محورهای ساوه به همدان و سلفچگان جان مسافران و رانندگان را تهدید می کند
۱۴ آبان ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر:
6824463
محورهای ساوه به همدان و سلفچگان جان مسافران و رانندگان را تهدید می کند
#
ساوه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/08/81
داخلی. اقتصادی. وزارت راه و ترابری.
محورهای ساوه به همدان و ساوه به سلفچگان بدلیل غیر استاندارد بودن جان
مسافران و رانندگان این محور را به خطر انداخته است.
به گفته کارشناسان امورحمل و نقل ساوه،این محورها بدلیل باریکی،تک بانده
بودن و داشتن پیچهای خطرناک بعنوان جاده های غیراستاندارد تلقی می شوند.
آنان افزودند: سنگین بودن ترافیک و نبود شانه خاکی در این محورها خطر
تصادفات رانندگی را افزایش داده است.
"کاظم قلیمی"یکی از رانندگان کامیون که در حال تردد در محور سلفچگان به
ساوه بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این محور از خطرناکترین
جاده های ایران است.
وی گفت:من دراغلب جاده های ایران تردد کرده ام اما هنوز محوری به خطرناکی
این محور ندیده ام.
وی اظهار داشت: این جاده که در حال حاضر بعنوان یک محور اصلی از آن نام
برده می شود به یک محور فرعی بیشتر شباهت دارد.
وی گفت: تردد کامیونهای سنگین در این محور و نیز باریک بودن جاده، جان
رانندگان و مسافران را در این مسیر تهدید می کند.
یک راننده دیگر کامیون که روزانه در این محور تردد می کند، گفت : ترافیک
این محور بدلیل غیراستاندارد بودن آن بسیار سنگین است و رانندگان مجبورند
مسیر60 کیلومتری این محور را در2 تا 5/2 ساعت طی نمایند.
وی گفت:دراین مسیر روزانه چند تصادف منجر به فوت و یا جرح می شود ولی
تاکنون هیچ اقدامی برای پیشگیری از این مساله انجام نشده است.
یک مسافر مسیر ساوه به همدان نیز گفت : جاده باریک ساوه به همدان بسیار
خطرناک است و مسافران این محور همواره باید دغدغه رسیدن به مقصد را داشته
باشند.
"امیر فخری" دانشجوی دانشگاه آزاد ساوه هم گفت: بیشتر دانشجویانی که هر
روز از همدان به ساوه می آیند بدلیل خطرات ناشی از تصادفات این محور دارای
دلهره و ناراحتی هستند.
وی گفت: بدلیل غیر استاندارد بودن این محور ماهیانه چند تصادف منجر به
فوت در آن به وقوع می پیوندد.
"رسول باخایران" از رانندگان سواری که در مسیر ساوه- همدان تردد دارد،
گفت:راه ساوه- همدان دارای پیچهای خطرناکی است و رانندگان این مسیر همواره
باید با خطرات آن دست و پنجه نرم کنند.
وی کم عرض بودن جاده و ترافیک سنگین ناشی از حرکت خودروهای متعدد در آن
را از دلایل خطرآفرین بودن این محور ذکر کرد.
" فریدون اکبری" راننده تریلی هم گفت:رانندگان ماشینهای سواری که چندان
آشنایی با این راه ندارند بخاطر سرعت بالای خود بدون توجه به خطرات جاده
ساوه - همدان و باریکی آن بیشتر اوقات باعث ایجاد تصادفات شدید می شوند.
"پنجعلی حمزه یی"دیگر راننده درحال تردد درمحور ساوه-همدان گفت: مسیر ساوه
تا همدان حدود200 کیلومتراست که150 کیلومتر آن تک بانده است که رسیدگی به
وضعیت آن مهم است.
وی گفت:ساوه شهرستان صنعتی است که روزانه دهها هزار کامیون برای حمل بار
وارد این شهرستان شده و یا از آن خارج می شود.
