۱۶ مهر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6856663
T T
۰ نفر

ناقوس مرک جنگل ها در تالش به صدا درآمده است

۱۶ مهر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6856663
ناقوس مرک جنگل ها در تالش به صدا درآمده است # آستارا،خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/07/80 با آنکه شهرستان تالش دارای بیشترین سطح جنگل ها در سطحاستان گیلان می باشد اما روند کنونی تخریب این نعمت خداداد باعث نگرانی و هشدار شدید مسولان محلی به نابودی کامل آنها در سال های آتی شده است. شهرستان تالش دارای 250 هزار هکتار جنگل از انواع راش ، نمدار ، افرا ، بلوط ، نمرز ، فرمندی ، توسکا و ون می باشد که اغلب آنها مصارف صنعتی فراوانی دارند. مسولان محلی اعتقاد دارند وجود کارگاه های متعدد محصولات چوبی در این منطقه باعث تقاضای بسیار زیادی برای چوب شده است و به همین دلیل بازار قطع غیر مجاز درختان و قاچاق چوب نیز از رونق زیادی در این شهرستان برخوردار است.
محمد خاوندی رییس اداره منابع طبیعی تالش در این باره گفت" رشد جمعیت انسانی و اتکا اقتصاد منطقه به چوب ، عرصه را برای حیات جنگلی این منطقه که زمانی انبوه بودن آن از معروفیت زیادی برخوردار بود، به شدت تنک کرده است". وی گفت: قطع بی رویه درختان و قاچاق چوب بزرگترین تهدید بر علیه پوشش جنگلی تالش محسوب می شود و به دلیل مجاورت گلوگاه های ارتباطی استان های اردبیل و گیلان با این حوزه ، امکان نظارت و مقابله با این تخلفات به شدت مشکل می باشد". وی اظهار داشت"هماکنون قطع درختان و قاچاق چوب در منطقه به شدت شایع است و بیشتر معابر قاچاقچی ها در مناطق بالادست و ییلاق های مرتفع"تاکش"،"جوکندان" و "سوباتان " منتهی به اردبیل و خلحال می باشد. مسولان منطقه انتظامی تالش ، جنگل های آق اولر و جاده طولارود در غرب و جنوب تالش را به عنوان مسیرهای عمده قاچاق چوب منطقه معرفی کرد. "محمدخاوندی" ایجاد پایگاههای حفاظتی در مناطق حساس و گذرگاههای بخش "آق اولر"، "گزیزوردی" و"کمریک" را از مهمترین اقدامات و تدابیر منابع طبیعی تالش در جلوگیری قاچاق چوب در سال جاری عنوان کرد. این مقام مسول گفت : علاوه بر این خانوارهای جنگل نشین در منطقه تالش نیز به صورت بی رویه ای از چوب برای گرمازایی استفاده می کنند و دامهایشان نیز با جویدن پوست درختان بر وسعت تخریب جنگل دامن می زنند. وی افزود : عدم تناسب تعداد دام و مرتع نیز باعث تخریب و انهدام بخش وسیعی از مراتع منطقه تالش شده است". رییس اداره منابع طبیعی تالش گفت"حفاظت از جنگل ها نیازمند ایجاد پایگاه های حفاظتی جدید ، نیروی انسانی بیشتر و تامین اعتبار کافی می باشد". به گفته خاوندی"هماکنون برای حفاظت از جنگل های وسیع تالش تنها 21 نیروی حفاظتی وجود دارد". وی تاکید کرد"بیکاری و رشد جمعیت بزرگترین ریشه های انسانی تخریب جنگل ها می باشند و محدود بودن زمین های کشاورزی نیز برخی از مزرعه داران را به تجاوز به عرصه های جنگلی و گسترش کشتزارهایشان ترغیب می کند". خاوندی گفت" با ایجاد شغل های غیر مزاحم برای جنگل ها مانند سفالپزی ، گلیم بافی و فراوردهای شیر می تواند شغل های مزاحم برای جنگل ها را محدود کرد". وی افزود "همچنین می توان با واگذاری طرحهای جنگلداری و جنگلکاری به مردم و طرحهای مرتعداری ، مردم را در مسولیت و توسعه جنگل ها شریک کرد".
به گفته خاوندی"اداره منابع طبیعی تالش هر سال در حدود 200 هکتار زمین های کوهپایه ای را جنگلکاری و 200 هزار اصله نهال را نیز به طور رایگان بین مردم توزیع می کند". وی افزود"هماکنون در چارچوب 5 طرح محوری توسعه فضای سبز شامل، طرح جامع حفاظت، طرح ملی نهضت سبز، طرح تعادل دام و مرتع، طرح تکمیل و تفکیک اراظی ملی و طرح خروج جنگل نشین ها اقدام های اساسی در راستای توسعه جنگل ها در تالش در حال انجام است". وی گفت :"ایجاد نوار سبز حفاظتی در منطقه جنگی"سراگاه" تالش یکی از طرحهای محوری توسعه جنگل ها در تالش بوده است". وی افزود" برای افزایش آگاهی های عمومی جنگل نشینان و روستاییان حاشیه جنگل،تاکنون 2 هزار نفر در کلاس های آموزشی و توجیهی حفاظت از جنگل آموزش دیده اند". یک کارشناس جنگلداری تالش نیز با مناسب دانستن گسترش آگاهی های عمومی در مورد حفاظت از جنگل ها گفت" با توسعه طرحهای جنگداری توسط مردم می توان آنها را از سود معقول و قانونمند جنگل ها بهره مند کرد". وی گفت" به هر صورت حفاظت محدود از جنگل ها و گسترش تجاوز متخلفان به این عرصه ها در تالش زنک خطری برای از بین رفتن یکی از ثروت های بزرک طبیعی کشور می باشد". این کارشناس هشدار داد"امکان توقف در شرایط مخرب کنونی وجود ندارد و در صورتی که شرایط توسعه جنگل ها را بوجود نیاوریم، این عرصه ها به سرعت از بین رفته و در وهله نخست وقوع حوادثی مانند سیل های خانمان برانداز ناگزیر خواهد بود". ج.س 322/ 30/03
۰ نفر