 نفر نیز زخمی شدند. یک کارشناس سازمان حمل و نقل و پایانه های شهرستان ساوه گفت: بطور تقریبی روزانه 33 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین در محور ساوه - سلفچگان تردد می کند. وی افزود: در محور ساوه به همدان نیز روزانه بیش از 30 هزار دستگاه خودرو تردد می نماید. معاون عمران فرمانداری ساوه ضمن تایید غیر استاندارد بودن محورهای ساوه همدان و ساوه سلفچگان گفت:طی سال گذشته و سالجاری عملیات زیرسازی دو محور یاد شده برای تعریض باندها آغاز شده است. "مهندس محسن خاکباز" افزود: تاکنون حدود نیمی از طول خط جدید جاده ساوه سلفچگان زیرسازی و آسفالت شده و عملیات زیرسازی وآسفالت مابقی آن نیز طبق قول وزیر راه و ترابری تا پایان امسال به اتمام می رسد. وی افزود: طرح ایجاد آزاد راه ساوه- همدان نیز تصویب شده ولی بدلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز به مرحله اجرا درنیامده است. وی اظهار داشت: این جاده در حال حاضر حدود 195 کیلومتراست که 55 کیلومتر آن دو بانده و حدود 140 کیلومتر آن تک بانده و کم عرض می باشد. وی میزان اعتبار لازم برای احداث جاده ساوه همدان را درحدود 21 میلیارد ریال ذکر کرد. رییس راه و ترابری شهرستان ساوه نیز ضمن تایید غیراستاندارد بودن محور- های یاد شده گفت: با ساخت و اتمام آزاد راه ساوه - سلفچگان تا پایان سال جاری مشکل ترانزیتی این جاده برطرف می شود. "اسداله کاووسی"افزود:احداث آزاد راه ساوه به همدان نیز تصویب شده که در صورت تخصیص اعتبارآن عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می شود. وی در عین حال گفت:برای رفع مشکلات موجود این محور،طرح تعریض جاده کنونی از ابتدای سالجاری آغاز شده است. شهرستان ساوه با داشتن500 واحد صنعتی سنگین و بیش از یکهزارو 300 واحد کارگاهی و نیمه سنگین از مهمترین شهرهای صنعتی کشور است. ع - ح /421/41/04م م ا
۰ نفر