وی گفت : جاده های غیراستاندارد ساوه - همدان و ساوه- سلفچگان ظرفیت این
میزان کامیون و خودرو را ندارد.
"محمودخاوری" دیگر راننده استفاده کننده از این جاده افزود: محور ساوه-
همدان جاده یی غیر استاندارد و بسیار ناامن است.
به گفته وی، مسوولین راه هایی مانند قزوین - تهران و زنجان - تهران را که
راه هایی ترانزیتی و شلوغی نیستند، ساخته اند ولی به هیچ عنوان به این جاده
مهم که روزانه تعداد زیادی وسیله نقلییه در آن تردد می کنند، رسیدگی نمی-
کنند.
"حسین عبدلی" دیگر راننده تریلی که در این مسیر حرکت می کند،گفت: درهفته
گذشته دو نفر از همکارانم در این جاده تصادف کرده و جان باختند.
وی گفت: بدلیل نبود شانه خاکی در مسیر راه سه ساعته ساوه- همدان و نیز
باریکی محور رانندگان این راه را اجبارا در شش ساعت طی می کنند.
وی گفت:این جاده برای 30 سال پیش ساخته شده است و اکنون که به یک جاده
اصلی و ترانزیتی تبدیل شده باید عریض و استاندارد شود.
روابط عمومی منطقه انتظامی شهرستان ساوه آمار تصادفات این دو محور درشش
ماه اخیر را بالغ بر 179 فقره اعلام کرد.
این روابط عمومی افزود: از این تعداد تصادفات 68 نفرفوت کرده و 123 نفر
نیز زخمی شدند.
یک کارشناس سازمان حمل و نقل و پایانه های شهرستان ساوه گفت: بطور تقریبی
روزانه 33 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین در محور ساوه - سلفچگان تردد می
کند.
وی افزود: در محور ساوه به همدان نیز روزانه بیش از 30 هزار دستگاه
خودرو تردد می نماید.
معاون عمران فرمانداری ساوه ضمن تایید غیر استاندارد بودن محورهای ساوه
همدان و ساوه سلفچگان گفت:طی سال گذشته و سالجاری عملیات زیرسازی دو محور
یاد شده برای تعریض باندها آغاز شده است.
"مهندس محسن خاکباز" افزود: تاکنون حدود نیمی از طول خط جدید جاده ساوه
سلفچگان زیرسازی و آسفالت شده و عملیات زیرسازی وآسفالت مابقی آن نیز طبق
قول وزیر راه و ترابری تا پایان امسال به اتمام می رسد.
وی افزود: طرح ایجاد آزاد راه ساوه- همدان نیز تصویب شده ولی بدلیل عدم
تخصیص اعتبار هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.
وی اظهار داشت: این جاده در حال حاضر حدود 195 کیلومتراست که 55 کیلومتر
آن دو بانده و حدود 140 کیلومتر آن تک بانده و کم عرض می باشد.
وی میزان اعتبار لازم برای احداث جاده ساوه همدان را درحدود 21 میلیارد
ریال ذکر کرد.
رییس راه و ترابری شهرستان ساوه نیز ضمن تایید غیراستاندارد بودن محور-
های یاد شده گفت: با ساخت و اتمام آزاد راه ساوه - سلفچگان تا پایان سال
جاری مشکل ترانزیتی این جاده برطرف می شود.
"اسداله کاووسی"افزود:احداث آزاد راه ساوه به همدان نیز تصویب شده که
در صورت تخصیص اعتبارآن عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می شود.
وی در عین حال گفت:برای رفع مشکلات موجود این محور،طرح تعریض جاده کنونی
از ابتدای سالجاری آغاز شده است.
شهرستان ساوه با داشتن500 واحد صنعتی سنگین و بیش از یکهزارو 300 واحد
کارگاهی و نیمه سنگین از مهمترین شهرهای صنعتی کشور است.
ع - ح /421/41/04م م ا